Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av _FrEdRiK_
#24538
Tackar för alla inlägg. Ska traska ner till volvo o prata med dom. Ska kolla på en lokal firma om dom kan bora två rostfria platjärn åt mig. Ska mäta lite så jag får dom i lite V form. Annars såg det där ut som Loner hade på sin bil regält. O som sagt dyrare.....

Jo någon som har erfarenhet av dessa???
http://www.kamaprodukter.se/82.asp

Mvh Fredrik
Användarvisningsbild
av ER
#24591
Loner skrev:
_FrEdRiK_ skrev: Du kan inte ta en bild på det hela. Så svårt att se på deras bilder. Tycker att det verkar klumpigt....
Visst kan jag det, men vi har -20°C just nu så jag är inte så sugen på att lalla ut med kameran..

Men ER kanske läser och har bilder? Han har oxå gamla modellen fast på en S60.

Annars fixar jag bilder när det är varmare ute.

/L
Har endast nån bild snett bakifrån som inte visar hur själva bågen ser ut monterad på bilen utan man ser bara 3xnavigator monterade. Men klumpig tycker jag den inte ser ut, snarare snyggt och fabriksmässigt och stabil till 1000 dock är det gammla modellen jag syftar på då jag inte sett nya som jag i sista sekund avbeställde när jag hittade den gammla i lager hos en Volvohandlare.
monteringsanvisningen(märkt S/V70 00-) har lite bättre bilder dock med plastiga 3000FF Hellalampor
Användarvisningsbild
av _FrEdRiK_
#24593
Så den nya modellen är dom där hackarna med nyckel man fäster vid grillen framför kylaren. Och inte den där man sågar? För den andra gamla såg mer robust ut. Men blir det ingen glipa mellan reg skylten o kabeln?
av acr32
#24598
Hej,
1) Man behöver ej ta bort minus kabeln från batteriet, sätt bara dit knappen efter nästa omstart av motorn har datorn hittat och installerat den automatiskt.

2) Billigaste är att bara köpa ett fäste för 3 x-tra ljus på ex. autoexpert eller som jag; på Bilia Skövde, de hade special gjorda fästen för v70 (ca 250-300 kr), köp sen 3 st ~80 mm försänkta m8 bult.

3) Köp sen egna kablar minst 6mm för jord och + matningen, 1.5 mm2 för styrningen till relät och ev. positions ljus till x-tra ljuset, ett relä med inbyggd säkring 25 A om det är 100 w lampor annars 15 A, kabelskor och ev pma slang.

4) Dra sen kablarna in via nedre kylargrillen och vidare upp på höger sida, där finns en gummi list som du kan trycka kablarna/pma slangen igenom sen bara upp till den kommer upp intill huvudstrålkastarn.

5) relät kopplar (styrningen via knappen) du på (kontakt) (vinröd/vit kabel) som ligger längst fram vid positions ljuset vä sida. Obs du får först
spänning där efter inkoppling av "knappen".

Undrar du om nåt mer så fråga bara, ex. bilder.
Lycka till !

Mvh Anders
Senast redigerad av 1 acr32, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av ER
#24601
_FrEdRiK_ skrev:Så den nya modellen är dom där hackarna med nyckel man fäster vid grillen framför kylaren. Och inte den där man sågar? För den andra gamla såg mer robust ut. Men blir det ingen glipa mellan reg skylten o kabeln?
Svaret jag fick av OLC var att fästbyglarna satt på sidan av nummerskylten på nya varianten med medföljande nackdel att du inte har något bra gömställe för kablaget när lamporna är avmonterade(dvs sommartid för min del) samt att fästbyglarna synns allt för väl utan lamporna på. Kulfästena uppe i grillen är det samma på båda.

Om man lägger kablaget så långt upp som möjligt så blir glipan minimal/inget man reagerar på.
Dock hadde jag bytt ut dom platta sladdsnuttarna mot enkelledad lite grövre kabel och kabelslang som formats efter utrymmet den skall igenom. Med xenonkonverterade extraljus blev det ännu enklare då nödvändiga silikonkablar var ännu smäkrare än dom 2.5mm2 kablar jag använde tidigare och kunde gå ner 1 storlek i kabelslang.
Dock har du en stor och laglig fördel med gammla modellen, "glöm" att vika upp den och posera framför en fartkamera utan bekymmer :lol:
av Frigge
#24604
Ska du ha 3 x-ljus à 100 watt behöver du ha minst 2 reläer,annars riskerar du att bränna relät snabbt.


/Fredrik
Användarvisningsbild
av ER
#24607
Frigge skrev:Ska du ha 3 x-ljus à 100 watt behöver du ha minst 2 reläer,annars riskerar du att bränna relät snabbt.


/Fredrik
Stämmer inte om det är ett Hellarelä på 40A iaf. Har på 2 bilar kört med 3x130W och tidvis 3x100W utan problem under 5 års tid på ett ynka Hellarelä på just 40A.
av acr32
#24637
Fredrik skrev:
Stämmer inte om det är ett Hellarelä på 40A iaf. Har på 2 bilar kört med 3x130W och tidvis 3x100W utan problem under 5 års tid på ett ynka Hellarelä på just 40A.

Instämmer !
Användarvisningsbild
av Loner
#24649
acr32 skrev:Fredrik skrev:
Stämmer inte om det är ett Hellarelä på 40A iaf. Har på 2 bilar kört med 3x130W och tidvis 3x100W utan problem under 5 års tid på ett ynka Hellarelä på just 40A.

Instämmer !
Ja det är en himla skillnad på reläer.. kvalitet lönar sig.

Själv har jag alltid haft 1 relä till varje extraljus. (Oftast Bosch om vi skall prata märken)

/L
Problem med trafikinformation RTTI

Igår såg jag i alla fall trafikinforma[…]

Hackandet är tyävrr fortfarande när[…]

Stötdämpare bak

Om du meckar dit något som är lite anno[…]

I dag fungerade det någon timme för att[…]