Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pulver78
Jag har problem med blinkande motorlampa samt felmeddelande "Emissioner" "Service erfordras"
vid felkodsutläsning har den satt felkod på misständning, räknar man koderna så är det cylinder 3 först och sedan 4, 5, 2 jag har bytt tändstift, gjort kompressionstest, provat redline si1,
bytt tändspole på cyl 3 samt provat skifta spole mellan flera cyl, ändå kvarstår felkoderna,

lampan förblir släckt efter att jag raderat felkoderna, men så snart jag vid stillastående varvar upp til 2800-3000 varv blinkar lampan igen, släcker jag den via felminnet igen och kör iväg så kommer den tillbaka så snart jag kör med belastning ca 3000 varv,
vid vissa tillfällen har den vid blinkande lampa fått en spark i arslet och återfått kraften men lika snbbt gått tillbaka till slö och låg turboeffekt,
lampan lyser med fast sken vid körning under ca 3000 varv men blinkar så snart jag på något sätt kommer nära eller över 3000,
Tilläggas bör kanske oxå att jagf bytt vevaxelpositionsgivare,,
fick tipset eftersom det var på ca samma varvtal jämt,
Man känner inga misständningar på tomgång,
Är det turboreglerventilen om den sätter felkod på misständn??

snälla hjälp, börjar bli dyrt.. :roll:
av pulver78
Hej igen, jo det är ECM 0303 först, sen flera cylindrar i följd, ECM 0304, ECM 0302.. Raderar jag koden och åker iväg med diagnosutrustningen i så kommer samma felkoder upp igen vid körning över 2800 varv till 3000 varv,
samma även vid stillastående vid varvning till 2800-3000 varv.

Har beställt ny magnetventil nu men tvivlar på den,,
NÅGON SOM KAN GE MIG SVAR??? ALLA TIPS ÄR VÄLKOMNA.
Användarvisningsbild
av CarMan
du säger at den sätter kod för mistänning, men du bekräftar inte att den miständer ? hur går bilen?
vad har du för avgas värden (har du fyrgasmätare?)
vad har du för bränsle tryck?
vad har du för turbo tryck?
av pulver78
Jag har 4gasmätare, Alla värden ligger klockrent, Lambda på 1,01 är ju ganska kanon,
Inga spikningar eller misständningar känns, men tydligt avtar effekten vid de 3000 varven då motorlampan övergår från fast sken att börja blinka ca 20ggr till att åter lysa med fast sken igen,
av pulver78
Har inte kollat bränsletryck.. :???:
Turbotryck vet jag vi kollade för en månad sedan och det var okej upp till 3000 sen sänkte den rejält,
Har kört såhär i 3 månader nu:(
Minns inte vad turbotrycket låg på men det var korrekt,
Men vid nåt enstaka tillfälle så skickar den iväg med ett rejält ladd.. :???:
Användarvisningsbild
av CarMan
kan vara trasig MAF. har du så du kan logga mafen o se om kurvan ser onormal ut
av pulver78
Kom på vad maf var när jag hade skrivit förra inlägget,
MEN skulle den sätta felkod på Misständning på maf:en (Luftmassamätaren)? och borde det då bli oren gång på just det varvtalet jämt? och den rycker till och går ibland..

Jag vet inte så mycket men det kanske faktiskt är möjligt?
av gimmi
Jag hade nästa samma problem med en 2.4T 2001 V70N , jag har byt:
Tändspolar 3och 4 de hjälpte inte
kamaxel solenoid de hjälpte inte
kontrollerade och gjorde omladdning i automat växellåda, samma problem
läste av fel koder flera gången, men jag fick inte alltid samma fel kod
sista fel kod , byt luftmassasmetare och bilen fungerade bra
De var en fel kod med turbo ventilen, men när jag raderade fel kod felet kom inte mer

Jag fick den tillslut kalibrerad och allt ser ut a[…]

Fords bensinmotorer är ju av typen EcoBoost o[…]

Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok