Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Ja vart går gränsen?.. Ska alla andra verkstäder behandla er som pestsmittade när ni inte vet allt?
Även volvo har inbytesbilar av andra fabrikat. Häromkring iallafall så får volvoverkstaden ringa runt minsann för att fråga om just icke volvobilar, tror du att volvo godkänner att bli fakturerade för information? Inte alls. Men man sköter det snyggt.
Frågan är.. är det fult att få gratisinformation?.. Nej faktiskt inte. Se det som en merit. Vore ni inte bättre på just det skulle dom inte vända sej till er. Ni skulle heller inte vända er till andra om ni visste bättre. Och kunden ja.. hur reagerar du om du lämnar bilen på verkstan och meken går över till verkstadsgrannen för att fråga om felen och dessutom släpar med dej som kund?? Jag skulle iallfall inte lämna min bil där mera som kund. Det inger inte nåt förtroende precis..
På Toyota hade vi ofta kontakt med andra företag, man utbytte erfarenheter och det vi gick bet på löste man snyggt mellan sig. Nästa gång behövde de våran hjälp och så rullar det på......
Men det finns självklart vissa undantag men de som livnärar sig på andra blir inte långlivade i branchen
Det finns ju gränser för vilka man hjälper.

En annan märkes verkstad som vill ha hjälp med en begbil av ens egna märke är ju självklart att man hjälper,
det bör ju dock vara ömsesidigt. En mindre allverkstad finns ingen som helst anledning att hjälpa. Dom har ingenting att erbjuda tillbaka utan är endast en konkurent som jagar samma kunder som märkesverkstäderna.
Kan dom inte reparera en bil bör dom hänvisa kunden till en verkstad som kan.
Psyko skrev:Det finns ju gränser för vilka man hjälper.

En annan märkes verkstad som vill ha hjälp med en begbil av ens egna märke är ju självklart att man hjälper,
det bör ju dock vara ömsesidigt. En mindre allverkstad finns ingen som helst anledning att hjälpa. Dom har ingenting att erbjuda tillbaka utan är endast en konkurent som jagar samma kunder som märkesverkstäderna.
Kan dom inte reparera en bil bör dom hänvisa kunden till en verkstad som kan.
Så om man är allbilverkstad så har man inget att erbjuda tillbaka? Ingen aning om vad du har för erfarenheter så sett av dom men, allbilverkstäderna är dom som alltid tvingats lösa problemen, mestadels på egen hand, dom har ju inte nån jätteorganisation att luta sej emot och spotta på kunderna. Så dom allvarliga problemen där man måste tänka utanför boxen löses oftast just på: allbilverkstäderna.
Är det så att man känner att man vill jobba mot volvo riktigt allvarligt så får vemsomhelst gå med och bli volvo servicepartner av olika grader, alltifrån att man vill ta del av ett elschema i månaden till att man vill ha exakt samma möjligheter som volvos egna verkstäder. Allt är endast en fråga om vad DU Vill betala i månaden. Det börjar på runt 5000kr och slutar på ca 50.000kr i månaden för att få ett godkännande. Har du pengarna så kan alltså din allbilverkstad få godkännande utan att du i princip rört en volvobil i hela ditt liv. Bara du hyr rätt utrustning och prenumererar på rätt information.
Nja, riktigt så lätt är det inte Pettson.

Volvo har något som heter Volvo Global Standard som alla auktoriserade måste
följa. Det räcker inte med att betala en summa pengar i månaden för att bli
Auktoriserad. Dessutom måste dom in i Volvos/Vu:s datasystem för att kunna debitera
garanti och komma åt kampanjerna som kommer.

Har aldrig hört en Auktoriserad återförsäljare (oavsett märke) som sökt hjälp av en icke auktoriserad
verkstad. Ser inte vad dom skulle ha att erbjuda en Auktoriserad verkstad som dom inte skulle ha själva.

En oauktoriserad verkstad är en ren konkurrent då man slåss om samma kunder.
En annan auktoriserad verkstad som säljer ett annat märke är också en konkurrent men inte på samma sätt.
Normalt sett slåss man inte om samma verkstadskunder allafall.
Psyko skrev:Nja, riktigt så lätt är det inte Pettson.

Volvo har något som heter Volvo Global Standard som alla auktoriserade måste
följa. Det räcker inte med att betala en summa pengar i månaden för att bli
Auktoriserad. Dessutom måste dom in i Volvos/Vu:s datasystem för att kunna debitera
garanti och komma åt kampanjerna som kommer.

Har aldrig hört en Auktoriserad återförsäljare (oavsett märke) som sökt hjälp av en icke auktoriserad
verkstad. Ser inte vad dom skulle ha att erbjuda en Auktoriserad verkstad som dom inte skulle ha själva.

En oauktoriserad verkstad är en ren konkurrent då man slåss om samma kunder.
En annan auktoriserad verkstad som säljer ett annat märke är också en konkurrent men inte på samma sätt.
Normalt sett slåss man inte om samma verkstadskunder allafall.
Det finns en sak som den oaktoriserade har som jag vågar garantera att auktoriserade inte har: TID, VILJA och framförallt möjligheten att se utanför boxen. Dom är inte vana med att peta in datorn överallt som om den faktiskt vore guds svar på mekanikerns bön. Dom är mera vana att mäta själva. Dom duktigaste elteknikerna och mekanikerna hamnar ytterst sällan hos märkesverkstan, dom hamnar på alla andra verkstäder eftersom dom är mera fria där, dom får helt enkelt tänka själva. Det är nåt som garanterat slår en liten löneskillnad i längden.
Inte så enkelt i övrigt?.. Hmm jag ska be att få göra en omskrivning.. Dom steg jag beskrev är när du valt att ändå samarbeta med volvo, om du inte vill det får du köpa deras info ändå.. Du behöver inte sluta nåt stort avtal för att få köpa info alls. Kanske är det här nåt som car-man med flera då ska berätta för dom man anser, inte ska springa runt deras verkstad? Enligt nedan..

Volvos konkurrent gör såhär, han tar fram kreditkortet och ringer 031-598938 för att vara jätteexakt. Det är volvos HELPDESK för fristående verkstäder, även för konkurrenter. Det är så allvarligt man tar på konkurrens.. förvisso tar man betalt för tjänsten, men å andra sidan så tar även den sökande betalt av sin kund för söktiden och för informationen..
Du hittar mera om det här..:http://www.volvocars.com/se/salesandser ... shops.aspx

som privatperson kan du köpa all din serviceinformation med start här: https://www.volvocarstechinfo.ford.com/ ... ogonScreen
bara att registrera sej och beställa, inget hymlande med det inte ..

För ca 5000 i månaden får jag som verkstad tillgång till datasystemet, helt utan några andra krav som helst. Det finns ingen standard jag måste uppnå för att få detta. Det enda jag inte kan göra då är att tanka programvara, jag kan alltså inte utföra uppdateringar. Men då har jag tillgång till anvisningar och orginalverktygsnummer. Verktygen får jag handla fritt redan idag i enighet med rådande lag. Även som privatperson får du naturligtvis handla EXAKT vilka verktyg du önskar och vill, även om en del volvoställen vägrar att sälja till privatpersoner.
Detta gör den inte till auktoriserad partner, men det gör dej till en konkurrent om viktiga jobb..
En tjänst som kostar:

Vid nyttjande av Teknisk Helpdesk kommer Du dels att debiteras en startavgift om 110 SEK, dels en minutavgift om 60 SEK per påbörjad minut. Moms tillkommer, Observera att Teknisk Helpdesk ej kan ta emot en fråga, utreda den och sedan ringa upp för besked. All nödvändig utredning sker således under samtalets gång.

Skulle inte vilja vara kund och betala för den söktiden, ett sådant samtal brukar inte vara under 10-20 min.
Dessutom är det troligt att man återigen får ringa upp för fortsatt rådgivning,dessutom är det ju inte på något sätt
säkert att felet löses bara för man ringe Hotline.
Har själv jobbat inom MSX och samtalen från oauktoriserade verkstäder ligger på en mycket låg nivå kunskapsmässigt

Vart hittar du informationen om 5000 :- för Vida ? ?

Du är ju inte auktoriserad bara för att du har informationen i Vida tillgänglig :roll:

Det finns en sak som den oaktoriserade har som jag vågar garantera att auktoriserade inte har: TID, VILJA och framförallt möjligheten att se utanför boxen. Dom är inte vana med att peta in datorn överallt som om den faktiskt vore guds svar på mekanikerns bön. Dom är mera vana att mäta själva

Fördelen för en liten verkstad är just att den är liten,personlig och att kunden har direktkontakt med mekanikern (eventuellt allafall), fortfarande saknas ju kompetensen/erfarenheten på dom olika märkena på en liten Verkstad.
Man kan omöjligtvis vara bra på ALLT och alla märkens egenheter. Har många ggr varit med om att bilar stått i veckor på mindre verkstäder pga något strul som dom inte löser MEN tar betalt för. När bilen sen kommer till en Auktoriserad löses problemet på 1 tim.

Just delen personlighet är ju något som jobbas på enormt inom allafall Volvo med konceptet Servicetekniker.
Fördelen där är ju att du alltid har direkt kontakt med mekanikern OCH kompetensen på märket finns där.
Man är van att jobba med just den bilen, har erfarenhet av fel osv.
Fluffen skrev:Om vi bortser vad jag skrev om delarna förut. :lol: Något måste de ju ha kommit överens om eftersom kundmottagarna bad dig att kolla koderna? Det framgick inte om han hade betalat för sig eller så?
Har du tur så tröttnar kunden på krånglandet från hans sida och åker direkt till er. :roll:
Ja kundmotagaren & "kunden" hade komitöverens om att de endast vile ha felkoderna.

(det dycker upp sånna i bland o oftast övertygar jag kunderna om att dom inte har nån nytta av koderna, så oftast blir det en enkel felsökning (sen gör kunden själv reprationen)

me denna gång ville dom bara ha felkoderna (då ska dom tamifan bara få felkoderna)
*pettson* skrev:Ja vart går gränsen?.. Ska alla andra verkstäder behandla er som pestsmittade när ni inte vet allt?
Även volvo har inbytesbilar av andra fabrikat. Häromkring iallafall så får volvoverkstaden ringa runt minsann för att fråga om just icke volvobilar, tror du att volvo godkänner att bli fakturerade för information? Inte alls. Men man sköter det snyggt.
Frågan är.. är det fult att få gratisinformation?.. Nej faktiskt inte. Se det som en merit. Vore ni inte bättre på just det skulle dom inte vända sej till er. Ni skulle heller inte vända er till andra om ni visste bättre. Och kunden ja.. hur reagerar du om du lämnar bilen på verkstan och meken går över till verkstadsgrannen för att fråga om felen och dessutom släpar med dej som kund?? Jag skulle iallfall inte lämna min bil där mera som kund. Det inger inte nåt förtroende precis..

Vi har en bra relation till andra märkerverkstäder, i oförsig behöver vi sällan hjälp av som då vi själva abonerar på spevialverktyg o litratur för att laga även deras märken, men ibland lånar vi specialverktyg.

allbilsverkstäderna vill bara ha gratis info, vilket dom inte tar via verkmästaren, utan försöker sno åtsig gratis från mekanikerna. samt att dom vill låna våra verktyg, vilket vi för nått år sedan sate stopp för då dom ofta var lite trasiga eller saknades när vi själva skule ha dom (samt att en da av dom låna samma verktyg felra gånger, alltså inte en engångsföretelese att dom "råka " behöva ett)

det är rena konkurenter o inget annat. dom har samma möjligheter som vi att bli akturiserade o få infon & verktyg från volvo, eller så kan man vara icke aktoriserad o taa infon & verktyg från alla de andra ställen som finns.

köper inte ditt tjafs för fem öre.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]