Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lallalarsson
Har sett att det finns en kabel på mds hemsida för att få ut lågnivån i rca gå den att plugga in i RTI bak i bilen?
Har dvd versionen.
Användarvisningsbild
av CarMan
vad deras kabal kan göra vet dom nog bäst???
jag föstod inte var den kabaln kopplas???

det jag vet är att RTI systemet är skräddarsytt o har bara volvo kontakter.
Användarvisningsbild
av CarMan
den där koplas in på stereon.

men du kan ju köpa volvos baslåda, den är diskret o bra
av Fred
Jag har ingen RTI så jag kan inte svara på vad den har för in/utgångar, men jag har svårt att tro att den skulle ha lågnivå-ut.

Däremot kan jag vittna om att det inte är SÅ jobbigt att dra kablar genom bilen. Jag gjorde det i somras och det tog väl inte mer än ett par timmar. Det var inte alls mycket som behövdes skruvas bort utan det mesta gick att lyfta lite på. En bra grej att använda är en styv ståltråd som kan användas som pilot när man ska in under mattor eller andra trånga passager. Först trycker man igenom ståltråden (som man böjt en liten ögla på längst fram så den inte fastnar) och sedan tejpar man fast de kablar man vill föra igenom. Sen drar man samtidigt som man vickar, masserar och pular (OBS, ej norska! :D ). Jag köpte en kabelstrumpa på Elfa som skydd mot mekaniskt slitage, så alla mina kablar var som en.

Knepigaste stället, som jag upplevde det, var dragningen under mattan framför passagerarstolen. Där fick pilotståltråden verkligen visa vad den gick för! :D

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av CarMan
är det bara jag som inte förstår vad som ska göras i bilen?
rubriken är Baslåda, så man kan ju anta att han ska instalera en sån.
sen länkar han till en lågnivå ut kabel från stereon, så vist lutar det åt att nån form av bas ska instalerar. men han skrver nått om RTI ???

vad exakt vill du göra, beskriv någa, så har säkert nån redan gjort detta o kan hjälpa dig
av Fred
För mig är det ganska klart att lallalarsson vill koppla in en baslåda via ett slutsteg, troligen en aktiv sub, och behöver därför lågnivåsignal. Eftersom RTI:n är kopplad till stereon via melbus så är säkert lallalarssons undring om Volvo tänkt på att vara smarta genom att lägga en lågnivå-ut även bakom RTI-enheten.

Mvh
/Fred

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det e[…]