Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av elzza
tänkte byta motor i en 855se 2,5L årsm 94 till en 92as glt 20 ventilars, är det nån som vet om det funkar rakt av lr måste man byta massa andra saker?
Senast redigerad av 3 elzza, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Definiera fungera. Om du med fungerar menar att den kommer start och gå så ja, då kommer det funka. Om du menar att allt ska funka perfekt och den kommer gå bättre så är det mer tveksamt.
Till att börja med så är det inte säkert att ditt grenrör passar på nya toppen, finns 2 flänsar på den och det är osäkert om det komemr passa. Sen har 20V andra styrboxar, och ev ett annat styrsystem än det du har.
av elzza
måste man byta hela el systemet lr bara kabel härvan i motor utrymmet och styrboxen?
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Har för mig att SBP tillåter en effektökning på max 20% vid motorbyte
10v=140hk
20v=170hk
effektökning=21%
Användarvisningsbild
av Marlboroman
kebabpizza skrev:Har för mig att SBP tillåter en effektökning på max 20% vid motorbyte
10v=140hk
20v=170hk
effektökning=21%
Man bör även tänka på att det inte alls behöver gå att besikta en 10V kaross med en 20V motor. Årsmodellen är ett avsevärt astörre bekymmer än effektökningen. Upptäcker besiktningen det så får man i bästa(!!!) fall 30 dagar på sig att sätta i en originalmotor och besikta om. I sämsta fall så får man ett föreläggande om registreringsbesiktning, vilket i dagsläget är i det närmaste är en dödsdom för karossen om man vill kunna åka lagligt. Det går ju att krångla igenom som ombyggt fordon, men det kräver en massa jobb och pengar.
av elzza
Nån som vet om det är stor skillnad på el systemen mellan 850 glt -92 och volvo 8555gl/se -94 ?
anledning till motor byte e trasigt olje tråg på -94. Och fick tag på en -92 glt till rätt peng med dålig kaross.
Men el system verkar vara värre?
Hört att -94 och upp ska det funka bättre, men -94 och ner blir det värre?
Har båda montorerna på pall nu och elen är inte lik från box och in i kaross.
Tacksam för hjälp om nån vet hur man löser problemet.
Så mitt problem just nu e el systemet....

Nån som vet av nån bra motor till en -94 2.5 10v ?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Du får byta den del av kabelhärvan som är till motorn + boxarna pga olika styrsystem. Men varför inte bara ta tråget och flytta över..?
av elzza
motorn som tråget e paj på ha gått 34 och glt motorn ha gått 24 / det som inte stämmer är att det är 2 boxar på glt och en box på gl/se motorn samt inte lika skarv vid boxen på höger sidan vid hjulhus? är det ingen som ha byggt om till detta?
tacksam för tips och ideer. alt byter jag gärna glt motorn mot en passande om det finns intresse?
745 ojämn tomgång

Det hjälper inte att "rycka kablen"[…]

På äldre generationer behöver man […]

Uppdatering av infotainment 2025

Hoppas den nya stora uppdateringen kommer snart. L[…]

Hej på er alla! Ny på forumet här[…]