Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
Fräs eller planslip, den gamla klassikern "plana toppen på garagegolvet" är väl mest ett skämt... :)
Låter som packningen till ventilkåpan läcker, man ska du ha av toppen blir det en sotningssats (=alla packningar som behövs för det) så den byts automatiskt.
av Dinus740
aha så jag ska köpa en sotningssats när jag ändå ska av med toppen.. låter bra, då kanske jag får 2 flugor i en smäll, oljelägaget och kamremen :D

tack för all bra hjälp än så länge..

men kan man sätta i baganade ventiler från tex en B230 motor med 8v?
eller ska de vara nytt?
Användarvisningsbild
av siviak
Låter dumt med begagnade ventiler, dels för att de är just begagnade och inslitna efter ett annat topplock dels för att nya inte är värst dyra. Innan du åker till mekonomen och handlar tycker jag du ska googla runt lite på nätet, finns några hundralappar att spara. Visst, jämfört med Volvo är mekonomen billiga men långt ifrån billigast. Ditt projekt kommer att ramla iväg ett par eller några tusenlappar. Bara en sotningssats ligger på strax under tusenlappen, sen om du har 16 krökta ventiler är det oxå nån tusenlapp o lite till, lägg till en kamremsats med alla remhjul för flera hundralappar, glöm inte balansaxelremmen! När du ändå har remmen borta är det idé att kika på vattenpumpen, är den dålig är det lika bra att byta den oxå och det är några hundra till... Det kostar att köra sönder tyvärr :cry: Men som sagt, lycka till och hoppas det inte är för jäkligt.
GOTT NYTT ÅR!!!!!!!
av Dinus740
ah hittade insugsventiler och avgasventiler på Skruvat.se för 125 kr st :D
är de inget annat jag behöver tex monteringssats eller något för att få dit ventilerna?

så nu hoppas ja att vi snart kan lyfta av toppen och titta..

hade tänkt att hela historian skulle kosta mig runt 5 tusen.. lika bra att tro de dyraste så jag inte blir för besviken :D

de jag behöver är alltså:
*kamrem+ 2 st spännrullar, är väl dom dära små blanka hjulen?
*topplockspackningssas
* ventiler (om några är skrot)
*skruven som håller fast hjulet till aggreataxel
* nya skruvar till grenröret

för balansremmen hoppar jag över

något mer?
Användarvisningsbild
av emwtur
hoppar över balansremmen ?
tja- i så fall så kanske du skall ta bort den !
OM den pajjar så är chansen stor att du får ras igen !
om den går sönder så är chansen stor att den trasslar in sig i kamremmen och då är du på ruta ett igen - det är nästan att föredra, att ta bort den - och "ta" dom vibrationer som den skall ta bort !

/emwtur
Användarvisningsbild
av siviak
Min åsikt om sådant är att grejer sitter där av en anledning från början, volvos tekniker la nog inte ner tid och pengar på utveckling och produktion bara för att de hade tråkigt på kafferasten. Har inte hört om att någon fått problem utan balansremmen, men om man gör det för att väcka några extra hästar under huven blir man lite besviken då den inte stjäl nån märkbar kraft från motorn. Har du en liten slant över som den kostar så tycker jag du ska sätta dit den, eller rättare sagt... jag hade gjort det.
Användarvisningsbild
av siviak
Om jag inte är helt ute och seglar har jag för mig att de ingår i komplett kamremssats... Återigen, mekonomen är varken bäst eller billigast! Googla googla googla...!!!
Elpriset

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K8MWJE/regeri[…]

Äntligen fått tillbaka min bil, inte f&[…]

Lås bilen med nyckeln då åsidos&[…]

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]