Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sidhabo
Bara amatörmekar, så vad använder proffsen i verkstaden ?
Köpte en Bacho hylsnyckelsats för 1500 kr men var inte helt nöjd med kvaliteten. Kanske history att Bacho är kvalitet ??
Vad är favvo märket för verktyg med kvalitet .... oavsett priset.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Personligen tycker jag om kamasa`s handverktyg, det är riktigt bra grejjer. :D
Vad gäller elektriska handverktyg så ligger Stayer och Hitachi bra till. :D
Senast redigerad av 1 Fluffen, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av sidhabo
*pettson* skrev:Lessen har inget favvomärke. Däremot favvoverktyg.
Vad är det för märke på dina favvoverktyg då ? :D ??:-/
Användarvisningsbild
av volvo51
Biltemas verktyg med 10års garanti är enligt min mening mest prisvärda. Jag har använt dom i massor med år tillsammans med andra märkesverktyg och inte märkt att Biltemas är sämre,däremot mycket billigare.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Har inte så stor erfarenhet av olika verktygsmärken men har en Ampro hylsnyckelsats där det även ingick några mejslar och bits.
Hylsorna, spärrskaften och mejslarna är jag nöjd med men bitsen gillar jag inte. Verkar vara lite sämre kvalité och de har fått lite ytrost på sig.
Sen gillar jag inte lådan de ligger i heller. Hylsorna trillar lätt ut och "snäppstängningen" funkar inte så bra.
Användarvisningsbild
av CarMan
jag tycker olika fabrikat är bra på olika saker, så det är svårta att på rak arm säga ett fabrikat. desutom har jag inte testar alla saker hos alla fabrikat så man kan j inte veta.

men det finns ju olika varianter av samma sak också, så det kan ju bli en del missförstånd Heyko eller vad dom heter har jeg en del rung nycklar ifrån, där har jag testat några olika o en del är kassa medans andra bra, dom kasa är lit för klumpiga.

sen så har mactools en del bra saker, tilexempel så har dom stadiga i slanka ringnycklar, men de är aldeles för "vassa" när man ta i hårt, så man får ont i handen. då funkar heyko bättre, eller backo, men backo har lite jobbig vinkel.

Jag har särhandtag i 3/8 & 1/2 tum som jag är SUPER nöjd med! dom är av märket Carolus, den modell som har vikbart & låsbart huve.

men som amatör så kan jag rekomendera biltemas 10-125 Bild
hylserna håler bra kvalite & spärhandtagen är skapliga, gissar att övriga verktyg med 10 års garanti håller liknande klass & kan köpas utan tvekan.
Ja då jag inte har många verktyg som inte är Biltema så måste jag nästan säga det, då jag hittills inte har blivit missnöjd med något jag köpt därifrån.

2 st bitsmejslar långa 3/8" hylsor 8-13 mm spärrskaft ett ledat och ett fast och sen har dom bra grejor i övrigt.
av Rådlös
Som montör på ett stort välkänt elektronikföretag hade vi på åttiotalet möjlighet att välja själv i stor utsträckning vilka verktyg vi skulle/ville ha. På senare delen av nittiotalet blev det som bekant snålare tider, och dom verktyg som köptes in var dom som bjöds med förmånligaste priser etc. etc. Men i det läget hade vi redan våra valda verktyg, och dom höll måttet fortfarande.

Man köpte dock inte skräp på den senare tiden även om det var snävare budgetar. Det var mest Bahco och likvärdiga. Till borrmaskiner m.m. var Hilti nr 1. Bosch kunde gå an till mer allroundverktyg. Sedan är ju elektronikbranschen hårt styrd med t.ex. "enbart godkända klämverktyg". Och då är det ofta dom befintliga, som gäller. Det förekommer säkert fortfarande att kunden kräver att viss speciell utrustning skall användas för just den kundens jobb. Gäller framförallt mätinstrument. Det gamla Telia var ett exempel på en kund som krävde på sina villkor. Nu finns inte Telia kvar i den formen, men rutinerna lever säkert vidare.

Jag vet inte hur det är i bilvärlden, men kan tänka mig att det i alla fall på märkesverkstäderna* finns vissa rutiner? Kan någon bekräfta?

Det vi valde var Snap-On. Vi jobbade rätt mycket mot Flygvapnet och fick veta av tekniker där att där var det endast Snap-On som var godkänt!

*En historia från tidigt sjuttiotal. En senare jobbarkompis berättade den. Han jobbade på en större bilverkstad, och där hade dom en dieselverkstad. Det var något nytt som skulle introduceras, och därför var en tillrest ingenjör från Bosch i Tyskland på plats för att undervisa och lära upp. Något skulle justeras eller dras fast, eller något liknande. Och Boschtysken sträcke ut handen till dom närstående och begärde en 10 mm nyckel för att dra åt, eller lossa. En av killarna som stog i åskådarring runt demoexemplet, sträcke då fram en skiftnyckel!!!! :-O)

Tysken höll på att explodera och krävde att killen skulle sparkas ut ur företaget omedelbart!

Nu vet vi att sådant inte är genomförbart med Svensk arbetslagstiftning, men "den skyldige" fick höra ett allvarligt samtal med chefen på verkstaden.
Välkommen ut i trafiken

IMG_3650.jpeg

Är det någon skillnad med grillen mot v[…]

1975-1984 Volvo 242 244 245 DL Det var ju det ja[…]

Foringer / Bussinger V90 CC

220' km. 2017. Luft bak og aktive støtdempe[…]