Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av skarj
Jag tänkte höra om någon har någon idé eller haft liknande problem i sin AWD V70. Vid 70 km/h eller snabbare hörs ett tydligt brölande/molande ljud bakifrån inne i kupén, då jag inte åkt i baksätet själv så kan jag inte säga säkert men det hörs tydligen tydligare där. Redan när jag köpte bilen hörde jag det men tyckte att det mest lät mellan (då var det sommardäck) mellan 80-100 km/h, men nu tycker jag att det låter högre samt över ett större hastighetsregister. Först tänkte jag att det var pga av kombi samt AWD, då jag bara haft sedan-modeller tidigare och ingen bil med AWD. Men nu misstänker jag hjullager vänster bak.
Bör jag kolla något eller misstänka något annat på denna bilmodell eller är det ett normalt ljud och bara jag som får acceptera det? Det låter iog ganska högt och enligt mig inte normalt.
Eller är det helt enkelt bara att åka till Bilbolaget och låta dem provköra?
Vad kan det kosta att låta dem provköra, och sedan reparera om det är hjullagret (jobb+delar)?
Användarvisningsbild
av CarMan
det kan vara hjullager.
hjulager brukar ändra ljud när man svänger, för då belastas hjulet olika
Tyvärr är det nog hjullagren, vanligt fel på awd.
Kostar runt 3700:- per sida och ganska lätt att byta för normal mecken.
Mina gick efter 5-6 tusen mil.
Och som sagt prova lite långa fina böjar så brukar det bli tystare i kupén.
Annars bara hissa upp fram o bak och sedan gasa på,
av skarj
S60AWD2.5T skrev:Tyvärr är det nog hjullagren, vanligt fel på awd.
Kostar runt 3700:- per sida och ganska lätt att byta för normal mecken.
Mina gick efter 5-6 tusen mil.
Och som sagt prova lite långa fina böjar så brukar det bli tystare i kupén.
Annars bara hissa upp fram o bak och sedan gasa på,
Aj aj, 3700:- per hjul (eller båda hjulen på en sida)?
Försökte med lite svängande påväg hem från jobbet nu precis, vänstersväng tar bort det mesta av ljudet och högersväng förstärker ljudet tycker jag, tyder det på vänster bakhjul (tycker det kommer bakifrån)?
Per hjul, då verkar det vara vänster som är värst.
Hur mycket har bilen gått?

Trött i mössan!!!! Kosta 1700-1800:- per lager/hjul, jag betala 2*2000 i självrisk.
Bytte båda sidorna. Ledsen att jag skrämde dig ;-)
av skarj
S60AWD2.5T skrev:Per hjul, då verkar det vara vänster som är värst.
Hur mycket har bilen gått?

Trött i mössan!!!! Kosta 1700-1800:- per lager/hjul, jag betala 2*2000 i självrisk.
Bytte båda sidorna. Ledsen att jag skrämde dig ;-)
Hehe, det hördes bättre! :D Vad kan man tro att de tar för jobbet (per hjul) då?
Den har gått lite drygt 13.200 och jag har bara haft den sedan 12.500 och vet inte om det är bytt tidigare, men det kanske är sväng 2 nu då. Det följde med flera kvitton på hjulinställningar, är det något som bör göras ofta på AWD? Eller kan det rent av vara av betydelse för detta problem?
Nej tror absolut inte det har med hjulinställning att göra snarare fukt som går in i lagret, de nya är tätare.
Det är som sagt inget stort jobb att byta men verkstäderna tar ju bra betalt, vågar ej gissa.
Det kan räcka med att hissa upp och rulla lite på hjulen för att känna vilket det är.
av skarj
S60AWD2.5T skrev:Nej tror absolut inte det har med hjulinställning att göra snarare fukt som går in i lagret, de nya är tätare.
Det är som sagt inget stort jobb att byta men verkstäderna tar ju bra betalt, vågar ej gissa.
Det kan räcka med att hissa upp och rulla lite på hjulen för att känna vilket det är.
Nja, alltså jag tänkte inte att hjulinställningen orsakar lagerhaveri, men att det kanske skapar något oljud pågrund av felaktig inställning, men det låter kanske långsökt...
Vad krävs det för verktyg och ungefärlig tid (om man är hyffsat fumlig och inte särskillt mekanisktlagd)? Är det risk att det sitter fast och krävs våld eller teknik? Är det bara några enkla skruvar med vanliga verktyg så kan jag kanske fixa det, bor i lägenhet och har bara ett skittrångt garage med en grannbil just intill att tillgå just nu.
Du måste plocka bort ok och bromskiva (släppa handbroms viren) samt lossa drivaxeln och fyra bult som håller själva navet.
Navet sitter ganska hårt så det går åt ett par rediga smällar på det. En av dessa bultar sitter lite jäkligt till.
Men bra veerktyg och ett vsarmt o skönt garage så spar du endel pengar. Jag tog ju på försäkringen så jag hade bara spart några hundra annars
är jag övertygad om att jag gjort det själv. Får väl gjöra det själv nästa gång :evil:

Du måste ha en 7mm insex för oken samt lite ringnycklar och ev. en hylsnyckelsats.
av skarj
Pratade just med Bilbolaget, drygt 2900:- för byte av ett hjullager bak, drygt 1900:- för lagret, så alltså ca tusingen för jobbet. Då kanske det är värt ett försök själv? Eller vad säger ni?
Är det någon som beställt grejer från firman som det länkas till på denna startsida (skruvat.se)? Såg att de tar 1350:- + frakt för lagret, verkar de vara lika bra som Volvo orginal eller verkar det som Biltema? Om nu Volvo bytt till tätre lager, finns det risk att billigare ställen fortfarande har "gamla modellen" av lager?
Varierande laddtryck Volvo 940

Åfan alltså ta bort downpipen typ elle[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]