Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#245486
bult skrev: Du svarade det jag tänkte skriva ;-) är man så himla noga med dropparna när man byter bil ?? min pärla låg runt 440 k när jag köpte den och jag bryr mig inte det minsta om den drar en deciliter mer än min gamla V70n...
Ska man lägga 440 tkr på en bil vill man ha en så bra bil som möjligt, särskilt om det är två bilar som ska inhandlas :!: Och SJÄLVKLART är det inte ENBART förbrukningen det som i slutändan avgör vilken bil man väljer, men det finns faktiskt andra märken än Volvo som gör väldigt bra bilar. Bränsleförbrukningen blir inte ointressant bara för att bilen kostar 500 tkr, det resonemanget är lite märkligt. Förbrukningen påverkar i allra högsta grad andrahandsvärdet, vilket vi har fått erfara. Det är ju snarare viktigare att en dyr bil har bra bränsleekonomi än en billig. Fallhöjden är ju högre.

Därför är nya D5:an intressant, liksom uppgraderingen av geartronic. Bägge kommer i grevens tid, så att säga, utan dessa åtgärder hade inte Volvo varit ett alternativ för oss. Skulle även powershift hitta till 60- och 70-serien så blir Volvo svårslagna. Mer frågan är bara NÄR den kommer... (Leasingen på våra bilar gick ut i mars!)

Tillbaka till topic, d v s uppgraderingen av ECM och därmed, vilket nog inte går att undvika, även frågan om bränsleförbrukning.
#245499
Tomas L skrev:Hur kan förbrukningen vara off-opic när det handlar om ny mjukvara till Volvos automatlåda som har blivit utpekad som den stora boven när det gäller Volvos höga siffror med automatlåda!? ?:-/

Sluta gnäll på de som är intresserade att diskutera förbrukning och bidra istället med att ta upp andra ämnen eller infallsvinklar! :!:
Här har du en annan infallsvinkel från mig (som du kan såga, för du brukar ju såga det mesta jag skriver :mrgreen: )

Volvos automat är inte felprogrammerad, den är medvetet gjord sådan !!!

Här kommer förklaringen.

Jag åker taxi ofta, ibland flera ggr per vecka och brukar då kolla vad förarna tycker om bilarna och vad dera bilar drar.
Under senare år har förbrukningen "hoppat upp" vid två tillfällen enligt förarna. första gången det hände var -06 när nya adaptiva automaten släpptes i samband med att D5an fick 185 hk. Många klagade på att det var partikelfiltret på nya D5an men inga av de som körde manuellt märkte någon större skillnad, däremot märkte automatarna att bilen blev mycket sportigare, växellådan varvade mycket mer och var mycket mera "på" att tagga ned för att utnyttja D5an nya varvvillighet, den funkar ju bra att dra till 5000 rpm utan att den storknar. Men så klart märktes det på förbrukningen, många förare pratade om 1.0-2.0 dl mer per mil.

Detta var alltså inget fel utan en medveten strategi från Volvo för att få en sportigare bil (volvo brukar ju alltid anklagas för att vara lite tråkig och seg)

Nästa hopp var när man bytte till V70II, då kunde det stiga 1 dl till pga att V70II är större, har större frontarea, har sämre luftmostånd cW och högre vikt, bredare däck osv. Det är ju självklart att det drar mera då.

Detta märks allra mest för de som byter från en gammal V70N med gamla automaten till en V70II med nya automaten, de får ju båda hoppen på en gång.

Nu är det ju nya tider med miljö och förbrukning i focus och genom att pilla lite på växlingspunkter och benägenhet att släppa lockupen och växla ned borde man kunna dra ned förbrukningen rejält enligt mig. Varje gång bilen växlar ner slår det ju hårt på förbrukningen, dels genom att motorn varvas, dels genom att lockupen släpper och massor av energi snurrar bort i convertern. Genom att ligga kvar på en högre växel, inte släppa lockupen och istället utnyttja motorns vrid kan du säkert spara igen de 1.0 - 2.0 dl/mil som förbrukningen gick upp när man gick över till den sportiga profilen på lådan.

En V70II borde då inte vara mer än 1 dl/mil törstigare än gamla V70N, kanske mindre ändå, med nya mjukvaran.

Så där .... nu är det fritt fram att såga....
#245504
VolvoB20 skrev:
Tomas L skrev:Hur kan förbrukningen vara off-opic när det handlar om ny mjukvara till Volvos automatlåda som har blivit utpekad som den stora boven när det gäller Volvos höga siffror med automatlåda!? ?:-/

Sluta gnäll på de som är intresserade att diskutera förbrukning och bidra istället med att ta upp andra ämnen eller infallsvinklar! :!:
Här har du en annan infallsvinkel från mig (som du kan såga, för du brukar ju såga det mesta jag skriver :mrgreen: )

Volvos automat är inte felprogrammerad, den är medvetet gjord sådan !!!

Här kommer förklaringen.

Jag åker taxi ofta, ibland flera ggr per vecka och brukar då kolla vad förarna tycker om bilarna och vad dera bilar drar.
Under senare år har förbrukningen "hoppat upp" vid två tillfällen enligt förarna. första gången det hände var -06 när nya adaptiva automaten släpptes i samband med att D5an fick 185 hk. Många klagade på att det var partikelfiltret på nya D5an men inga av de som körde manuellt märkte någon större skillnad, däremot märkte automatarna att bilen blev mycket sportigare, växellådan varvade mycket mer och var mycket mera "på" att tagga ned för att utnyttja D5an nya varvvillighet, den funkar ju bra att dra till 5000 rpm utan att den storknar. Men så klart märktes det på förbrukningen, många förare pratade om 1.0-2.0 dl mer per mil.

Detta var alltså inget fel utan en medveten strategi från Volvo för att få en sportigare bil (volvo brukar ju alltid anklagas för att vara lite tråkig och seg)

Nästa hopp var när man bytte till V70II, då kunde det stiga 1 dl till pga att V70II är större, har större frontarea, har sämre luftmostånd cW och högre vikt, bredare däck osv. Det är ju självklart att det drar mera då.

Detta märks allra mest för de som byter från en gammal V70N med gamla automaten till en V70II med nya automaten, de får ju båda hoppen på en gång.

Nu är det ju nya tider med miljö och förbrukning i focus och genom att pilla lite på växlingspunkter och benägenhet att släppa lockupen och växla ned borde man kunna dra ned förbrukningen rejält enligt mig. Varje gång bilen växlar ner slår det ju hårt på förbrukningen, dels genom att motorn varvas, dels genom att lockupen släpper och massor av energi snurrar bort i convertern. Genom att ligga kvar på en högre växel, inte släppa lockupen och istället utnyttja motorns vrid kan du säkert spara igen de 1.0 - 2.0 dl/mil som förbrukningen gick upp när man gick över till den sportiga profilen på lådan.

En V70II borde då inte vara mer än 1 dl/mil törstigare än gamla V70N, kanske mindre ändå, med nya mjukvaran.

Så där .... nu är det fritt fram att såga....
Håller med om allt du skriver. Det bör gå att få ned en V70II nästan i V70N-förbrukning. Diverse faktorer (nån kanske skulle säga premium-komplex) har gjort att förbrukningen på volvo ökat, jag tror dock att med kommande lådor så är ordningen återställd, dvs. förbrukning på ok nivå.
#245524
VolvoB20 skrev: Här har du en annan infallsvinkel från mig (som du kan såga, för du brukar ju såga det mesta jag skriver :mrgreen: )
Jag hoppas att du inte uppfattar mina inlägg som "sågningar", men det är ju ett diskussionsforum och man får nog räkna med mothugg! :wink:
VolvoB20 skrev:Genom att ligga kvar på en högre växel, inte släppa lockupen och istället utnyttja motorns vrid kan du säkert spara igen de 1.0 - 2.0 dl/mil som förbrukningen gick upp när man gick över till den sportiga profilen på lådan.
Problemet är väl bara att då skulle Geartronic vara minst lika snål som en manuell låda (vid -1 dl/mil, d v s precis skillnaden mellan manuell/automat enligt Volvo) eller t o m snålare (om besparingen hamnar mellan 1-2 dl/mil). Det känns inte särskilt troligt...eller hur? Det skulle i så fall vara den första automatlådan med momentomvandlare som är snålare än samma bil med en manuell låda. Volvo kan skrota powershift! ;-//
#245536
Tomas L skrev:
VolvoB20 skrev: Här har du en annan infallsvinkel från mig (som du kan såga, för du brukar ju såga det mesta jag skriver :mrgreen: )
Jag hoppas att du inte uppfattar mina inlägg som "sågningar", men det är ju ett diskussionsforum och man får nog räkna med mothugg! :wink:
VolvoB20 skrev:Genom att ligga kvar på en högre växel, inte släppa lockupen och istället utnyttja motorns vrid kan du säkert spara igen de 1.0 - 2.0 dl/mil som förbrukningen gick upp när man gick över till den sportiga profilen på lådan.
Problemet är väl bara att då skulle Geartronic vara minst lika snål som en manuell låda (vid -1 dl/mil, d v s precis skillnaden mellan manuell/automat enligt Volvo) eller t o m snålare (om besparingen hamnar mellan 1-2 dl/mil). Det känns inte särskilt troligt...eller hur? Det skulle i så fall vara den första automatlådan med momentomvandlare som är snålare än samma bil med en manuell låda. Volvo kan skrota powershift! ;-//
Ingalunda alls, det skrev jag inte, tugga inte bara volvos broshyrer, kolla lite med verkliga förare också-

Vill du jämföra med en manuell så gäller att automaten kan lätt dra iväg 2-3 dl mer än den manuella när den håller på och tokvarvar, släpper lockupen och växlar ned titt som tätt, (i stan alltså, pratar inte landsväg, taxi kör ju mycket i stan).

De 1-2 dl extra jag referar till är vad taxichaförerna upplevde som extra mot gamla automaten (inte manuell alltså)

Så om nya mjukvaran kan plocka ned förbrukningen i stan 1-2 dl kommer automataren att landa på ca 1 dl mer per mil än den manuell vilket är helt normalt för en konventionell automatlåda.

Powershiften kan alltså kapa 1 dl till, men innan du hänger upp din framtid på powershift, provkör några powershift/DSG lådor, de jag testat växlar inte alls som vanliga automater, speciellt i kö med start/stopp, i terräng eller med släp..... eller vid fickparkering tex
#245621
Hej alla vänner,
jag har ringt idag till bilia i västerås och frågade efter den nya uppdatering ECM, och det har visat sig att en sådan uppdatering FINNS EJ .Min tekniker har kollat min reg nr( jag har en XC 70 D5 aut-09),och sade att det inte finns uppdateringar till min bil eller till XC70-09.
Tydligen var det några enstaka bilar ( kanske andra modeller) som har mycket problem, och då har man skickat denna uppdatering specialt från Gbg.
Vad säger ni...???
#245634
Tomas L skrev:
bult skrev: Du svarade det jag tänkte skriva ;-) är man så himla noga med dropparna när man byter bil ?? min pärla låg runt 440 k när jag köpte den och jag bryr mig inte det minsta om den drar en deciliter mer än min gamla V70n...
Ska man lägga 440 tkr på en bil vill man ha en så bra bil som möjligt, särskilt om det är två bilar som ska inhandlas :!: Och SJÄLVKLART är det inte ENBART förbrukningen det som i slutändan avgör vilken bil man väljer, men det finns faktiskt andra märken än Volvo som gör väldigt bra bilar. Bränsleförbrukningen blir inte ointressant bara för att bilen kostar 500 tkr, det resonemanget är lite märkligt. Förbrukningen påverkar i allra högsta grad andrahandsvärdet, vilket vi har fått erfara. Det är ju snarare viktigare att en dyr bil har bra bränsleekonomi än en billig. Fallhöjden är ju högre.

Därför är nya D5:an intressant, liksom uppgraderingen av geartronic. Bägge kommer i grevens tid, så att säga, utan dessa åtgärder hade inte Volvo varit ett alternativ för oss. Skulle även powershift hitta till 60- och 70-serien så blir Volvo svårslagna. Mer frågan är bara NÄR den kommer... (Leasingen på våra bilar gick ut i mars!)

Tillbaka till topic, d v s uppgraderingen av ECM och därmed, vilket nog inte går att undvika, även frågan om bränsleförbrukning.
Off Topic igen!
Nu tror jag att ditt dåliga andrahandsvärde mer ligger i biltypen (SUV) & framförallt bilmärket/modell (FORD Mav.. var det va!),det kan väl ändå inte komma som någon överraskning för dig att den är i princip värdelös :wink:
Tror inte heller att det är avgörande för andrahandsvärdet på en ev. XC60 om du har en 2.4D lr D5 med automat lr Powershift, där tror jag att du kan hamna i samma sits som idag igen pga. att SUV:ar är fel ur många perspektiv.Knappast är det avgörande om den drar 0,7 lr 0,9 i snitt.
Detta är min personliga åsikt, om du vill ha en större felmarginal i leasingen så bör du titta på andra biltyper o lägga restvärdet extra lågt o ta en högre månadskostnad så hamnar du inte helt off, alt. om man hamnar för högt är att fortsätta som nu med fortsatt avbet. av restvärdet med samma takt som din månadskostnad,men frågan är om inte värdefallet är brantare än avbetalningen till en början iaf för till slut är restvärdet noll men det kanske tar några år :wink:
#245675
Hanymo skrev:Hej alla vänner,
jag har ringt idag till bilia i västerås och frågade efter den nya uppdatering ECM, och det har visat sig att en sådan uppdatering FINNS EJ .Min tekniker har kollat min reg nr( jag har en XC 70 D5 aut-09),och sade att det inte finns uppdateringar till min bil eller till XC70-09.
Tydligen var det några enstaka bilar ( kanske andra modeller) som har mycket problem, och då har man skickat denna uppdatering specialt från Gbg.
Vad säger ni...???

Det verkar som att trådskaparen åker 2wd V70, det är nog där skillnaden ligger. Kanske kommer det en uppgradering även till tunga/4wd varianter också, men antagligen tog de 2wd bilarna först
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 19
Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]

..Nu borde ju läget vara ca 100 miljarder k[…]