Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av inter9
Tjaa

Har upplevt att körsättet är ganska avgörande. Har själv exprimenterat lite gällande bränsleförbrukningen på min S60 2,4T. Ska enligt papper dra 0,9l/mil men har fått ner den till 0,7l/mil samtidigt som jag fått upp den till 1,2l/mil. Kallstarter inräknade i båda värdena. Kör lugnt och tålmodigt så ska det nog gå att få ner helvetesförbrukningen är mitt råd :)
av Andenj80
:) Nu har ja åkt några mil igen med "blandad" körning, ingen landsvägskörning....
Får inte ner den lägre än 10,5 l/100km.... Det är ju ganska nära sanningen som står på affishen hos Volvo handlaren :) 0,98 tror ja det står för Automat.
Jag kör som ja hade ett ägg under foten. Vet inte om de går att köra mer ekonomiskt. Nån klarar de säkert men inte jag var de ser ut som :)
Ska tanka fullt för första gången i morrn, får se om ja kommer ut på någon långtur oxå! Är ju så skön och köra :)

Inter9: inte dåligt att få ner den till 0,7 blandad! :o manuell eller automat? Hur många kusar är de i 2,4T?

kör lugnt!
Användarvisningsbild
av Funk
Jag är nere i 0,92 med min S60 2.4T manuell,trimmad till ca 250hkr, i vad som närmast kan klassas som stadskörning.. på dubbade vinterhjul. På sommaren med 18" så skall det gå en bit under 0,9 med lite förnuftig körning.
Tyvärr så drar den ungefär lika mycket på långresor sommartid, men då kör jag iofs inte landsväg, utan rask motorväg som regel.. sådär 15-20km/h över skyltat...

/Thomas
ja har en s60 t5 manuell (helt original) o blandad körning nu vintertid ligger den på strax under litern... åker ja mycke istan ligger den på 1,02-1,03. landsväg 0,84 men då kör ja snällt oxå.
av DTS
Tjena,
Min XC 70 2,4t ligger på snålkörning 0,91 då i dansk motorvägfart 130+ .
Blandad normalkörning kommer jag aldrig över 0,95 blandad körning,både enligt färddator och mätning
vid tankningarna.

Landsväg kan jag snålköra på 0,85 vid 110 + kmh
av Ulfefr
Man kan ju konstatera att alla har lägre förbrukning än vad jag har.
Så åter till frågan....vet någon om vart man ska börja felsöka? Jag ska försöka köra ännu försiktigare än jag gör men jag tror inte att jag kommer få se siffror som pekar mot litern eller till och med under litern hur jag än försöker, i vart fall inte i stadskörning. Landsväg ligger den ner mot 0.8 om man tar det lite piano. Drar jag mitt stora kåpasläp på landsväg så ligger den och snittar 1,1 och efter att jag lastat den på Ikea med alla "nödvändiga" grejor som väger som en mindre nation så drog den 1,12, så man kan säga att bilen inte brydde sig om vikten i det här fallet och det är ju ett gott betyg i alla fall. :-)-)

//Uffe
av Xotica
Hejsan!

Kör själv en V70 2.4T -03 automat och mitt snitt stadskörning ligger runt 0.9 - 1.1 ca men vid landsvägskörning drar den 0.85 vid 125 -130 GPS vid vid 90 lr strax över drar den betydligt mer.

Tycker du ska köra den tom, sedan tankar du exact kanske 30 liter eller mer och så kör du,då får du nog fram ett mera korrekt mått istället för att använda färdatorn.
av Ulfefr
Xotica skrev:Hejsan!

Kör själv en V70 2.4T -03 automat och mitt snitt stadskörning ligger runt 0.9 - 1.1 ca men vid landsvägskörning drar den 0.85 vid 125 -130 GPS vid vid 90 lr strax över drar den betydligt mer.

Tycker du ska köra den tom, sedan tankar du exact kanske 30 liter eller mer och så kör du,då får du nog fram ett mera korrekt mått istället för att använda färdatorn.
Tyvärr är mina siffror inte bara en produkt av färddatorn utan även ett resultat av uträkningar.
Jag har nu kört 30 mil stadskörning och har kanske en kvarts tank kvar så det är inga luftsiffror.
Färddatorn har, som sagt tidigare, fungerat förvånansvärt bra i min bil.

//Uffe
av gogi
Tjena!

Har själv en s60 2,4T 200hk och kör nu på vintern 1,25 och endast stadskörning. Kör daglegen till jobbet 2km enkel resa och endast kallstartskörningar och har aldrig lyckats få upp förbrukningen till 1,5. Du får ta o kolla upp det. På sommaren drar den 1,05 i stan och 0,75 motorväg
av inter9
Inter9: inte dåligt att få ner den till 0,7 blandad! :o manuell eller automat? Hur många kusar är de i 2,4T?

Det är iofs manuell jag kör och det ska nämnas hur otroligt tråkigt det är att köra på det sättet. Eco driving så det skriker om det iallafall :)
Visst vill man få ner bränsleförbrukningen av många olika skäl..men har man 200hk under huven känns det nästan som att det är tillåtet att skämma bort sig själv lite..:)
V60 - funktionsfel: strålkastare

Kan svara mej själv nu.. Jag var på Vol[…]

2011 D2 man ryckig gång

Tog av och rengjorde egr-ventilen idag. Voil&agrav[…]

Trasig taklucka

Du kan ju täta med svart silikon tätning[…]

Tack igen! En sådan fick det bli! Trevlig h[…]