Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S.t.r.a.n.D
#248261
Skruva av locket till kylarvätskebehållaren och låt den stå på tomgång till du ser att vätskan i som kommer från returslangen är utan luftbubblor. Går ju snabbare om du sitter och torrvarvar. :D Vet inte om det är efter lagboken med det fungerar bäst och vet att många verkstäder gör så. Sen skadar det ju inte att kolla lite då och då efteråt om nivån sjunker efter så du måste fylla på.
Användarvisningsbild
av isak
#248272
hej.
som roadkiller skriver. en liten parantes, tar för givet att du har en bensinmot- har själv en d5a. på den är det nästan omöjligt att få ut luften 100%igt, övre kylarslangen skapar en ficka.samt reservvolymen i kärlet inte är stor, låg kylv-nivåmeddelandet försvinner då motorn blir varm. brukar gå i någon kaffekopp i kärlet när den har svalnat. sen funkar det om du inte har något läcage.
isak.
av S.t.r.a.n.D
#248331
Fungerar även på dieslar, dock som du säger så är kärlet litet så fyll inte så mycket första gången för då kan det rinna över innan det sjunker efter. Lät konstigt men så är det.

Om du tömt systemet så fyll inte upp till MAX-strecket direkt. Fylla bara på till mitt mellan och så varmkör du motorn. När den blivit varm så öppnar ..........(åhhh Alzheimer light) och då sjunker det efter kraftigt, kan tömma hela kärlet. Då är det bara att fylla på igen. Varför du inte ska fylla fullt direkt är för att nivån brukar stiga (vet ej varför, kanske värmen?) innan det sjunker efter. Sen som sagt är det bra att kolla efter lite körning igen. Kan sjunka ytterliggare lite.
av finnepower
#248358
RoadKiller skrev:Fungerar även på dieslar, dock som du säger så är kärlet litet så fyll inte så mycket första gången för då kan det rinna över innan det sjunker efter. Lät konstigt men så är det.

Om du tömt systemet så fyll inte upp till MAX-strecket direkt. Fylla bara på till mitt mellan och så varmkör du motorn. När den blivit varm så öppnar ..........(åhhh Alzheimer light) och då sjunker det efter kraftigt, kan tömma hela kärlet. Då är det bara att fylla på igen. Varför du inte ska fylla fullt direkt är för att nivån brukar stiga (vet ej varför, kanske värmen?) innan det sjunker efter. Sen som sagt är det bra att kolla efter lite körning igen. Kan sjunka ytterliggare lite.
Termosstat :wink:
av S.t.r.a.n.D
#248441
finnepower skrev:
RoadKiller skrev:Fungerar även på dieslar, dock som du säger så är kärlet litet så fyll inte så mycket första gången för då kan det rinna över innan det sjunker efter. Lät konstigt men så är det.

Om du tömt systemet så fyll inte upp till MAX-strecket direkt. Fylla bara på till mitt mellan och så varmkör du motorn. När den blivit varm så öppnar ..........(åhhh Alzheimer light) och då sjunker det efter kraftigt, kan tömma hela kärlet. Då är det bara att fylla på igen. Varför du inte ska fylla fullt direkt är för att nivån brukar stiga (vet ej varför, kanske värmen?) innan det sjunker efter. Sen som sagt är det bra att kolla efter lite körning igen. Kan sjunka ytterliggare lite.
Termosstat :wink:
:-)-) :-)-) :-)-)
""-Jag är inte trög, jag har bara otur när jag tänker""

:lol: :lol: :lol:

Det är för dåligt, men hoppas att […]

IMG_1765.jpeg IMG_1779.jpeg IMG_1766.jpeg I[…]

Har du bytt givare eller kalibrera gamla?

Powershiften är felkonstruerad på alla […]