Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
villon skrev:
*pettson* skrev:
Mikael G skrev:Det är ganska stor skillnad på ljudet från spridarna och ventiltryckarna. Spridare tickar mer medans lyftarna knackar. Fick mina bytta min gamla turbo som gått 25000 mil. Min nuvarande surhink en SE är helt knäpptyst trots lite drygt 24000 mil. Kan det vara så att 20V motorerna är mer benägna att knacka än 10V motorerna? Rent logiskt är det ju 10 mindre tryckare som kan för oväsen...
Nope men det är så att turbomodeller på fel olja (många hinkar i halvsyntet osv) ger avlagringar i kanalerna till tryckarna. Då tickar det friskt. Inte många tänker på att när dom byter tryckare så rensar dom alla kanalerna. OFTAST behövs bara att rensa kanalerna för tryckarna är friska. Min hade gått 41000 och dom tryckarna är original och ändå tysta efter det att jag rensat kanalerna vid 38000 mil.
hur rensar jag kanalerna? har redan haft i en burk som skulle göra det.
Men hur gör man annars?
Rensa kanalerna gör man ENDAST genom att demontera övre halvan av toppen samt då plocka ned tråget.. finns ingen burk i världen som kan rensa det hela annars..
av *pettson*
villon skrev:
*pettson* skrev:
villon skrev:Tycker det låter mer som tungt tickande, vet inte hur jag ska placera det, men nu innan när jag hade den på tomgång så var det som om det var oregelbundet ibland lät det mer och ibland inte, men om det är lyftarna är det skadligt att varva mycket då?
Bestäm dej.. antingen så låter det bakom den kåpan och ingenannanstans.. då är det spridarna.. låter det ännu längre bak är det tryckarna... så då är det: JA det är skadligt att varva mycket och länge med tryckare som inte pumpat upp sej.
Men det låter väldigt tydligt, gör spridare det? och om det är dom så är det inget problem eller? och är det tryckarna ja då är det farligt o varva och dags för byte?
Alltså spridarna låter tydligt och dom ska låta tydligt. Dom är ju elektromagnetiska så att dom står och slår.. Det är inte nåt fel på dom isåfall.
Sätt ned örat mot den blanka plåten..
är det ljudet du hör?¨
Sätt ned örat mot kamkåpan.. är det ljudet du hör?.. Det är mindre bra.
jag har ett bättre tips eftersom du är ovan. Låt en van mekaniker lyssna. Han vet vad han söker?. Det tar honom/ henne 1 minut att berätta om det är spridarna eller tryckarna du hör.. Alternativet är att du spelar in det och lägger det här så ska jag lyssna.
av sssljo
Skulle nog be någon mé koll lysnna så att säja "live" han borde höra skillnad på lyftare och spridare. Och framförallt om det är fara eller bara normalt slammer. Både hydraliska ventilyftare och spridare kan låta, och hålla ganska länge om det inte är fel på grejerna.
av *pettson*
Ett par hydrauliska tryckare som är okej låter ingenting eftersom dom är uppblåsta då. Det görs ju just för att ta bort ventiltick/slammer.
Ett par hydrauliska tryckare som låter när bilen startas, är slitna men okej, bara dom tystnar när oljetrycket kommer upp i toppen.
Ett par hydrauliska tryckare som låter när bilen är igång är INTE okej. Om bara någon eller några låter är det troligen tryckarna i sej. Låter alla pratar vi om lågt oljetryck i toppen av nån anledning.
av Blirre
Jag har ett förslag du kan prova för att minska ljudet från spridarna...
Blanda i Tri Pak Bensin Booster i bensinen, sen hör du skillnad efter 5-10Min,jag brukar jämt köra med det i mina fordon-Säljs på välsorterade bildelskedjor...
Kan lova att du även ser skillnad på bensinförbrukningen...
1Flaska är rätt dyr ca 200:- men den räcker till 640L bensin
Ja jag vet jag tror inte heller på såna här habla habla grejor-,men denna funkar faktiskt/Jämför nästa gång du besiktar ska du även se att du har bättre avgasvärden!
Grejen är ju att dagens soppa är för torr/detta gör susen...
av *pettson*
Säg att du skämtar.. Spridarna är fortfarande elektromagneter. Dom kommer ALDRIG att sluta ticka.
Det finns heller inget som går att smörja i en spridare. OM man envisas med att få det att sluta ticka får man helt sonika köpa sej NYARE spridare av annan typ som då ger exakt samma mängd bensin vid angivet tryck. Några andra genvägar finns inte.

Nej! Felet är kvar så problemet ligger […]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]

Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]