CarMan skrev:_lucifer_ skrev:Köpte för ett antal år sedan från OK eller om det var från en däcksfirma...minns inte riktigt.. billiga låsbultar med splines-liknande huvud. Fungerade klockrent i många år och i princip omöjliga att dra fel så att dom går sönder.
Nackdelen kanske är att vilken pundare som helst har möjlighet att köpa en hylsa som passar... men det kanske avskräcker lite?!
Har inte brytt mig om att stoppa några lås på min nuvarande bil, men om jag gör det så ska jag kolla om det finns samma typ som mutter. Volvos låsmuttrar ser väldigt klena ut.... och för feta om man skulle råka sätta dit andra än Volvos orginalfälgar.
alla dom där billiga låsmutrarna är skit enkla att sno, man behöver inte brysig om att skaffa liknande hylsa. man slår dit vilken hyllsa som helst ovan på bara, tar bara nån sekund att få bort den.
Ja, kan hända att dom är lite enklare att få läs med en vanlig hyllsa, men risken är stor att dom istället drar sönder den. Och den är väl, vad jag inbillar mig, lite avskräckande för tjuvar och banditer. Och använder du rätt hylsa så är dom i princip omöjliga att dra sönder.
Men just nu kör jag hellre utan än med de jag fick med från Volvo... Fast å andra sidan har jag bara 15" fälgar, och dom är inte så överdrivet stöldbegärliga.