Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fluffen
Kommer nog bli en sådan sats när pengar finns. :D Nu har jag köpt lite andra grejjer så det får dröja ett tag.
Jag får ange beställningsnumret till dom du länkade till så får jag nog rätt. :D
Användarvisningsbild
av camaro69
sidhabo skrev:Bara amatörmekar, så vad använder proffsen i verkstaden ?
Köpte en Bacho hylsnyckelsats för 1500 kr men var inte helt nöjd med kvaliteten. Kanske history att Bacho är kvalitet ??
Vad är favvo märket för verktyg med kvalitet .... oavsett priset.
Jag är oerhört nöjd med mina Bacho spärr-ringnycklar.

Varför är du inte nöjd med kvaliteten på hylsnyckelsatsen?
av *pettson*
sidhabo skrev:
*pettson* skrev:Lessen har inget favvomärke. Däremot favvoverktyg.
Vad är det för märke på dina favvoverktyg då ? :D ??:-/
Vad har jag.. Hmm
Biltemas 10års..
Men även andra mycket bra biltema saker som sålts senaste året. Saker ur deras specialverktygs satsning.
Några kamasa
Hazet
Några äldre bacho
chicago pneumatics
Ingersoll Rand
DeWalt
Esab
Det finns säkert flera sorter..
Användarvisningsbild
av Sparkz
När det gäller tänger anser jag att knipex är över allt annat. Det finns iaf ingen annan polygrip som jag vill ta i.
Ringnycklar och andra hadverktyg är ganska blandat, både hemma och på jobbet. På jobbet handlar vi mycket från Bima, det är Heyco. Dom tunnväggiga krafthylsorna är ok, serie 3800 tror jag dom heter. Dom töjs ut och blir större, men spricker iaf inte. 1/2-hylsor kommer att hamna på knacken ändå, så det är lika br att köra krafthylsor rakt över. Annars är beror det på vilken försäljare som har turen att komma förbi när nåt fattas...
Jag har handlat lite biltemaverktyg till garaget hemma det sista, och det verkar helt ok. Spärrskaft är lite svårt att hitta i 3/8 och 1/4, de som finns är för långa. De storlekarna är till för att komma åt, inte för att ta i.
Skruvmejslar... Wiha tror jag det heter som Bima har, spetsen är lite väl hård och spricker. Stjärnmejsel pratar jag om nu, spårmejslar används mest till våld, bryta och bända. Där duger det man hittar i lådan med gamla verktyg och slipar till lite. På jobbet är det ett par gamla bachomejslar med grönt skaft som hänger i fortfarande.
av Amarace
Jag är Bahco "fantast", men det ska vara äldre verktyg. GIllar både hylsnyckelsatser och mejslar samt lednycklar och PU-nycklar från Bahco, har olika spärrskaft med olika tandning som man kan använda till allt.

Annars använder jag mestadels Hazet, Heyco, Belzer, Kamasa på fasta nycklar/Lednycklar (förutom Bahco).
Nästan enbart Bahco/E.A Bergh/Lindström tänger varav vissa är över 50 år gamla. Dock föredrar jag Knipex på Polygrip.
Mejslar tycker jag Wera har dom bästa, även dom har klingan rätt igenom på vissa serier och är mycket stryktåliga. Den Gula serien jag har mest av, annars är det Bahcos gamla gröna som gäller.

Men även Biltema finns i en låda, en del verktyg är väldigt prisvärda och bra.
Användarvisningsbild
av sidhabo
CarMan skrev:se bara till att köpa rätt maislar, dom saluför samma mejsel, men utan stålkärna raktigenom !
Dom mejslarna låter bra. Får ta en tur imorrn till Biltema 8)
Tack för alla tips.
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Amarace skrev:Jag är Bahco "fantast", men det ska vara äldre verktyg. GIllar både hylsnyckelsatser och mejslar samt lednycklar och PU-nycklar från Bahco, har olika spärrskaft med olika tandning som man kan använda till allt.

Annars använder jag mestadels Hazet, Heyco, Belzer, Kamasa på fasta nycklar/Lednycklar (förutom Bahco).
Nästan enbart Bahco/E.A Bergh/Lindström tänger varav vissa är över 50 år gamla. Dock föredrar jag Knipex på Polygrip.
Mejslar tycker jag Wera har dom bästa, även dom har klingan rätt igenom på vissa serier och är mycket stryktåliga. Den Gula serien jag har mest av, annars är det Bahcos gamla gröna som gäller.

Men även Biltema finns i en låda, en del verktyg är väldigt prisvärda och bra.

Håller med... äldre Bahco och OK mejslar håller riktigt hög kvallitet. Skaffade mig ett par Lindström tänger och avbitare som är helt oslagbara, men då kostar dom en del också.
Hylsnyckelsatser från Tengtools har vissa klagat på, men jag är nöjd med min. De fasta nycklarna har fått smaka slägga och år fortfarande som nya :)
Om jag skulle köpa nytt nu så är nog Biltemas nyckelsatser ett hett allternativ. Men vad gäller mejslar så är jag inte helt övertygad. Då går jag hellre på nån loppis och letar upp ett par fina gammla Bacho om jag ska vara så snål.
Användarvisningsbild
av isak
hej
än har ingen nämt HAZET helt överlägsna ringnyclar finns i både lång o kort modell lednyclarna har marknadens bästa vinkel o smidighet. kan bero på att dom är ganska dyra dvs beställningsvara.
har någon provat?
isak
Användarvisningsbild
av Fluffen
Hazet är riktigt bra men ruskigt dyra. :roll:
Betsällningsvara? Beror väl på vart du köper. :roll:
Jag tycker faktiskt Kamsa är lika bra och billigare dessutom.
Men har man gott med pengar så...
AC problem V70 2016 D3

Det finns ett relä som styr tillslaget av mag[…]

Laddat batteriet några timmar då den b[…]

Låg bromsvätskenivå!?

@snowman , Laddar upp bild genom -Fullstän[…]

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Jag såg att @theodorkalin hade gjort det p&a[…]