Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Akvaristen
945 eller 855?

Vad säger ni? Vad ska jag köpa? tänkte mig spannet 25' - 45' kr helst under 20 000 mil, AC/ECC=krav. Inga importerade bilar vill jag ha. har ni några andra tankar om modeller etc? Båda bilarna drar väl lika mycket.

Stämmer detta
855
+ modernare bil. bättre väghållning på halt underlag, bättre komfort, lättare att få mkt utrustning.
-svårare och dyrare att meka själv/reparera. sämre dragare, mindre lastutrymme. kortare tillverkningsperiod=fler barnsjukdomar

945
+Större bil, beprövad konstruktion=färre barnsjukdomar, lätt och billigt att serva själv. lätt att trimma(Ltt) bra dragare.
-osäker på halt underlag, sämre komfort, svårt att få bilar med tex skinnklädsel & farthållare & fungerande AC.

/opelägare som vill in i volvofamiljen
Användarvisningsbild
av Rookkeer
kollade i Bilprovningen köpbeg bil och kollade upp 940 och den fick mycket säker är inte säker på vad 855 fick men jag skulle köpa en 945

Den enda nackdelen med att åka 945 är att den lätt kan förväxlas med en sjöfartscontainer :D

Har samma problem med min 745 :D
Användarvisningsbild
av alex960
hej o välkommen till volvo familjen(jo jag har oxå haft opel och skämms) angående din fråga skulle jag ta 945 pga bakhjulsdrift och helt enkelt beprövad teknik,,kan även säga att min egen 945 ltt(trimmad) är till salu men endast för att jag själv hittat en fullservad v70 2,5t polisbil,,om du är intresserad kan du skicka mig ett pm så får du mitt telenummer och lite bilder
av patrix
Akvaristen skrev:945 eller 855?

Vad säger ni? Vad ska jag köpa? tänkte mig spannet 25' - 45' kr helst under 20 000 mil, AC/ECC=krav. Inga importerade bilar vill jag ha. har ni några andra tankar om modeller etc? Båda bilarna drar väl lika mycket.

Stämmer detta
855
+ modernare bil. bättre väghållning på halt underlag, bättre komfort, lättare att få mkt utrustning.
-svårare och dyrare att meka själv/reparera. sämre dragare, mindre lastutrymme. kortare tillverkningsperiod=fler barnsjukdomar

945
+Större bil, beprövad konstruktion=färre barnsjukdomar, lätt och billigt att serva själv. lätt att trimma(Ltt) bra dragare.
-osäker på halt underlag, sämre komfort, svårt att få bilar med tex skinnklädsel & farthållare & fungerande AC.

/opelägare som vill in i volvofamiljen
Vad gäller 855 så är min subjektiva åsikt följande:

855 är i allt väsentligt samma bil som V70 fram till den nya modellen som kom år 2000. Dessa bilar är baserade på den plattform som kallas P1. 850n var den första bilen som kom med denna nya plattform och som alltid så var det en hel del barnsjukdomar. Tex krånglande AC, växellåda, bromsar, inredning m.m. Rent designmässigt är det dock en mycket bra bil med fina köregenskaper och hög säkerhet. Och under plattformens livslängd så rättades problemen till.
En V70 97-00 kan man därför säga är en 855 med barnsjukdomarna fixade och med modernare inredning. Så det är den bil jag skulle rekommendera. Att hitta en 855 idag som gått under 20 000 mil tror jag är svårt, och det kan betyda att bilen stått avställd länge, vilket inga bilar mår bra av.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Skulle definitivt gå på en 855:a. En modernare konstruktion som går bättre på vägen och skönare att både köra och åka i. Det är inte svårare att skruva med en 850 än med en 940. För att va en modern konstruktion så är 850 riktigt vettig ur den synpunkten. Förvisso finns en del modellrelaterade fel, varav de 2 grövsta tyvärr överlevde till V70N kom. Grövsta barnsjukdomen var växellådan på de tidiga vilket brukar nämnas i dessa sammanhang, däremot brukar ingen komma ihåg att volvo gjorde massiva återkallningar och åtgärdade det.
Användarvisningsbild
av Phantom
Jag skulle köpa en 850/855 för de pengarna. En modernare bil och bättre komfort och köregenskaper. Du får en fin 850 eller rent av en V70 för den den summa du tänkt dig.
Men samtidigt ska du själv prova dig fram, det kan skilja mellan olika bilar i samma serie. Den bil du känner dig bekväm med och som du känner är ett bra köp blir du nöjd med :!:
Användarvisningsbild
av emwtur
Såg att du startat samma tråd i 700/900 forumet :-) ( spärrad )
Du skulle antagligen fått lika många 945 svar där som du får 855 svar här !

Jag har en av varje !
Båda 95:or som gått 30000 mil !
850:n är en 2.0 så den är lite trött men jag har faktiskt dragit en husvagn till danmark med den . 35 km/tim uppför hallandsåsen :-)

945:an är en lätttrycksturbo som är en UNDERBAR motor med hur mycket vrid som helst !

Bilarna är lika stora utvändigt - nästan men 945:an är dubbelt så stor invändigt
- det finns även dåligt med småfack för prylar i 855:an.

Annars är det två dj--ligt bra bilar som ger många billiga mil om man sköter dom hyfsat.

Jag skulle säga att du får antagligen mer utrustning på en 945:a för samma pengar.
855:an är en nyare konstruktion med antagligen fler orättade småfel.
945:an är en äldre konstruktion med fler fel fixade.

Jag vet faktiskt inte vilken av mina bilar jag föredrar - hade jag haft en bättre motor i min 855:a så hade nog den vunnit - som det är nu vinner 945:an ltt !

/emwtur
av dalldall
tycker man om att meka o har råd till det, välj en 850, annars tar du en 945! bättre o billigare bil att äga än 945 finns inte! att sen 850 är betydligt trevligare att köra rent komfortmässigt kommer man ju inte ifrån, men framhjulsdrift är pest o pina( min åsikt)!!
av 855 T5 -94
Som skrivet av föregående. Har du råd och vill skruva så ska du köpa 855. Annars köper du 945 och sparar en massa tid å pengar heltenkelt. Det är bara å se sanningen, svart på vitt. :-)-) Skulle vara lite intressant å veta vad du köpt dig förnågot sen. :shock:
av Mikael G
En 245 kanske vore nåt den har ju trots allt funnits sen -75, en riktigt beprövad konstruktion och barnsjukdomarna torde vara fixade... Helt ärligt så känns det absurt att diskutera barnsjukdomar på 850, sista årsmodellen är ju ffs 12 år gammal. De ursprungsfel som kan ses som barnsjukdomar är ju åtgärdade sen över ett decennium tillbaka.
Tändningen helt fel

:-D :-D :-D

Byta länkarmslagring fram

Gäller alltså v50

Varning, polera inte med för högt varvta[…]

World of Volvo

Okej, tack :-) Ska försöka planera in e[…]