Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av Fred
Hej!

Slutsteg är enda sättet att få mer tryck. Volvo har ju egna modeller men jag skulle rekomendera dig att skaffa ett 3:e-partssteg. Om du lägger en slant på ett sådant så kommer du få så otroligt mycket bättre ljud som du kan styra själv mha delningsfilter och annat. Sen är nya högtalare också väldigt bra. Enbart ett slutsteg kommer ge dig bättre ljud, men du riskerar att spräcka högtalarna såvida du inte har Volvos värsting högtalare.

Jag kan varmt rekomendera DLS-produkter. För runt 4000 kr fick jag ett grymt bra ljud i min bil! Då skaffade jag ett fyrkanalssteg och nya högtalare runt om.

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av Mini_ice
Detta är ett väl diskuterat ämne kan väl bidra med mina erfarenheter. Hade preformace sound, från början = det sämsta man kan ha.

Bytte upp mig till premium sound och en 803 stereo med tillhörande pa-300 volvos värsta steg och högtalare.

För mig funkar detta upperligt!! det spelar på riktigt bra, visst det märksa att du inte har någon riktig baslåda, men 8orna i framdörrarna och i hathyllan täcker upp mina behov av bas. Skillnaden om du har 603 mot 803 är att 803an har centerhögtalare och 3 inställningar för ljud som man kan klara sig utan. Om man nu inte måste ha allt:P

I premium sund sitter diskant, 3" och ett 8" element i framdörren, en 6,5" i bakdörren och diskant och 8" i hatthyllan. det räcker mer än väl och tycker det ger ett mycket bra ljud! Men man kan också få ett fantasktiskt ljud med eftermarknads grejer, men då volvo har sina egna lösningar på allt så tyckte jag att det var lättast att använda det och så här i efterhand ångrar jag mig inte. och vill man ha mer bas och en skallrande nr plåt är det ju bara att sätta i en även om man har orginal grejerna..

Ska man prata pris så ca 2500 för högtalare och ca 2000 för steget, man kan hitta billigare och även dyrare man får leta lite. bäst är ju att provlyssna en som har premium sound och sen avgöra vad man själv klarar sig med!
av Lasse H
Egentligen är det väl basen jag stör mig på.
Högtalarna pallar ju inte riktigt om man drar på fullt.

Kanske skulle räcka med att byta högtalare?
Eller sätta i en subwoofer eller vad det heter?
av Fred
Lasse H skrev:Egentligen är det väl basen jag stör mig på.
Högtalarna pallar ju inte riktigt om man drar på fullt.

Kanske skulle räcka med att byta högtalare?
Eller sätta i en subwoofer eller vad det heter?
Om du bara byter högtalare så kommer det låta bättre men 603:an orkar inte spela dem fullt ut. Därför behövs ett slutsteg och då kommer du antagligen inte behöva någon sub. I min bil, med DLS-grejerna, skulle jag klara mig utmärkt utan sub...men när man är som jag, lite kräsen och proffesionell ljudtekniker, så krävs det lite mer för att bli nöjd. En sub ligger högt upp på önskelistan! :D

Att bara sätta in en sub i din bil tror jag kan bli lite knepigt. Visst, du kommer kunna spela hög bas men dina övriga högtalare kommer antingen dränkas eller spela dåligt. Personligen tycker jag att en sub endast ska stötta det övriga systemet i de lägsta registren, den får aldrig ta överhanden i ljudbilden.

Mvh
/Fred
av Fred
För att citera allas vår Farbror Barbro: "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet" :D
Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt […]

Och denna har man sänkt med 10k för at[…]

Köpråd V60 Recarge

Tack för svaren. Hur ligger det till med 3G-[…]

Huven indikerar öppen

Hej! XC70 2014.Huven indikerar öppen trots[…]