Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

kave skrev:
JK24T skrev: Min bil står på verkstad sedan 19 dec av andra orsaker än "shift quality" men automaten är ett ständigt fel. Jag kan inte acceptera en automat som växlar så tokigt.
Jag har klagat och påpekat i 18 månader och fortfarande ingen lösning, katastrofalt dåligt.
Klaga direkt till VP via hemsidan, klaga även till verkmästaren.
Härligt med ett försök till fix av Volvo PV, men provkörde du inte bilen innan? Automaten är inte bra men det är ju sådan den är? Eller var det annorlunda på provbilen?
Eftersom man misstänker att testbilen körts av, ursäkta, vem som helst och lådan har en sk minnesfunktion för körstil, är det lätt att inbilla sig att den ska växla bättre när man själv får "lära upp den" med sin egen körstil. (Vill-ha-nytt-begäret hos vissa av oss, spelar naturligtvis en stor roll... Vi tänker med xxxxx, inte med hjärnan alltså.)
Det optimala vore ju självklart att man fick sin nya bil på öppet köp i 30 dagar - först då visste man om man gillar den. Naturligtvis är detta omöjligt, det förstår jag.

Men, såklart är det skönt att Volvo fixat denna uppdatering. Den tackar vi för.
kave skrev: Min gamla V70N D5 Automat låg på litern jämt över 60 mil i 210km/h hela tiden. I sverige förbrukade den 0.85L/mil.
KAVE, allvarligt, nu får du väl ändå ta och kamma dig! Med lite kreativt självbedrägeri kan du säkert få din bil att dra 0 liter/mil men vad tillför det debatten. Även om du är en gudabenådad ECO-drivinggud borde du väl ändå ta en funderare angående hur rimliga dina uppgifter framstår. Får, då jag läser din förbrukningssiffor, "flashbacks" från tiden som liten pojk då man gick runt och kikade på bilarnas hastighetsmätare och verkligen TRODDE att bilarna gick så fort som mätaren var graderad till. För att inte tala om bilar med dubbla utblås på avgasrören :-O)

Låt oss istället återgå till topic.

Någon som hört något om uppgradering ÄVEN av automaten på AWD-bilarna? Någon som kan se något skäl till att dessa automater INTE kommer att uppgraderas?
Thho skrev: Någon som hört något om uppgradering ÄVEN av automaten på AWD-bilarna? Någon som kan se något skäl till att dessa automater INTE kommer att uppgraderas?
Mycket intressant fråga, jag har ställt den till min kontakt och han skulle kolla närmare på det och höra av sig, men det lär väl inte hända något nu under helgerna.
Jag tror inte han menade att den drog 0,85 l/milen i 210km/h i sverige, utan att snittet för vanlig körning är 0,85 l/milen i sverige.

Att återgå till topic: Det som inte helt framgår är huruvida det endast är en uppgradering som fixar automat-växellådan = ingen skillnad för oss som har manuell, eller om det är så att det även ligger med motorstyrnings optimering = intressant för ALLA.

Thho skrev:
kave skrev: Min gamla V70N D5 Automat låg på litern jämt över 60 mil i 210km/h hela tiden. I sverige förbrukade den 0.85L/mil.
KAVE, allvarligt, nu får du väl ändå ta och kamma dig! Med lite kreativt självbedrägeri kan du säkert få din bil att dra 0 liter/mil men vad tillför det debatten. Även om du är en gudabenådad ECO-drivinggud borde du väl ändå ta en funderare angående hur rimliga dina uppgifter framstår. Får, då jag läser din förbrukningssiffor, "flashbacks" från tiden som liten pojk då man gick runt och kikade på bilarnas hastighetsmätare och verkligen TRODDE att bilarna gick så fort som mätaren var graderad till. För att inte tala om bilar med dubbla utblås på avgasrören :-O)

Låt oss istället återgå till topic.

Någon som hört något om uppgradering ÄVEN av automaten på AWD-bilarna? Någon som kan se något skäl till att dessa automater INTE kommer att uppgraderas?
Känns inte som diskussionen ger speciellt mycket då alla publicerar sina siffror, men ingen har likadant, och allt som har höga menar på att de som har låga ljuger, och de som har låga menar på att de som har höga inte kan köra bil... Antingen kör folk väldigt olika eller så är repeternogranheten på Volvos tillverkning ganska låg...
Finns det någon Volvo-tekniker/mekaniker här på forumet?

Betterlead har bidragit med en del fakta angående uppgraderingen av EMC:n. Finns här ytterligare någon som sitter inne med relevanta fakta i ärendet?

Sedan börjar jag fundera på om inte bränsleförbrukningen kanske också påverkas av uppgraderingen.
Jag inser nu att förbruknigen kommer att sjunka med 14,5% (kör man smart kan man nog förvänta sig 34,5% lägre) efter uppgradering av EMC. Beräkningarna är gjorda utifrån den sammanställning som jag gjort av de bränsleförbrukningssiffror som tillhandahållits i den här tråden. :wink:
Jag gjorde den där Uppgraderingen av ECM mjukvaran på min bil 1/7 2008. 8210km i samband med SRS uppgraderingen.

Jag märkte direkt att det inte va som innan . Innan jag gjorde den där Uppgraderingen där så körde jag enligt färddatorn 0,7ca efter 0,8ca då kör jag samma väg till jobbet och det är bara jag som kör bilen jag kör lika dant nu som innan. Jag väntade på att bilen kanske skulle dra lite mindre soppa efter 1000mil det gick lite rykten om att det kunde vara så. Men efter besöket på Volvo så blev det ju ännu högre förbrukning :twisted: jag har påtalat detta för min service tekniker men han verkar inte tro mig, men jag vet ju vad som har hänt.

Tror inte att ni ska vara för hopp fulla i att det ska bli bra i detta fallet. Bilen växlar inte bättre heller. händer att jag växlar manuellt även att det är automat för att jag växlar bättre.

/M
wilds skrev:Jag gjorde den där Uppgraderingen av ECM mjukvaran på min bil 1/7 2008. 8210km i samband med SRS uppgraderingen.

Jag märkte direkt att det inte va som innan . Innan jag gjorde den där Uppgraderingen där så körde jag enligt färddatorn 0,7ca efter 0,8ca då kör jag samma väg till jobbet och det är bara jag som kör bilen jag kör lika dant nu som innan. Jag väntade på att bilen kanske skulle dra lite mindre soppa efter 1000mil det gick lite rykten om att det kunde vara så. Men efter besöket på Volvo så blev det ju ännu högre förbrukning :twisted: jag har påtalat detta för min service tekniker men han verkar inte tro mig, men jag vet ju vad som har hänt.

Tror inte att ni ska vara för hopp fulla i att det ska bli bra i detta fallet. Bilen växlar inte bättre heller. händer att jag växlar manuellt även att det är automat för att jag växlar bättre.

/M

Jag tror inte det är samma mjukvara.
Jag uppdaterade min vid samma tidpunkt för problem med urbränningen av partikelfiltret,har ingenting att göra med den uppgradering som diskuteras nu!
Den gäller enl.tidigare inlägg enbart Fwd-bilar med diesel & Geartronic.
Det ska vara samma mjukvara, jag ringde min Volvo tekniker efter att jag hade läst här på forumet och berättade att det fans en ny uppdatering han fick mitt reg nr och kollade om det fans något nytt. han mailar till baka att den uppgraderingen har dom gjort. 1/7 2008. 8210km i samband med SRS uppgraderingen.

Fwd-bil med diesel & Geartronic är precis vad jag har.
/M
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 19
ABS ring/sensorring

Har en XC60 -14 4wd med krånglande felkod p&[…]

Har nu kollat flatstiftkontakterna som är oke[…]

Felkod B5