Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 765TIC
Tjena!

Har ett konstigt problem, har värmeaggregat på min diesel och för ett tag sedan "dog" det och då blev bilen mycket lätt startad och gick mycket bättre, startade på en 1-5sek när det var kallt ute, men för någon dag hoppade aggregatet igång igen efter några veckor av "Dödhet" och nu går bilen som skit den tar lång tid att starta 30-40sek och den sackar ibland när man kör, känns som när man kör soppatorrt, men har aldrig haft mindre än 20l i tanken,om man inte håller lite gas tills den kommer igång igen får man mala en stund men startar alltid igen,
hade detta problem innan också men inte så mycket kanske en gång per vecka men nu är det bara med några minuters mellanrum.
Att det tog lång tid att starta gick att köra aggregatet några sek för att som jag antog pumpa fram bränsle och starta men det funkar inte nu!

/Jonne C
Användarvisningsbild
av sidhabo
Skulle kunna vara problem med förpumpen i bensintanken .... fast jag har ingen koll på hur det funkar för diesel. Är det nån som som inte gett upp för priset för diesel :roll:
Användarvisningsbild
av MoteX740
Diesel blir ju billigare i längden eftersom det drar helften så mycket :wink:
av andreas--87
Hej! vet du om dieselvärmaren går på samma bränsleledning som motorn från tanken, om det är så, så kanske motorn drar "kyvluft" genom värmaren. mvh/ Andreas
av 765TIC
Nja svårt att se men den verkar gå på egen slang, går iallafall förbi där pumpen sitter.

Märkte också igår att om jag tankar fullt så försvinner problemet ???, löser ju inget men man undrar ju varför?

/Jonne
Användarvisningsbild
av sidhabo
765TIC skrev:Märkte också igår att om jag tankar fullt så försvinner problemet ???, löser ju inget men man undrar ju varför?
/Jonne
Exakt det felet hade jag på min bensinare när förpumpen i tanken lagt av. Den gick ok pga självtrycket du får om tanken är full. När jag kom ner mot 20 liter kvar började min huvudpump låta illa för den fick jobba för hårt. Här är manual för att kolla förpumpen på bensinare

http://www.sidhabo.org/div/745forpumpbyte.pdf
Elpriset

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/sydsverige[…]

Nu har jag fått uppdateringen till min V90[…]

Volvo car UX

Nu har jag också "uppgraderat" och[…]

Köpa en tidig XC90?

Så länge du med jämna mellanrum k&[…]