Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Mackansglt
#248965
Har fått en Opel Astra caravan (kombi) mer eller mindre helt gratis, ok 250 kr då.
Det är en 92 med 1.6 l motorn och manuell 5 petad låda. Körde hem den idag. Bilen är påställd men ej besiktigad pga. läckage i bränsle tanken. Gick väl helt ok med bra värme med mera. Alla el. funktioner verkar fungera, det är dock en snik variant, inget lull lull alls. Den har varken larm, centrallås, dragkrok ac eller nåt. Det enda som finns är sätesvärmare och en gammal Philipsbandare men till den saknas koden. Iför sig bra att det är en snik variant för då kan mindre saker krångla. Går det att fixa fram koden på något sätt?
Skicket är bruksskick med den vanliga Opel rosten, lite rostangripna skärmkanter bak några små rostangrep på motorhuven och en liten buckla på bakluckan. Innuti är den väldigt fräsch.

Har gått ca 25000 mil. Hur långt brukar en sådan bil gå? Har bara haft en gammal Opel Commodore GS Coupe 73:a tidigare. På den gick toppen vid 25000 mil vill jag minnas och sedan såldes bilen.

Vad är det för kamremsintervaller på en sådan? Har en service bok som är stämplad till ca 12500 mil, sedan inget mera. Står inte noterat i denna att kamremen skulle ha blivit bytt.
Har ingen instruktions bok heller. Fick dock med alla tidigare besikningsprottokoll, inga större
anmärkningar förutom att tanken har blivit bytt en gång tidigare ca. 2005. Besiktigades senast i nov 07, fick en bra att veta. Den ena damasken för drivknuten skadad, svårt att byta eller? Är läckage i tanken vanligt på dessa bilar?

Har inte riktigt bestämmt mig för vad jag skall göra med bilen. Täta tanken och besikta och se vad bilprovningen säger. Om dom inte säger för mycket fixa till den lite allmänt och försöka
att sälga den. Går det att sälga en sådan. Bör ju i alla fall vara ganska billiga ägarkostnader.

En sista fråga efter allt svammel.

På registreringsbeviset står det "Maximal nettoeffekt", kW 74 DIN.
Har den alltså 74 DIN hästar eller är motorn på 74 kW, dvs. ca 101 Hästar.

Väntar spänt på kommentarer.

PS. Finns det ngn. "Opel sida" på nätet.
#248997
Den är på 74 kW om det står så. Omräknat, som du säger till 101 hkr.
Är du säker på att koden har kopplat ur radion? Jag har en liknande Philips, som tystnade för mig. Ta loss radion och låt den vara strömlös i minst ett par timmar. Anslut igen. Du behöver ingen kod om det har lyckats. Allt enligt råd från en bilradiobutik. Detta är minst 10 år sedan och den fungerar ännu.
Kamremmen är väl förhållandevis enkel att byta? Om du gör det, så har du en rem där du känner till både datum och miltal.
Min 240 är jämnårig med din Opel. Min har gått 33 000 mil, och anses "nyss inkörd". Du borde ha något liknande om den inte är totalt misshandlad. Börja med ett kompprov. Det säger en del.
av viktore
#249063
Rådlös skrev: Min 240 är jämnårig med din Opel. Min har gått 33 000 mil, och anses "nyss inkörd". Du borde ha något liknande om den inte är totalt misshandlad. Börja med ett kompprov. Det säger en del.
Går inte att jämföra en Opel Astra med en 240, allrahelst inte motormässigt. Vid 33 000 mil skulle jag vilja påstå att de flesta Astror av dessa årgångar har kört sina sista mil.
Farsan har haft 2 Astror, en 92a 1.4l och nu en -96 1.6l. På båda bilarna har EGR-ventil gett upp, 2 gånger dessutom på den senaste!! På den har även bränsletank fått bytas pga rost och nyligen klappade även bränslepumpen ihop.

Min uppfattning är att Opel astra är en OK bil, men när dom gått runt 20 000 mil och uppåt börjar saker gå isönder både till höger och vänster..
av Lövet
#249069
Ja, en EGR ventil efter 20.000 mil låter som bilen är skrotfärdig :roll:
av viktore
#249177
andreas_lofgren skrev:Ja, en EGR ventil efter 20.000 mil låter som bilen är skrotfärdig :roll:
Man kan nästan tro att du anstränger dig för att inte förstå vad jag skriver.

På min faders senaste astra (-96an) har EGR-ventilen bytts två gånger, och bilen har nu gått ca 19 000 mil. Första byttes runt 13 000 om jag inte missminner mig. Vad som även gått sönder nyligen står i mitt tidigare inlägg. Båda Astrorna fick även genomgå omfattande rostlagning, främst runt hjulhus och baklucka.
#251742
Mackansglt skrev:Har fått en Opel Astra caravan (kombi) mer eller mindre helt gratis, ok 250 kr då.
Det är en 92 med 1.6 l motorn och manuell 5 petad låda. Körde hem den idag. Bilen är påställd men ej besiktigad pga. läckage i bränsle tanken. Gick väl helt ok med bra värme med mera. Alla el. funktioner verkar fungera, det är dock en snik variant, inget lull lull alls. Den har varken larm, centrallås, dragkrok ac eller nåt. Det enda som finns är sätesvärmare och en gammal Philipsbandare men till den saknas koden. Iför sig bra att det är en snik variant för då kan mindre saker krångla. Går det att fixa fram koden på något sätt?
Skicket är bruksskick med den vanliga Opel rosten, lite rostangripna skärmkanter bak några små rostangrep på motorhuven och en liten buckla på bakluckan. Innuti är den väldigt fräsch.

Har gått ca 25000 mil. Hur långt brukar en sådan bil gå? Har bara haft en gammal Opel Commodore GS Coupe 73:a tidigare. På den gick toppen vid 25000 mil vill jag minnas och sedan såldes bilen.

Vad är det för kamremsintervaller på en sådan? Har en service bok som är stämplad till ca 12500 mil, sedan inget mera. Står inte noterat i denna att kamremen skulle ha blivit bytt.
Har ingen instruktions bok heller. Fick dock med alla tidigare besikningsprottokoll, inga större
anmärkningar förutom att tanken har blivit bytt en gång tidigare ca. 2005. Besiktigades senast i nov 07, fick en bra att veta. Den ena damasken för drivknuten skadad, svårt att byta eller? Är läckage i tanken vanligt på dessa bilar?

Har inte riktigt bestämmt mig för vad jag skall göra med bilen. Täta tanken och besikta och se vad bilprovningen säger. Om dom inte säger för mycket fixa till den lite allmänt och försöka
att sälga den. Går det att sälga en sådan. Bör ju i alla fall vara ganska billiga ägarkostnader.

En sista fråga efter allt svammel.

På registreringsbeviset står det "Maximal nettoeffekt", kW 74 DIN.
Har den alltså 74 DIN hästar eller är motorn på 74 kW, dvs. ca 101 Hästar.

Väntar spänt på kommentarer.

PS. Finns det ngn. "Opel sida" på nätet.
Har nu tätat bränsletanken. Tanken är ganska fräsch , ingen rost alls på undersidan i alla fall som man kan se. Den troliga orsaken till läckaget var att när tanken byttes senast så centrerade man inte tanken ordentligt. Tanken har som två spår på undersidan som spännjärnen skall sitta i men det ena järnet har legat och skavt mot en en kant och där med nött hål i tanken.
Rådlös skrev:Den är på 74 kW om det står så. Omräknat, som du säger till 101 hkr.
Är du säker på att koden har kopplat ur radion? Jag har en liknande Philips, som tystnade för mig. Ta loss radion och låt den vara strömlös i minst ett par timmar. Anslut igen. Du behöver ingen kod om det har lyckats. Allt enligt råd från en bilradiobutik. Detta är minst 10 år sedan och den fungerar ännu.
Kamremmen är väl förhållandevis enkel att byta? Om du gör det, så har du en rem där du känner till både datum och miltal.
Min 240 är jämnårig med din Opel. Min har gått 33 000 mil, och anses "nyss inkörd". Du borde ha något liknande om den inte är totalt misshandlad. Börja med ett kompprov. Det säger en del.
Sorry, hade fel. Det är en Clarion bandare som sitter i och där koden saknas. Funkar det att göra likadant på den som beskivs här ovan.
#251811
Om radion: Det funkar förmodligen inte? I mitt fall, en Philips, är det ju så att om radion stjäls ur bilen så bryts ju spänningen. Då måste man starta om den med koden. Men i det här fallet, som jag fick tips om från en bilradiohandlare, var det ju så att radion hade tystnat "av sig själv" och behövde någon sorts "triggning".
Varje fabrikant har säkert sitt eget system. Om radion ändå är tyst i nuläget, så har du ju inget annat att göra än att prova. Fungerar det så är det ju bra, fungerar det inte, så är det bara kassera radion. Och en ny radio, en femhundring. Så har du musik i bilen igen. Om bilen ändå "går på övertid" så skall man kanske inte kosta på den allt för mycket.
#253665
Har upptäckt att gångjärnet till förardörren, det övre är glappt. Det är väl en typ av rörpinne
som måste drivas ut och ersättas med en ny. Brukar inte dessa sitta ganska bra? Måste man värma med en gassvets för att få ut den? Ngn som har bytt en sådan.

Ps. Kommer ihåg att min gamla commodore 73: a hade precis samma konstruktion på gångjärnet. Har inte hänt mycket på opels utvecklingsfront på ca. 20år. DS.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]

Tvättat av den för i morgon så ska[…]

244 - Bälte bak

Hej Volvo 244DL, 1976, Nysåld i Schweiz Min[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

https://vparts.se/se/volvo-s60/s60-00-09/reservdel[…]