Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Tomasv70
På detta forum kan man frekvent läsa om bilägare som haft problem med Volvos låsbara hjulbultar och med anledning av att jag tyvärr tillhör denna skara tänkte jag fråga, - finns det något alternativ som är bra och pålitligt? Efter mitt de backel har jag lovat mig själv att aldrig mer använda Volvos orginal. Är det någon som vet vilka hjulbultar som Volvia definierar som godkända?
Användarvisningsbild
av CarMan
dom volvo säljer nu är det väll ingen som haft problem med?
Köpte för ett antal år sedan från OK eller om det var från en däcksfirma...minns inte riktigt.. billiga låsbultar med splines-liknande huvud. Fungerade klockrent i många år och i princip omöjliga att dra fel så att dom går sönder.

Nackdelen kanske är att vilken pundare som helst har möjlighet att köpa en hylsa som passar... men det kanske avskräcker lite?!

Har inte brytt mig om att stoppa några lås på min nuvarande bil, men om jag gör det så ska jag kolla om det finns samma typ som mutter. Volvos låsmuttrar ser väldigt klena ut.... och för feta om man skulle råka sätta dit andra än Volvos orginalfälgar.
Användarvisningsbild
av camaro69
Dom nya bultarna som Volvo säljer är av betydligt bättre kvalitet.
Har haft mina nya i 2 år och dom fungerar perfekt.
Användarvisningsbild
av CarMan
_lucifer_ skrev:Köpte för ett antal år sedan från OK eller om det var från en däcksfirma...minns inte riktigt.. billiga låsbultar med splines-liknande huvud. Fungerade klockrent i många år och i princip omöjliga att dra fel så att dom går sönder.

Nackdelen kanske är att vilken pundare som helst har möjlighet att köpa en hylsa som passar... men det kanske avskräcker lite?!

Har inte brytt mig om att stoppa några lås på min nuvarande bil, men om jag gör det så ska jag kolla om det finns samma typ som mutter. Volvos låsmuttrar ser väldigt klena ut.... och för feta om man skulle råka sätta dit andra än Volvos orginalfälgar.
alla dom där billiga låsmutrarna är skit enkla att sno, man behöver inte brysig om att skaffa liknande hylsa. man slår dit vilken hyllsa som helst ovan på bara, tar bara nån sekund att få bort den.
Användarvisningsbild
av Phantom
Är det inte mest ett handhavandefel som gäller för låsbultarna som haft problem :?: Jag vet att flera inlägg handlat om folk som inte dragit hårdare moment än tillåtet, men på det stora hela borde det handla om för hårt åtdragna moment, och att Volvo nu åtgärdat sin del i bristerna(kanske för klent gods)...eller har jag helt fel...
CarMan skrev:
_lucifer_ skrev:Köpte för ett antal år sedan från OK eller om det var från en däcksfirma...minns inte riktigt.. billiga låsbultar med splines-liknande huvud. Fungerade klockrent i många år och i princip omöjliga att dra fel så att dom går sönder.

alla dom där billiga låsmutrarna är skit enkla att sno, man behöver inte brysig om att skaffa liknande hylsa. man slår dit vilken hyllsa som helst ovan på bara, tar bara nån sekund att få bort den.
Ja, kan hända att dom är lite enklare att få läs med en vanlig hyllsa, men risken är stor att dom istället drar sönder den. Och den är väl, vad jag inbillar mig, lite avskräckande för tjuvar och banditer. Och använder du rätt hylsa så är dom i princip omöjliga att dra sönder.
Men just nu kör jag hellre utan än med de jag fick med från Volvo... Fast å andra sidan har jag bara 15" fälgar, och dom är inte så överdrivet stöldbegärliga.
Användarvisningsbild
av Funk
Jag kan bara hålla med Carman, den nya varianten från Volvo är både stöldsäker och hållbar (om man drar dem rätt..).

/Thomas
Användarvisningsbild
av CarMan
det fins en gammal varient på gammla V70 som fasnar stenhårt utan att man drar förhårt.
sen finns det 2 varianter på V70N som är för hårt härdare eller nått, så de härdare kodade delen lossnar eller spricker.

alla andra problem med sned dragning o liknande är handhavande fel
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS