Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Efter 14 000 mil finns ingen garanti. Möjligen kan en del gå på goodwill OM bilen har en ägare och är fullservad hos samma åf som bilen är köpt. Så snart det kommer in flera ägare, olika verkstäder, chiptrim och annat 'är det nog närmast omöjligt att få hjälp och jag tror tyvärr varken M eller Konsumentvägledaren kan hjälpa dig. Tråkigt men vad gör man? Själv fick jag bekosta ett nytt tändningslås på 850:n när den var 15 månader gammal och en kollega fick på sin nya VAG-bil betala reparation av en läckande styrväxel när bilen var 14 månader gammal (båda sent 90-tal när det var 1 års garanti på bilarna) - uselt men vad gör man? Goodwill är frivillig. /PH
Användarvisningsbild
av Funk
perhall skrev:Efter 14 000 mil finns ingen garanti. Möjligen kan en del gå på goodwill OM bilen har en ägare och är fullservad hos samma åf som bilen är köpt. Så snart det kommer in flera ägare, olika verkstäder, chiptrim och annat 'är det nog närmast omöjligt att få hjälp och jag tror tyvärr varken M eller Konsumentvägledaren kan hjälpa dig. Tråkigt men vad gör man? Själv fick jag bekosta ett nytt tändningslås på 850:n när den var 15 månader gammal och en kollega fick på sin nya VAG-bil betala reparation av en läckande styrväxel när bilen var 14 månader gammal (båda sent 90-tal när det var 1 års garanti på bilarna) - uselt men vad gör man? Goodwill är frivillig. /PH
Nja.. Det finns idag en hel del möjligheter om man uppfyller vissa krav. Visserligen inga garantier men väl försäkringar... Är bilen köpt hos märkeshandlare och försäkrad hos märkets egna försäkringsbolag (eller märkesanpassade försäkring) så har man ofta gällande maskinskada till 15000 mil eller liknande. Likaså kan man få förlängda försäkringsintervaller och/eller maskinskada varje gång man servat bilen enligt schema
.
Hos Volvo/Volvia gäller maskinskada i 15000mil/8år om man uppfyller kraven.

/Thomas
av Fred
Om det går att visa att någon verkstad gjort fel vid service eller reparation pratar vi varken om garantier, försäkringar eller goodwill. Då handlar det om reklamation på utfört arbete. Problemet är givetvis bevisningen men i detta fallet, när senaste verkstaden hänvisar till oljerester från tidigare service, så måste man ju kolla upp vad som gjorts av tidigare verkstäder.

Ännu så länge har vi inte fått nog med information om bilens historia för att kunna hjälpa vidare.

Mvh
/Fred
av Volvista
CarMan skrev: skule vara väldigt intresant o veta vilken olja bilen gått på & var servicarna där man ska göra rent vevhusventilationen är gjodra (om dom är gjorda)

just det.
haller med att detta är det viktigaste fraga!har du kört helsyntet olja hela tiden ( som volvo rekommender til turbobilar, just därför att de haller vevhusventilationen betydligt renare än andra oljor) ?
OCH: Kan din verkstat dokumentera att rengöring av vevhus har blivit gjort ?
Användarvisningsbild
av CarMan
många frågor, men ingen som svarar? varför?
av perhall
Funk skrev:
perhall skrev:Efter 14 000 mil finns ingen garanti. Möjligen kan en del gå på goodwill OM bilen har en ägare och är fullservad hos samma åf som bilen är köpt. Så snart det kommer in flera ägare, olika verkstäder, chiptrim och annat 'är det nog närmast omöjligt att få hjälp och jag tror tyvärr varken M eller Konsumentvägledaren kan hjälpa dig. Tråkigt men vad gör man? Själv fick jag bekosta ett nytt tändningslås på 850:n när den var 15 månader gammal och en kollega fick på sin nya VAG-bil betala reparation av en läckande styrväxel när bilen var 14 månader gammal (båda sent 90-tal när det var 1 års garanti på bilarna) - uselt men vad gör man? Goodwill är frivillig. /PH
Nja.. Det finns idag en hel del möjligheter om man uppfyller vissa krav. Visserligen inga garantier men väl försäkringar... Är bilen köpt hos märkeshandlare och försäkrad hos märkets egna försäkringsbolag (eller märkesanpassade försäkring) så har man ofta gällande maskinskada till 15000 mil eller liknande. Likaså kan man få förlängda försäkringsintervaller och/eller maskinskada varje gång man servat bilen enligt schema
.
Hos Volvo/Volvia gäller maskinskada i 15000mil/8år om man uppfyller kraven.

/Thomas
Ja, det stämmer, jag glömde det... kan tänka mig att de är kinkiga med att bilen är helt och hållet servad enl. bok i så fall, t ex så ska man serva den var 12:e månad om man kör 1700 mil per år, jag tror att många väntar tills det har gått 2000 mil och 14 månader... men visst finns det en och annan som har gjort service precis som man ska.. /PH
Användarvisningsbild
av CarMan
det är väldigt svårt (omöjligt) att hjälpa trådskaparen om han inte fyller på o svara på vågra frågor. Vill han inte ha hjälp med motorn?
Elpriset

Fast avgift för villa upp tll 63A hos oss (G&[…]

Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)

På kylvätsketermometern ser man inte ba[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du tror att del är spridar fel, prova d&ar[…]