Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av peterv70
jhenrikj skrev:Bara en liten fråga...om Volvo får högsta möjliga betyg i ncap testerna, hur kan Toyota få högre?
Vilken Volvo har fått högsta möjliga betyg ? Och när gjordes det ? Menar du senaste XC 60 ? Jag pratar om äldre modeller nu tex V70. Vissa av Volvos modeller har inte ens varit krocktestade. Det är fabrikanten som står för kostnaden, vad jag förstått.

Toyota Avensis fick högsta betyg 2003 när den kom med flest poäng. Det är också den som Folksam klassar som Sveriges krocksäkrste bil baserat på verkliga olyckor. Nya Avensis som kommer ut nu i Januari kommer att krocktestas enligt de nya hårdare kraven hos Euro-ncap som införs 1 Januari 2009 så vi får se hur det går för nya Avensis när den krocktestas inom en nära framtid. Xc60 krocktestades i höstas enligt de gamla "lättare" kraven. Flera andra Toyotor har också högsta möjliga betyg i Euro-ncap. Bara Rav 4 och Aygo som har 4 stjärnor som säljs i Sverige.

Brainy/Anders har ju också rätt i det han skriver. Det är därför som man ska studera hur mycket poäng bilarna får och i vilka delmoment. Och Toyota ligger bland de märken som ligger bäst till med alla modeller i respektive klass.

Toyota har något de kallar GOA = Global Outstanding Assesment att man ska klara alla kända och kommande krav vad gäller krocksäkerhet världen runt. Man har som mål att nå 5 stjärnor.
Användarvisningsbild
av Guligan
Man får ha i minnet vilka resurser respektive bolag har. Toyota har bättre kreditrating än t.ex. japanska staten och är bland de allra mest finansiellt starka bolagen i världen. Jämför det med Volvo PV:s ägare Ford Motor Company som är i princip ett konkursmässigt bolag och har så varit några år.
av jhenrikj
peterv70 skrev:
jhenrikj skrev:Bara en liten fråga...om Volvo får högsta möjliga betyg i ncap testerna, hur kan Toyota få högre?
Vilken Volvo har fått högsta möjliga betyg ? Och när gjordes det ? Menar du senaste XC 60 ? Jag pratar om äldre modeller nu tex V70. Vissa av Volvos modeller har inte ens varit krocktestade. Det är fabrikanten som står för kostnaden, vad jag förstått.

Toyota Avensis fick högsta betyg 2003 när den kom med flest poäng. Det är också den som Folksam klassar som Sveriges krocksäkrste bil baserat på verkliga olyckor. Nya Avensis som kommer ut nu i Januari kommer att krocktestas enligt de nya hårdare kraven hos Euro-ncap som införs 1 Januari 2009 så vi får se hur det går för nya Avensis när den krocktestas inom en nära framtid. Xc60 krocktestades i höstas enligt de gamla "lättare" kraven. Flera andra Toyotor har också högsta möjliga betyg i Euro-ncap. Bara Rav 4 och Aygo som har 4 stjärnor som säljs i Sverige.

Brainy/Anders har ju också rätt i det han skriver. Det är därför som man ska studera hur mycket poäng bilarna får och i vilka delmoment. Och Toyota ligger bland de märken som ligger bäst till med alla modeller i respektive klass.

Toyota har något de kallar GOA = Global Outstanding Assesment att man ska klara alla kända och kommande krav vad gäller krocksäkerhet världen runt. Man har som mål att nå 5 stjärnor.
V70 testades 2007 och fick 5 stjärnor......
Användarvisningsbild
av camaro69
Självklart ska vi stötta den japanska fordonsindustrin så den inte går under. :wink:

Jag kommer dock aldrig att köpa en Toyota så länge det finns svensk fordonsindustri som kan erbjuda bra produkter. Det handlar om min/vår välfärd också, att stötta svensk industri.
Användarvisningsbild
av Tomas88
peterv70 skrev:
Vad tycker ni andra här som åker Volvo, har ni märkt något med kvaliten att den blivit sämre ? .
Jag har ägt två bilar i mitt liv, båda Volvo.
Den första en 240 årsmodell 1983. Detta var en väldigt bra förstabil. Billig att äga, lite krångel osv. Men å andra sidan fanns det inte en massa elektronisk utrustning som kunde krångla heller.
De flesta är nog överens om att de äldre Volvosarna är väldigt pålitliga om de sköts någorlunda bra.

Trots att bilen funkade bra så bytte jag ändå. Jag ville ha AC, farthållare, vassare motor osv.
Kör numera en Volvo S40 -01. Vad jag har fått höra bland annat här på forumet så ska S/V 40 ha dålig kvalité och en massa problem.
Ska jag vara ärlig så har jag faktiskt inte upplevt denna "dåliga" kvalité och är nöjd med bilen.

Min bil kanske inte är tillräckligt ny för att ha drabbats av dessa "kvalitétsproblem".

Tyvärr är det ju så att det oftast är alla de som är missnöjda som hörs. Inte minst på ett forum där de flesta medlemmarna är folk som behöver hjälp med ett fel på sin bil.
Trots att det i många tidningar och i vissa undersökningar klagas på Volvos kvalité så säljs det ju ändå en del Volvobilar i Sverige så de kan ju inte vara så dåliga som det ibland framställs.

Sen kanske man inte bara skall titta på antal verkstadsbesök en bil har för att avgöra om den är bra. Finns ju andra saker också. Säkerhet, komfort, prestanda, rostskydd (som kanske först visar sig efter 10 år) osv.
Hej! Jag kunde inte låta bli att kommentera inlägget om Toyota vs Volvo.

Jag vet inte vad som gör att du anser en Toyota vara en konkurrent till Volvo men inte till Audi? Toyota har bättre statistik i Sverige på bilprovningen. Ja visst men då får vi inte glömma att Volvos bilpark är till en stor del fd. leasingbilar med många mil och till stora delar ovarsammt användande. Toyota i Sverige är däremot till stor del bilar som köpts och körts av sina privata ägare vilket naturligtvis ger mindre mil och mindre slitage.

Sen säger du att Toyota är körglada bilar, då undrar jag vilken motor och vilket chassi av nedan modeller är roliga att köra? Låter som hissnande upplevelser att gasa i väg i en 2.4 VVT med 161 hk!?

Sen pratas det om olika fel som uppkommit på olika Volvon som t ex 850 bilar som kvalitetsfel. Jag undrar då vilken Toyotamodell från 1992 och med ca 35 000 mil på mätaren skulle vara i bättre skick? Där fönsterhissar och utrustningen funkar som det faktiskt oftast gör i Volvo, t o m i en gammal 760 från 1982. Den Toyotan skulle vara kul att få se.

Sen att Toyota säljer fler bilar? Ja men då ska man komma ihåg att det är dom inhemska marknaderna som lyfter alla märken, Sveriges 9 miljoner mot Japans 130 miljoner innevånare gör ju det hela en bit missvisande.

Så att jämföra Volvo med en Toyota känns verkligen som att blanda ihop äpplen med päron.

Roade mig även att ta med nybilspriserna på samtliga V50 och Avensis nedan då den ligger närmare en V50 än V70:

Volvo 5 dr Kombi '08 V50
1.6 manuell 206 900 kr
1.8F Flexifuel manuell 220 900 kr
2.0 manuell 226 900 kr
1.6D manuell 231 900 kr
2.4i manuell 240 900 kr
2.0D manuell 240 900 kr
2.4 aut automat 243 800 kr
D5 400Nm (Kinetic) manuell 270 900 kr
T5 (Kinetic) manuell 278 900 kr
D5 SAuto (Kinetic) automat 287 800 kr
V50 T5 AWD (Kinetic) manuell 298 900 kr

Toyota Avensis 5 dr Kombi '08
1.8 VVT-i manuell 199 500 kr
2.0 VVT-i Business manuell 220 000 kr
2.0 D-4D 125 Business manuell 238 300 kr
2.4 VVT-i Auto Business automat 250 700 kr
2.2 D-4D 180 Business + manuell 270 700 kr
Användarvisningsbild
av Larse
Håller i stort med i det Krollspell skriver men en sak förstår jag inte. På vilket sätt tycker du att V50 är mer jämförbar med Avensis, V50 är ju mycket trängre bak och i skuffen än Avensis. Jag är 190 och kan inte sitta "bakom mig själv" i v50, det är problem i min V70 tom, men i Avensis funkar det utan problem. Utrymmesmässigt är V50 mer jämförbar med Corolla och ja jag har kollat dessa bilar. Annars så kan vi nog konstatera att vi ser flera V70 som tex taxibilar än Avensis. Vad det beror på vet jag inte men vore de japanska alternativen ett hållbart och ekonomiskt fördelaktigare alternativ än svenska och tyska så hade nog taxibolagen/ägarna riskokare i flottan. Men å andra sidan så är det säkert fler jappsbilar som taxi i Japan än volvo's så då är det väl oavgjort då.
av peterv70
Krollspell skrev:Hej! Jag kunde inte låta bli att kommentera inlägget om Toyota vs Volvo.

Jag vet inte vad som gör att du anser en Toyota vara en konkurrent till Volvo men inte till Audi? Toyota har bättre statistik i Sverige på bilprovningen. Ja visst men då får vi inte glömma att Volvos bilpark är till en stor del fd. leasingbilar med många mil och till stora delar ovarsammt användande. Toyota i Sverige är däremot till stor del bilar som köpts och körts av sina privata ägare vilket naturligtvis ger mindre mil och mindre slitage.

Sen säger du att Toyota är körglada bilar, då undrar jag vilken motor och vilket chassi av nedan modeller är roliga att köra? Låter som hissnande upplevelser att gasa i väg i en 2.4 VVT med 161 hk!?

Sen pratas det om olika fel som uppkommit på olika Volvon som t ex 850 bilar som kvalitetsfel. Jag undrar då vilken Toyotamodell från 1992 och med ca 35 000 mil på mätaren skulle vara i bättre skick? Där fönsterhissar och utrustningen funkar som det faktiskt oftast gör i Volvo, t o m i en gammal 760 från 1982. Den Toyotan skulle vara kul att få se.

Sen att Toyota säljer fler bilar? Ja men då ska man komma ihåg att det är dom inhemska marknaderna som lyfter alla märken, Sveriges 9 miljoner mot Japans 130 miljoner innevånare gör ju det hela en bit missvisande.

Så att jämföra Volvo med en Toyota känns verkligen som att blanda ihop äpplen med päron.

Roade mig även att ta med nybilspriserna på samtliga V50 och Avensis nedan då den ligger närmare en V50 än V70:

Volvo 5 dr Kombi '08 V50
1.6 manuell 206 900 kr
1.8F Flexifuel manuell 220 900 kr
2.0 manuell 226 900 kr
1.6D manuell 231 900 kr
2.4i manuell 240 900 kr
2.0D manuell 240 900 kr
2.4 aut automat 243 800 kr
D5 400Nm (Kinetic) manuell 270 900 kr
T5 (Kinetic) manuell 278 900 kr
D5 SAuto (Kinetic) automat 287 800 kr
V50 T5 AWD (Kinetic) manuell 298 900 kr

Toyota Avensis 5 dr Kombi '08
1.8 VVT-i manuell 199 500 kr
2.0 VVT-i Business manuell 220 000 kr
2.0 D-4D 125 Business manuell 238 300 kr
2.4 VVT-i Auto Business automat 250 700 kr
2.2 D-4D 180 Business + manuell 270 700 kr
Hej !

Det var många frågor du kommer med och du verkar inte vara entusiastisk över Toyota ?
Och var har jag skrivit att Toyota inte kan vara en konkurrent till Audi ? Jag jämförde mot Audi och deras resa som varit lång sedan 1980talet och de första quattro modellerna kom och då började Audis resa mot att bli ett premium märke. Och det var här jag frågade om inte Toyota kunde bli det också ?! Jag tycker märket är på väg ditåt. Toyota jobbar väldigt långsiktigt i allt de företar sig. Och kvaliten på bilarna är ju väldigt bra det kan jag skriva under på även när bilarna gått väldigt långt. Och jag kan berätta att vi på våra Toyota bilar vi ägt parallelt med Volvo bilar har inte en enda fått anmärkning ! Jo, fresten en glöd lampa fick bytas efter besiktning på en Previa som gått 37000mil utan fel. Så det verkar inte som åldern på Toyota har någon betydelse heller för bla besiktnings resultaten, de håller i sig även om bilarna blir gamla. Samtidigt ska sägas att vi varit förtjusta i Volvo också, alla bilar har för och nackdelar. Men man kommer inte ifrån Toyotas klättrande stadigt uppåt i både försäljning, anseende bland folk i ett starkt varumärke och detta har man arbetat sig fram till genom hårt arbete, och jag tycker det är välförtjänt om man jämför mot många andra märken som en del kanske tycker är lite "finare" premium ambitioner.

Sedan var har jag skrivit att Toyota är roliga att köra ? Vad jag skrev var ,hur många köper Volvo för att de är så roliga att köra ? Volvo och Toyota är nog på samma nivå vad gäller det. Även om jag kört roliga Toyota bilar som Supra och MR 2 men det är ju sport bilar.

Du undrar också om fönsterhissar m.m fungerar på en Toyota, ja är det något som fungerar på Toyota så är det elektronik och eldetaljer även om de är mycket gamla. Men hur är det för tex Volvo med elektroniken på bilarna idag, inte är det deras starka sida ! Det har vi fått erfara många gånger på våra senaste Volvo bilar med många verkstadsbesök som följd. Och det var en utav anledningarna som jag bestämde mig för att skriva och fråga hur andra Volvoägare upplever det numera med kvaliten. Min uppfattning är att bilarna blivit sämre just i funktionen och driftsäkerheten och då i jämförelse mot Toyota som verkar vara ruggit säkra som en mekaniker uttryckte det.

Tycker inte alls att det känns som att jämföra äpplen mot päron alls Volvo och Toyota. Men man kan förstå om inbitna Volvo entusiaster ser det så med lite fördommar mot Toyota, när man aldrig ägt några tex. Utan går på hur gamla japanska bilar var och lyssnar bara på hörsägen hur bilarna är. Jag vet folk som jag känner som kört Toyota under många många år och som inte vill ha något annat just pga bekymmersfriheten och att det inte är några fel på bilarna någongång. De bara går och går. Det var pga detta som vi fick reda på om Toyota av folk vi känner och som vi själva blev nyfikna på Toyota. Och med egen undersökning och man satte sig in i märket så blev det mer och mer intressant. Som företag är Toyota fantasiskt och är väl något av bilbranchens föregångare hur bilar ska tillverkas, och många bilfabrikanter har härmat Toyotas produktions sätt och metoder för att försöka förbättra kvaliten, men kanske inte lyckats fullt ut.

Vi få heller inte glömma att USA är en mycket stor och viktig marknad för Toyota, faktiskt den största tillsammans med Japan. Precis som för Volvo är den marknaden viktig för Toyota. Och man säljer ju fler Toyota Camry i USA än vad Volvo tillverkar på ett helt ÅR ! Ca 500 000 bilar om året. Otroligt av en enda modell där.

Du jämför också Avensis mot V50 vilket är fel modell att jämföra med. Du får gå upp till V70 för att få liknande storlek. Faktum är Avensis av den nuvarande generationen är väldigt rymlig i förhållande till yttermåtten. Den har faktiskt ett större baksäte rymligare för benen än V70. Dock är Volvon något rymligare i bagaget. Att jämföra med V50 går inte alls. Jag får inte plats i baksätet i V50 som jag tycker är ett skämt och jag sätter mig bakom mig själv.

Men det är inte nuvarande generation Avensis jag funderar på att köpa utan den som premiär visas nu den 17-18 Januari hos Toyota handlarna. Och det är denna jag nu funderar på. Jag ska och titta och provköra bilen under premiär helgen mer ingående. Jag har sett bilen som är väldigt snygg i verkligheten, och många jämför den med Lexus av motortidningarna som provkört bilen. Man imponeras av byggkvaliten som tagit ytterligare ett kliv uppåt och jämförs mot Lexus och BMW och Audi, och det är ju ett mycket högt betyg. Då undrar man är Toyota påväg mot premium status så småningom när Audi lyckats att ta sig dit, och detta var min fråga tidigare. Jag menar att Toyota har alla förutsättningar för att nå detta inom ganska kort tid, det är nog bara folks fördommar som kan sätta stopp för det. Kvaliten är rätt,ekonomin är också bra med högt andrahandsvärde, bilen har fått bättre känsla i inredningen. Så det är inte mycket som kan hindra detta med tiden verkar det som.

Bilen finns ju också med såkallat glastak/panorama tak, men det ska visst inkräkta mycket på takhöjden i bilen enligt motortidningar speciellt blir takhöjden i baksätet lidande. Men det är säkert luftigt och ljus känsla i kupen men... man ska ju få plats också. Men det är många andra nykolingar av bilar som har detta problem med lågt i tak, speciellt i baksätet även om de inte har glastak tex nya Opel Insignia mfl.

Bilen ska också finns numera med diesel och automatlåda, något som taxinäringen faktiskt skrikit sig hesa över redan till nuvarande Avensis generation med diesel motor. Men den kombinationen har inte funnits tidigare utan bara manuell växellåda till dieseln. Som har en mycket fin motor på 177hk och 400n/m i vridmoment den bilen går fint med denna motor som jag kört i den gamla modellen. Men med nya modellen med automatlåda så är motorn nedtrimmad till 150hk, finns dock i 177hk version med manuell låda även till nya. Men ytterligare diesel alternativ finns och även ett flertal ny utvecklade bensin motorer som Toyota kallar valvematic så de ska bli bränsle snålare.
Ska också finnas en ny automatlåda till bensin versionerna som inte ska ge någon merförbrukning i jämförelse med manuell växellåda.

Tycker att flera ska och åka och titta på nya Avensis så ni får en uppfattning om hur bilen verkligen är, och inte bara säga att usch och fy en Toyota är inte något att ha, tex i jämförelse mot Volvo. Utan ta er tiden och åk och kika på bilen under helgen 17-18 Januari då den har premiär, om inte annat som ett Söndagsnöje när kärringen ändå bara ränner runt på ett köpcentrum. Så får vi höra vad ni tycker om bilen, och då vill jag ha ärliga kommentarer av sådana som tittat på bilen och gärna provkört bilen.

Vi hörs !
Hej!

Jag har inget imot Toyota, tvärtom. Men jag tycker inte Avensis är att jämföra med en ny V70. Jag har heller aldrig skrivit om Toyota som premiumbil då man saknar både pris, motorer,inredning, image, komfort etc för en premiumbil, se även nedan tester.

Volvo har senaste åren närmat sig BMW, Mercedes och Audi men jag håller med, dom är fortfarande före Volvo i några avseenden. Så där finns mer att jobba på.

Att jag jämförde med V50 var bara för att den ligger närmast i pris även om den är lite dyrare än Avensis. Avensis är dessutom klassad som en mellanklassbil. Här nedan kan du även läsa några tester och tyvärr hamnar inte Toyota Avensis i topp i någon av dom. Glädjen och övrig känsla för bilen som du berömmer får här inte mycket plus. Av testets 17 olika förare tyckte samtliga att Avensis var den tristaste av dom alla.

http://www.teknikensvarld.se/files/TV06 ... ass.p1.pdf http://www.teknikensvarld.se/files/TV0407_kombitest.pdf

Du nämner att elektronik fungerar i gamla Toyoter? Problemet är att det knappt finns några äldre Toyotabilar överhuvudtaget kvar, än mindre att fönsterhissar etc. skulle fungera! På bytbil finns det 5 st i hela Sverige mellan åren 1982-85 och på blocket finns det 7 (+8 jeepar).

Du pratar sen om Lexus som en måttstock mot Toyotas "vanliga" modeller som närmarar sig? Jag länkar därför till denna test där bl a Lexus GS430 ställs mot Volvos S80 V8 AWD. Testen vinns av S80 före Lexusen, Audi, BMW, Mercedes m fl. Testen avslutas med följande rader: Helheten imponerar stort. Äntligen är Volvo i klass med konkurrenterna man ofta jämför sig med, men aldrig kommer ikapp. Med V8 AWD är man ikapp – och förbi.

http://www.teknikensvarld.se/files/TV0614_volvo_s80.pdf

Att sen Toyota säljer fler bilar i USA än Volvo, Audi och BMW har snarare med priset att göra än populäritet skulle jag tro, för inte säljer väl dom 500 000 Lexus?

Sen är säkert Toyota prisvärda bilar men jag tycker man ska jämföra rätt bilmodeller med varandra, alltså inte äpplen med päron :-)

Ha en bra fortsättning!

Ändrade citeringen så det blev rätt. Försök komma ihåg att inte göra så långa citat, undvik helst citera-knappen! Det blir jobbigt att läsa och onödigt långa inlägg

/~Kalle~
Senast redigerad av 1 Krollspell, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av camaro69
peterv70 skrev:
Tycker att flera ska och åka och titta på nya Avensis så ni får en uppfattning om hur bilen verkligen är, och inte bara säga att usch och fy en Toyota är inte något att ha, tex i jämförelse mot Volvo. Utan ta er tiden och åk och kika på bilen under helgen 17-18 Januari då den har premiär, om inte annat som ett Söndagsnöje när kärringen ändå bara ränner runt på ett köpcentrum. Så får vi höra vad ni tycker om bilen, och då vill jag ha ärliga kommentarer av sådana som tittat på bilen och gärna provkört bilen.
Frågan är vad som är värst, att åka till Toyotahandlaren eller gå med tanten i ett köpcentrum?

Känns som att välja mellan pest och kolera. :wink:
Ökad komfort med 17”

Tänk på att 245/55 skiljer ca 7% fr&ari[…]

Skumt fel b230ft

Körde den till en verkstad som brukar jobba m[…]

Angående motorvärmare för "hy[…]

Sportkatt, motorlampa lyser?

Köpte en sportkatt på vparts, då […]