Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av malmövolvo
Jag undrar om det är farligt att bilen "säger" att det är hög motortemp.

För två dagar sen var det vajsing med kylvätskan, har tömmt ut systemet och rengjort det och fyllt på med nytt glykol och vatten...

och nu när jag startar bilen visar termostaten fullt direkt, och så står det i displayen "Hög motortemp. stoppa motorn"

någon som vet vad felet kan vara och är det farligt att köra bilen till en verkstad?
av Psyko
malmövolvo skrev:Jag undrar om det är farligt att bilen "säger" att det är hög motortemp.

För två dagar sen var det vajsing med kylvätskan, har tömmt ut systemet och rengjort det och fyllt på med nytt glykol och vatten...

och nu när jag startar bilen visar termostaten fullt direkt, och så står det i displayen "Hög motortemp. stoppa motorn"

någon som vet vad felet kan vara och är det farligt att köra bilen till en verkstad?
Vajsing med kylarvätskan ? vad betyder det, att det inte fanns någon ?

Om det finns minsta misstanke om att motorn verkligen är för varm ska du ABOLUT INTE köra med den.
Om du däremot är säker på att det är en felvisning och motorn har rätt temp kan du ju köra med den till
verkstaden.

OBS

Du bör vara HELT SÄKER innan du kör den
av malmövolvo
Vasingen, var att det stod för låg kylnivå i kylaren men det är tillrättat.

har provat lite idag och efter några minuter på tomgångskörning så kommer det värme i fläktarna i bilen vet inte om det är ett bra trecken? 8)
av Fred
Nu blir det en gissning från min sida...men en tanke är att du har luft i kylsystemet. Om det inte är kylvätska där temp.sensorn sitter kommer det bli mycket varmt just där (luft blir varmt mycket fortare än vätska).

Vet inte om man behöver lufta kylsystemet efter att man tömt, och fyllt på, det...någon annan kanske har bättre koll?

Mvh
/Fred
av S.t.r.a.n.D
Jaa, du bör luft det efter men tömt det. Du gör som jag skrev i din andra tråd. Gör det när motorn är kall, annars blir det inte roligt när du skruvar av locket.
Varierande laddtryck Volvo 940

Åfan alltså ta bort downpipen typ elle[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]