PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bonnie
Tjabba..
En cyl-lockspackning som en gång varit momentdragen är förbrukad, även om inte motorn varit startad.
Klart att Du kan chansa med att dra den med större moment men det är inget att rekomendera.

Ha det
av LarsBd
Om du återanvänder packningen ska skruvarna dras exakt som vanligt, drar man hårdare kan skruvarna översträckas och förstöras.
En oskadad packning kan med lite tur återanvändas men man ska vara medveten om att det kan misslyckas.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jag har väl använt samma packning nån gång, men då är det bara efter ganska kort tid. Det finns två skolor vad det gäller att fett eller olja på packningen. Antingen avfettar man så packningen får bita fast, det borde minska risken att den blåser ut. Alla som har skrapat bort en gammal packning vet hur bra det sitter...
Eller så lägger man fett på den för att den ska "lägga sig tillrätta" när man drar. En ny packning brukar ju vara lite oljig från början.
Jag vill inte ha fett på min packning... Om du vet i förväg att du ska ha loss toppen igen så kan du väl skaffa en ny packning? I "fan oxå-situationer" har jag som sagt återanvänt samma packning, men helst vill jag ha en ny. Det är ju ändå en del jobba att byta även om en B20 är bra mycket lättare än nyare motorer.

Andra packningar använder jag gärna fett på, ta locket på växellådan på rallycrossbilen. Det är loss mellan c:a varannan tävling för lite inspektion, och samma packning går hela säsongen.

Nåväl, jag unnade mig. Eller bilen. S&a[…]

Om båda har samma Volt område och pol&[…]

Högt oljud ej från motor

Är det inte ett hjullager som Erik Å ti[…]

Ja du hade ju inga felkoder på 5v signalen s[…]