Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zenobia
Så här står det iaf i Vadis om stift D10...

D10 ... Signal (+) hastighet (frekvenssignal)

Tändning av: Ulåg
Tändning på: Ulåg-Ubat

Frekvenssignalen ökar med hastigheten
av zenobia
Så då har man rotat lite och funnit följande...

CEM D10 skickar signalen till PSU stift 2
PSU = Power Steering Unit (styrservo).

Det skumma är att detta stift inte används innan modellår 2004 så varför det finns i din bil har jag inte listat ut än...

Fram till 2003 matas en stegmotor direkt via CEM
CEM 2003
Kopplingsschema 2003

Central elektronikstyrenhet (CEM) (4/56) tar emot information från styrenhet motor (ECM) (4/46) via CAN-nätet att motorn är igång och information från styrenhet bromssystem (BCM) (4/16) vilken hastighet bilen har (Styrenhet bromssystem (BCM) hette ABS-styrenhet fram t.o.m. årsmodell 2001). Därefter styr central elektronikstyrenhet (CEM) stegmotorn (6/71) via de fyra utgångarna för att ställa stegmotorn till rätt servoverkan.

Central elektronikstyrenhet (CEM) kontrollerar signalerna och om fel upptäcks ställs servoverkan i normalläge (≈70km/h) och systemet kopplas bort. Central elektronikstyrenhet (CEM) skickar också signal via CAN-nätet till kombinationsinstrument (DIM) (5/1), som tänder generell varningslampa och visar textmeddelande.

Från 2004 skickas en hastighetssignal (D10) från CEM till PSU som i sin tur styr en ventil för servostyrningen
CEM 2004
Kopplingsschema 2004

Central elektronikstyrenhet (CEM) (4/56) tar emot information, att motorn är igång, från styrenhet motor (ECM) (4/46) via CAN-nätet och information, om vilken hastighet fordonet har, från styrenhet bromssystem (BCM) (4/16). Därefter styr central elektronikstyrenhet (CEM) styrenhet elektronisk servostyrning, som i sin tur kontrollerar solenoiden.
Senast redigerad av 4 zenobia, redigerad totalt 0 gång.
av suvlaki
jag vet att stereon tar hastigheten av bilen också. så den kan anpassa volumen. Kan man kanske ta signalen därifrån? Är det nån som har schema över kablaget?
av zenobia
Nytt försök med kopplingsschema till S60, förra bilden var till en S40.. =(

Bild kopplingsschema

Ser dessvärre ut som att stereon får signalen från BCM (ABS-enheten) via bussen.

.
av suvlaki
fy fan att det ska vara så svårt att koppla in detta. Helt otroligt, jag får väl boka tid till volvo på måndag. Jag är bara rädd att dem ska tömma min plånbok.
av zenobia
Vad är det för navigationssystem du skall montera?
Vem har sagt att du skall kunna använda befintlig hastighetssignal?
av suvlaki
jag har ett pioneer kit med dvd navigation och lös skärm. Jag pratade med volvo om just hastighetspulsen och dem sa att det är bara att koppla i stift d10 i cem. Men bara och bara var det ju inte. Jag får ringa till dem på måndag och se vad dem kan hitta på.
av zenobia
Men då är det väl bara att ansluta din kabel på den som redan finns där?
Men hör med Volvo vad dom skall ha så bränner du inget.
av suvlaki
Det har jag också tänkt på. Men man är ju lite rädd om cemen. :cry: Man vill ju inte gärna ha sönder något. Men det kopplingsschemat du gav mig av cemen är det till s60?
av zenobia
suvlaki skrev:Det har jag också tänkt på. Men man är ju lite rädd om cemen. :cry: Man vill ju inte gärna ha sönder något. Men det kopplingsschemat du gav mig av cemen är det till s60?

Det skall vara till S60....
Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]

Laddbox

Zaptec Go

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]