Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av henka35
Hej

Om den är tillverkad 2004-10 så är det en plus plus. Volvo bytte namn under våren 2005 på utrustningspakenten.
/Henrik
Användarvisningsbild
av Bosa
Då har jag lite mer info. Den Rubyröda är tillverkad 2002-10. Kollade även med säljaren angående telefon och mycket riktigt sitter det inte telefon i den. Tydligen ett systemproblem hos dem. Bilen ska i övrigt vara fin med Oak-inredning.

Har även hittat en annan V70 2.4 170 Business 2003, 5400 mil, som jag från början var ointresserad av pga högt pris, 219000:-. Säljaren prutade ner den direkt över telefon till 202000:-. Utrustningen i den rackarn är Bi-Xenon, Isofix(har jag ingen användning av iofs), eluttag bak, regnsensor, muggh. bakre armstöd, bensinvärmare med tidur(dock ej med telefonstyrning, pris på den modulen?), DSTC, innerspegel automatisk avbländning, krockkudde passagerare. Ingen dragkrok eller elektrisk motorvärmare. Verkar som om det finns möjlighet att få ner den lite mer i pris och att få med t ex en dragkrok lät inte omöjligt. Ingen av dessa har vinterdäck men det ska jag ha med om jag ska göra affär. Denna är tillverkad 2002-12.

Fungerar DSTC bra? Är bensinvärmaren tillförlitlig och drar den ofantlig mycket ström och bensin?
Verkar det vara en ok bil annars, tycker iofs att priset kanske är ganska högt men är osäker eftersom det oftast inte sitter så mycket utrustning i sugisarna. Inte mycket att jämföra med mao.

EDIT: Såg precis att bensinvärmaren inte kan styras via sms utan minicall, blev ju ganska ointressant allra helst med tanke på att det verkar kosta 7000:- att få den funktionen samt att det kostar 4.80:- att starta värmaren via minicall. SMS-styrning hade ju varit bra mycket bättre. :(
av slippy
Bosa skrev:slippy: Jo slöare blir det allra helst med tanke på att jag idag har runt 200hk och 300nm men för det behöver det inte betyda att V70n är sämre att dra vagn med. Min gamla 945 LTT(också chippad iofs) var bättre att dra vagn med än V40 trots mindre antal hk och nm, kanske är volymen som gör det.

Sen har jag som sagt vuxit ifrån det där med tokgasning också, har själv bestämt mig för att just det är en form av mognad och inte att jag börjar bli gammal. :D

Och när jag ändå svamlar om släpvagn, har en ganska brant backe som med V40+släpvagn+skoter kan vara lite smått kämpigt. Vad tycker du om greppet, skillnad på V40 och V70?

Hur är det med PPC:n, kan man fortfarande lägga in uppdateringar från Volvo om man går tillbaka till 140hk innan service? Och om man kan det vad händer när man pluggar in PPC:n igen för att få mer hk, lägger den in sin programvara med sina uppdateringar utan hänsyn till de uppdateringar som verkstaden precis gjort?

Orsaken till den funderingen är enkel, V40n har en benägenhet att tända lambdalampan i tid och otid. Är ett fel i Volvos programvara som jag fick åtgärdat hos Volvo, tyvärr så använde trimfirman en äldre programvara som bas för sitt trim så när jag chippade återkom det problemet iom att de inte hade de senaste uppdateringarna.
Jag har ingen koll alls på hur det är att köra v70n med släp, har inte ens drag :D
Kan igentligen inte säga om fästet är bättre med v40n än v70n då jag hela tiden tidigare kört med dåliga däck och nu kör med helt nya. (det är en enorm skillnad)

Det låter trist ditt problem med chippet där,
man kan ju hoppas ppc´n sköter det där bättre. Iochmed att man kan få uppdateringar på mail så man enkelt själv kan uppgrader ppc´n så verkar det ju lovade iallafall. Men kolla deras hemsida, allt borde ju stå där.

Lycka till
Användarvisningsbild
av Bosa
170:n med 5400 mil har fått länkarm, krängningshämmare, ett dimljus och regnsensorn utbytt på garanti. Har skickat dit min kusin och det som finns på den är några stenskott i fronten och på A-stolparna annars finns det inte ett märke på den. Inuti luktade det nytt och läder fortfarande, är dock en beige inredning av något slag i den. Brukar väl vara mörk inredning som är vanligast på en silverfärgad.

Funderar iofs på om man skulle gå på en 04:a med endast business-paketet och ingen extrautrustning, verkar som om man kan få tag på en sån för runt 200k. Är ju iofs inte dumt med xenon och dstc. (I)
Användarvisningsbild
av henka35
Innan du köper någon V70 så ska du kolla upp stötdämparna runt om bilen.
Ett fel som också kan förekomma är dåliga fjäderbenslager fram.

Den ljusa inredningen (oak) är snygg som f_n men inte speciellt praktiskt (har den själv). Nästa bil blir med mörkinredning.

/Hernik
av NCR
henka35 skrev: Den ljusa inredningen (oak) är snygg som f_n men inte speciellt praktiskt (har den själv). Nästa bil blir med mörkinredning.

/Hernik
Precis som mig då! :)

Hade också Oak vilket ser riktigt nice ut men ligger det ett enda svart hårstrå på stolen så ser man det. På min nya valde jag mörkgrå inredning...
Användarvisningsbild
av Bosa
Uppdaterar lite vad som händer. Tror jag lägger 03:an med 5400 mil på mätaren åt sidan. Fick ett slutpris igår på 204000:- inklusive nya Hakka4 men utan dragkrok och elektrisk motorvärmare, sen så är sommardäcken dåliga och behöver bytas till sommaren.

Har kikat runt lite och man hittar 04:or till samma pengar som jag skulle få ge för 03:an men dock med lite mindre utrustning. Personligen så kan jag vara utan bensinvärmare och DSTC men vill gärna ha xenon, är dock inget krav.

Snackade med lokala handlaren och han kan även plocka hem bilar från Volvos tjänstebilspark men kruxet är att jag måste i stort sett vara säker på att vilja ha den bilen för att han ska ta hem den. Är det någon fara att köpa en fd tjänstebil osedd från Volvo? Finns ju V70 170 Business 04:or som gått runt 4000 mil för runt 200k på deras sida, borde ju inte ha hänt så våldsamt mycket. Tänkte i så fall ringa direkt till dem och prata med säljare angående skick och eventuellt om han/hon har möjlighet att skicka bilder, nån som har erfarenhet av det?
av NCR
Bosa skrev:Uppdaterar lite vad som händer. Tror jag lägger 03:an med 5400 mil på mätaren åt sidan. Fick ett slutpris igår på 204000:- inklusive nya Hakka4 men utan dragkrok och elektrisk motorvärmare, sen så är sommardäcken dåliga och behöver bytas till sommaren.

Har kikat runt lite och man hittar 04:or till samma pengar som jag skulle få ge för 03:an men dock med lite mindre utrustning. Personligen så kan jag vara utan bensinvärmare och DSTC men vill gärna ha xenon, är dock inget krav.

Snackade med lokala handlaren och han kan även plocka hem bilar från Volvos tjänstebilspark men kruxet är att jag måste i stort sett vara säker på att vilja ha den bilen för att han ska ta hem den. Är det någon fara att köpa en fd tjänstebil osedd från Volvo? Finns ju V70 170 Business 04:or som gått runt 4000 mil för runt 200k på deras sida, borde ju inte ha hänt så våldsamt mycket. Tänkte i så fall ringa direkt till dem och prata med säljare angående skick och eventuellt om han/hon har möjlighet att skicka bilder, nån som har erfarenhet av det?
Om jag vore dig skulle jag prioritera att det fanns DSTC framför Xenon. Efter gårdagens resa från Uppsala till Göteborg i snömodd och sånt är jag glad att jag hade DSTC, annars kanske resan hade slutat i ett wire-räcke utanför Örebro för vår del.
Användarvisningsbild
av Bosa
NCR skrev:Om jag vore dig skulle jag prioritera att det fanns DSTC framför Xenon. Efter gårdagens resa från Uppsala till Göteborg i snömodd och sånt är jag glad att jag hade DSTC, annars kanske resan hade slutat i ett wire-räcke utanför Örebro för vår del.
Bor ju i Härjedalen så vinterkörning har man ju upplevt, åker 15 mil varje dag till och från jobbet.
Var förresten nere i Uppland i jul, jösses vad med snö det kom i Tierpstrakten. Var ute och körde på Söndagkväll och största problemet var sikten, bilen såg ut som en igloo på Måndagsmorgonen och man fick trava i drygt 3dm snö för att komma fram till bilen. Åkte hem i Måndags och väglaget var inga problem, antispinn däremot vill jag inte vara utan.

Antisladd är inget jag saknat hittills iaf och det är inte många beggade bilar det sitter på som det verkar. Men finns det där så blir jag ju inte direkt ledsen, är inget krav än så länge iaf. Vilket iofs inte xenon är heller.
Användarvisningsbild
av ER
Om bilen inte har xenon original så tycker jag defentift att du skall eftermontera/konvertera till det. Guld värt och man har flera gånger funderat på hur man klarat sig utan tidigare då 60%+halogenljus är svagt/gult och allmänt dålig i jämförelse med konverteringssatser. Jag älskar min nuvarande xenon så mycket att det snart blir ombyggda 05-strålisar med högtrycksspolning då vanliga halogen är billigare än xenonvarianten att köpa hos Volvo.
DVS jag kommer aldrig att hädanefter nöja mig med halogenstrålisar igen när man smakat på finljuset.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 16

Slipade med 80 papper sedan 240 och 400 samt v&ari[…]

Vi som beställt EX90

Talade med min handlare i dag, ny SW release p&[…]

Akut AC problem

Köpte bilen, V40 D3 -13, i jan på bilfi[…]

Farthållare 945