Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RoadRunner1
Problemet för 940 är väl den fruktansvärt tråkiga motorn som kan få vilken bilentusiast som helst att somna på platsen om man nu jämför med den modernare 5 cylindriga raketmotorn som placerades i t ex 850 GLT.Bara ljudet från denna motor kunde ju få vilken tidigare Volvo ägare som helst att helt tappa fattningen av hänförelse.Att man sedan fortfarande pratar om brister och fel på Volvo 850 när de ibland rullat över 50 000 mil säger väl hur tomt detta prat nu är.

Volvo 940 - Trygg och säker men dödligt tråkig.

Volvo 850 - Trygg och säker men dödligt rolig.
Användarvisningsbild
av emwtur
RoadRunner1 skrev:Problemet för 940 är väl den fruktansvärt tråkiga motorn som kan få vilken bilentusiast som helst att somna på platsen om man nu jämför med den modernare 5 cylindriga raketmotorn som placerades i t ex 850 GLT.Bara ljudet från denna motor kunde ju få vilken tidigare Volvo ägare som helst att helt tappa fattningen av hänförelse.Att man sedan fortfarande pratar om brister och fel på Volvo 850 när de ibland rullat över 50 000 mil säger väl hur tomt detta prat nu är.

Volvo 940 - Trygg och säker men dödligt tråkig.

Volvo 850 - Trygg och säker men dödligt rolig.
som jag skrev ovan !
jag har en en 855 med 2.0 motor och en 940 med lätttrycksturbo
Jag håller inte med dig om ovanstående -
man skall nog kolla respektive motor mot varandra - det har inget med 855 - 940 att göra egentligen !

( generellt kan du säkert ha rätt )

/emwtur
Användarvisningsbild
av Rookkeer
Du kommer inte ångra tt du åker bakhjulsdrivet på vintern :D 945 nog ett bra köp
av Akvaristen
budget är max 48 papp. då kanske jag e begränsad till tidiga 855 med mkt utr och få mil? tidiga 850=barnsjukdomar. Även 940 drogs ju med åkommor länge. M90-lådan kom ju sent, bättre ljudisolering bebv det ju också efter ett tag.

Vilka köpråd om modeller, utr.alternativ speciella år man ska hålla sig ifrån har ni på 855? mkt utr, runt 20000 mil, Sv-såld

965 drar mkt soppa och har tyvärr ofta automat. Skulle gärna ha en annars.

940:s LTT verkar man ju kunn trimma bra. finns exemplar med över 220 hk på blocket (men utan ac då naturligtvis).

940:s Bakhjulsdrift utan esp, är det seriöst egentligen? min tjej gasar på och har aldrig kört bakhjulsdrift. Småbarn i bilen har vi också..
av Akvaristen
Som det har nämts här tidigare: jag kan få en v70 98-00 med min budget. Det ser ju ut som en relativt modern och mycket snygg bil men kommer jag kunna meka med den? Kamremsbyte tex: det går ju rätt lätt på en 945 men hur lätt är det på en tvärsmonterad v70-motor? Drivknutsbyte? Hur funkar elektroniken? Är den verkligen så mycket mindre i bagaget än 945 som folk säger? Ju mer jag kollar desto mer förbryllad blir jag. En v70 är ju billigare än vad en 945 är när det gäller samma antal mil och någotsånär samma år!!!! Hur kan det vara så? ?:-/
av *pettson*
Akvaristen skrev:Som det har nämts här tidigare: jag kan få en v70 98-00 med min budget. Det ser ju ut som en relativt modern och mycket snygg bil men kommer jag kunna meka med den? Kamremsbyte tex: det går ju rätt lätt på en 945 men hur lätt är det på en tvärsmonterad v70-motor? Drivknutsbyte? Hur funkar elektroniken? Är den verkligen så mycket mindre i bagaget än 945 som folk säger? Ju mer jag kollar desto mer förbryllad blir jag. En v70 är ju billigare än vad en 945 är när det gäller samma antal mil och någotsånär samma år!!!! Hur kan det vara så? ?:-/
Vi tar det i tur och ordning..
Kommer du att kunna meka med den: Kan du meka med en 940 klarar du en 850 eller 70 serie utmärkt.
Kamremsbyte: Återigen, klarar du att fixa 940:n klarar du 850:n utan några problem. Det är lite trängre men absolut inte på nåt sätt jättekrångligt.
Drivknutsbyte: Tja.. klarar du att byta stödlager och knutkors? Ja då klarar du ett knutbyte med, det är LÄTTARE.
Elektroniken.. inga som helst problem om man inte väljer att köpa dom mest sönderskruvade med resterna efter andra människors okunskap i. Det som kan krångla är ABS enheter till exempel. Men jag förutsätter att du kontrollerar ALLA Funktioner på bilen du ska köpa. Låna GÄRNA en felkodsläsare och ha med dej vid köpet. Jag har haft det då vänner varit och tittat, är säljaren oseriös så märker du det när han börjar att bita på naglarna då du vill läsa ur koder.
Om säljaren är seriös så är felkodsläsaren hans vän.
Mindre bagage: Nej inte egentligen, det du kommer att märka mest är att 940:n går att lasta ända ut i hörnen på bagageluckan. 70serien är rundare i bagageöppningen och det går alltså inte att lasta riktigt fullt i bredd och höjd, å andra sidan är det ju fällbart 1+2 samt att du oftast har integrerat bagagenät som går att spänna upp med nedfällt säte för att inte få godset i nacken vid en olycka.
Ja hur ska vi tolka priset? Är 70 serien långt ned i pris i förhållande till bil och vad du får för pengarna? Eller är 940:n upphaussad i pris för att dom sakta försvinner från våra vägar och folk tror på precis vadsomhelst om 850 och 70 serien, man tror inte några ändringar gjorts sedan 1993-2000 o därmed får panik o betalar vadsomhelst?
av dalldall
850/V70 e mycket dyrare i delar när det väl skall servas o repareras och betydligt trångare att tex byta kamrem på. så har du en större budget o gillar o svära lite så kan ju en v70 vara aktuell! är du ute efter en bruksbil så köp en sen 945 o sätt dubbdäck på så kör även frugan säkert, annars köp en sportbil!
Användarvisningsbild
av Marlboroman
dalldall skrev:850/V70 e mycket dyrare i delar när det väl skall servas o repareras och betydligt trångare att tex byta kamrem på. så har du en större budget o gillar o svära lite så kan ju en v70 vara aktuell! är du ute efter en bruksbil så köp en sen 945 o sätt dubbdäck på så kör även frugan säkert, annars köp en sportbil!
Jo, det är lite trängre att komma åt, men det görs var 12000:e mil (är väl var 8000:e på rödblock, så frågan är om man vill ha lite mer plats eller fler mil mellan bytena), så det är ju inget man behöver göra så ofta. Dessutom behöver det inte va så dyrt med delar till service och reparation, beroende på vart man köper dem förstås, men avgjort är ju att 940 är billigare. Vore ju i och för sig konstigt annars då grundkonstruktionen hängt med sen tidigt 80-tal på gott och ont.
745 ojämn tomgång

Det hjälper inte att "rycka kablen"[…]

På äldre generationer behöver man […]

Uppdatering av infotainment 2025

Hoppas den nya stora uppdateringen kommer snart. L[…]

Hej på er alla! Ny på forumet här[…]