Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvolars
Jeg har en Volvo 940 LT 96 mod. Skulle gjerne ha overhalt automat kassa på denne. Eller kjøpt en byttes låda av et firma. Noen som vet om noen firmaer som kan gjøre dette for en litt "snill" pris ? Beste tilbudet jeg har fått hitil er på 18.600 nok. ink moms. Vet du om noe, så håper jeg og høre fra deg !
av sicnarf
Hej,
Jag är dålig på norska men tror mig förstå att du har fel på autmatlådan i din 940 av 96 års modell och att det skulle kosta 18600 nok att laga det i Norge.Det är ju 23-25000 skr!!! Fruktansvärt mycket pengar och du kan säkert få en helt ny fullt fungerande 96a här i Sverige för de pengarna .Varför kontaktar du inte en svensk verkstad på svenska sidan av gränsen bara.Om du googlar på "bilverkstad Göteborg"tex eller "Mekonomen" eller"Laga"som har verkstäder över hela Sverige så hittar du en lämplig verkstad i Göteborg tex eller i staden närmast dig kanske.Du kan anlita någon mindre verskstad för detta jobb och de fixar även utbyttesväxellåda till dig själva.Sedan kan du åka till Thailand eller Mallorca för resten av pengarna,komma tillbaka efter 1-2 vekor hämta bilen,betala räkningen och ändå gå med vinst.Men då förutsätter jag att du åker från Svenska sidan för ni har väl helt andra charter priser i Norge.Nu förstår jag varför Oslo kallas världens dyraste stad.Vilken svensk stad är närmast dig så kan någon kanske hjälpa till bättre att hitta lämplig verkstad.För det är dumt att rekomendera en bra verkstad i Göteborg om du bor i norra Norge,eller hur?
Användarvisningsbild
av sidhabo
En riktigt bra firma för automater i Göteborg är:

Amediye Bilservice HB
HILDEDALSGATAN 30
41705 GÖTEBORG

Obs, jag har inga aktier i firman :)
Blev bara jäkligt nöjd med den renovering de gjorde av min låda till ett mycket bra pris.
Seriösa killar, mer intresserade av tekniken än att skinna sina kunder på pengar.
av volvolars
18600 nok. var priset for en bytes låda hos Volvo i Oslo. Nærmeste Volvo verksted/handlare på Svensk sida er Helmia Bil AB i
ÅRJÄNG. Ellers takk for alla tips hitill. Egentlig er det ikke noe galt med den lådan jeg har, men har kostet på renoverad motor, og turbo, nytt inntriør med alt el. utrustning osv. Lådan har gått 340.000 KM. Derfor tror jeg den snart vil begynne og krangle. Vil helst ha alt tipp-topp som man sier. Derfor undersøker jeg litt priser.
av sicnarf
Grattis Broder!
Vilket lyx problem du har jämfört med många andra här på förumet som måste kämpa för att hålla sina gamla 740/940 i rullande skick.Vi är många som avundas dig.Ha det bra och lycka till !
av volvolars
sicnarf skrev:Grattis Broder!
Vilket lyx problem du har jämfört med många andra här på förumet som måste kämpa för att hålla sina gamla 740/940 i rullande skick.Vi är många som avundas dig.Ha det bra och lycka till !
Er mulig at jeg prøver og få skyldt igjenom convirter, og renser filter, og bytter pakninger og pakk bokser på den lådan jeg har. Så får jeg se hvor lenge den holder. Noen som har noen erfaring med mil. eller km. anntal som disse kassene tåler ?
Användarvisningsbild
av MoteX740
beror helt på dess tidigare liv :wink:

Har sett dom som rullat 60.000 mil utan problem, har även sett dom som rasat vid 20.000 8)
av sicnarf
Hoppas bara norsk mil är lik lång som en svensk.Annars menar MoteX740 600000km eller 200000 km.
Användarvisningsbild
av MoteX740
ja det är ju sant, det kanske den inte är, tänkte inte på det 8) :lol:
Tack för rättelsen Sicnarf 8)
Elpriset

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K8MWJE/regeri[…]

Äntligen fått tillbaka min bil, inte f&[…]

Lås bilen med nyckeln då åsidos&[…]

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]