Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Först skulle jag vilja säga hej till er alla på forumet, har tittar runt här ett tag och lärt mig en massa genom att läsa intressanta trådar. Jag gick Fordonsteknisk utbildning på gymnasiet för 10 år sen, men har dessvärre aldrig jobbat som mekaniker. Jag har en Volvo V70 - 98 som jag har lite diverse problem med. som ni kanske kan ge mig lite bra info om hur jag kan lösa.

1. Förardörrstoppet krånglar, det smäller och låter allmänt otrevligt. Är det lätt att byta själv? Måste man montera ner hela dörren?

2. Centrallåset på passagerardörren fram låser men låser INTE upp dörren igen, kan man laga lås kistan eller är det bara att byta ut den?

3. Har AC i bilen, allting funkar förutom när jag vrider ner värmen så att fötterna ska bli varma då kommer det kalluft istället. Mycket irriterande om man fryser om fötterna. Några tips på vad det kan vara?

4. Fjädring höger bak , Stötdämparen fick en anmärkning på besiktningen. Känns som att det ska vara lätt att fixa om man har fjäderspännare, några tips?

5. Motor blir varm väldigt långsamt, temperaturen går upp en bit sen går den ner igen och bilden blir aldrig tillräckligt varm känns det som, jag gissar att det är Termostaten som ska bytas?

Det var allt för denna gången, tacksam för svar :)

Tommy
av *pettson*
1 kontrollera om det är STOPPET som krånglar, eller om det är en sprucken dörrstolpe som ställer till problemet. Nu är det ju en 70 serie så OFTAST är det just stoppet på dom. Medans stolp problemet dominerar 850. Kika ändå.
2 Byte av låskista tyvärr..
3 En spjällmotor rör sej inte som den ska eller så har armen gått av på den eller att den på annat sätt tappat styrningen av spjället. Blir att krypa ned och kontrollera varför den inte gör som tänkt..
4 Du behöver ingen fjäderspännare om du inte vill. Bara att hissa bilen och lägga nånting under länkarmen, sänka bilen lite så hjulupphängningen belastas lite grand, palla upp rejält så du inte skadar dej. Lossa lastrumsgolvet så att du kommer åt övre muttern till stötdämparen, lossa nedre mutten. OBS dämparen sitter på KONA försök INTE bända bort den hursomhelst. Sätt spänn på den lite grand mot hjulupphängningen och knacka till på hylsan med en hammare så ska den lossna direkt. Byt hemskt gärna dämparna i par.. bilen beter sej lite lustigt med en sliten och en bra dämpare.
5 termostaten ska bytas.. helt korrekt.
Tack för tipsen pettson.

Angående dörrstolpen, den ser fin ut inga sprickor vad jag kan se. Måste jag plocka ner hela dörren för att kunna byta ut stoppet ?

Angående värmen så gäller det både vänster och höger fram och bak. Är det en arm/motor som styr allting ?
av birger24
Tja!
Ang. byte av dörrstoppen så behöver du inte montera av dörren ifrån bilen.
Däremot så måste du plocka av dörrsidan.
Passa på och köp ett par, tre stycken clicps till dörrsidannär du införskaffar en ny dörrstopp, dom kan nämligen gå sönder ganska lätt.
DennisCA's Volvo 850 -97

Nåjaa efter en massa preppande, prime:ade me[…]

Ett vanligt förekommande bekymmer är att[…]

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen L[…]

@fjohan82 , Sett det där med mattorna p&arin[…]