- sön 04 jan 2009, 16:36
Har 80 Gb minne på min bärbara dator, vilket ju inte är så mycket.
Därför har jag börjat fundera på att köpa en extern hårddisk.
Nu är inte jag någon expert på datorer så jag tänkte höra med er som kanske har en extern hårddisk eller kan lite mer än jag.
Jag har konstaterat att det inte skiljer så mycket mellan exempelvis 500Gb och 1000Gb i pris så även om jag i nuläget inte behöver 1000 så kanske det ändå är lika bra att välja en sån.
Finns det någon särskild modell ni rekomenderar eller vill varna för?
Har sett lite olika saker på specifikationer som jag också undar över.
Buffertstorlek / Cache: Enl sibas beskrivning:
"Buffertstorleken, även kallad cache, är den maximala mängden data som mellanlandar i buffertminnet innan den skickas vidare. Ju större buffertminne man har ju säkrare blir överföringen."
Har sett att detta verkar variera mellan 8 och 32Mb. Tycker ni detta är viktigt?
Söktid: tex 9ms. Vad är detta?
Rotationshastighet / Hårddiskhastighet (RPM): Har varit 7200 på alla de jag kollat på. Har detta någon betydelse?
SATA: En del hårddiskar har detta och andra inte. Vad är det? Bör jag ha det?
Något annat jag bör titta efter?
Tack på förhand.
Därför har jag börjat fundera på att köpa en extern hårddisk.
Nu är inte jag någon expert på datorer så jag tänkte höra med er som kanske har en extern hårddisk eller kan lite mer än jag.
Jag har konstaterat att det inte skiljer så mycket mellan exempelvis 500Gb och 1000Gb i pris så även om jag i nuläget inte behöver 1000 så kanske det ändå är lika bra att välja en sån.
Finns det någon särskild modell ni rekomenderar eller vill varna för?
Har sett lite olika saker på specifikationer som jag också undar över.
Buffertstorlek / Cache: Enl sibas beskrivning:
"Buffertstorleken, även kallad cache, är den maximala mängden data som mellanlandar i buffertminnet innan den skickas vidare. Ju större buffertminne man har ju säkrare blir överföringen."
Har sett att detta verkar variera mellan 8 och 32Mb. Tycker ni detta är viktigt?
Söktid: tex 9ms. Vad är detta?
Rotationshastighet / Hårddiskhastighet (RPM): Har varit 7200 på alla de jag kollat på. Har detta någon betydelse?
SATA: En del hårddiskar har detta och andra inte. Vad är det? Bör jag ha det?
Något annat jag bör titta efter?
Tack på förhand.
/ Tomas