Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MoteX740
#27 skrev:Jag tycker det ser ut som ni har fel tändföljd (lite svårt att se).

Bild
Jag får den där tändföjlden till 1-2-4-3

Eller räknar man på något annat sätt ?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Hur då? Extremt ful bild i paint på fördelaren sedd framifrån genom toppen:
Bild
Användarvisningsbild
av sidhabo
Sparkz skrev:Hur då? Extremt ful bild i paint på fördelaren sedd framifrån genom toppen:
Bild
Ok det här blir la 1-3-4-2 . I så fall stämmer det väl inte med bilden på motorn som är 1-2-4-3 .... samma som jag har på min -88a. Är det inte samma på 89:an ? I så fall är det fel enligt bilden på motorn.
Användarvisningsbild
av emwtur
har ni koll på rotationsriktningarna ?

1-3-4-2 baklänges blir 1-2-4-3
om ni nu förstår hur jag menar och inte läser ovanstående ordagrant
/emwtur
Användarvisningsbild
av sidhabo
emwtur skrev:har ni koll på rotationsriktningarna ?

/emwtur
Nice emwtur. Så kamaxeln går moturs då om man står framför bilen och kollar. Nån som faktiskt vet :?:
Användarvisningsbild
av Jocke S.
sidhabo skrev:
emwtur skrev:har ni koll på rotationsriktningarna ?

/emwtur
Nice emwtur. Så kamaxeln går moturs då om man står framför bilen och kollar. Nån som faktiskt vet :?:
Kamaxeln går medurs (om man står framför bilen).
Tittar du på Sparkz mästerverk (bild av fördelaren), så ska alltså kammen sitta före den...
Står du framför bilen och tittar på fördelarlocket, har du alltså från vänster till höger sett tändkabel 4, 3, 1, 2.
Ställer du dig på bilens högra sida (och tittar på tändstiften) har du stiften (räknat från höger till vänster) stiften 4, 3, 2, 1.
Användarvisningsbild
av sidhabo
Jocke S. skrev: Kamaxeln går medurs (om man står framför bilen).
Tittar du på Sparkz mästerverk (bild av fördelaren), så ska alltså kammen sitta före den...
Står du framför bilen och tittar på fördelarlocket, har du alltså från vänster till höger sett tändkabel 4, 3, 1, 2.
Ställer du dig på bilens högra sida (och tittar på tändstiften) har du stiften (räknat från höger till vänster) stiften 4, 3, 2, 1.
Ok, tack för den Jocke. Inser att min förvirring berodde på att flera tidigare inlägg kallat tändföljden för 1-2-4-3 istället för det korrekta 1-3-4-2 . För uppenbart är det 1-3-4-2 enligt bilden på motorn, dvs riktigt kopplat.
av Nidhogg
Bumpar tråden lite.. Vi har löst problemet med tändningen, det var svänghjulet som vi var tvungna att byta.. 8)

Dock har jag en fråga. Vi bytte inte svänghjul från början för att dom såg likadana ut och nollan satt likadant, men på det ena svänghjulet (det rätta) så fanns det ett uppehåll på hål, medans det felaktiga svänghjulet hade två uppehåll 180º mellan, och hålen var större och längre ifrån varandra. Vad är det andra, felaktiga svänghjulet till för?
På det felaktiga svänghjulet användes hallgivare, så dom har inte använt hålen på svänghjulet för information om tändningen.

Äntligen fått tillbaka min bil, inte f&[…]

Lås bilen med nyckeln då åsidos&[…]

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]

Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]