Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#24450
Bytte igår till 05:ans bakljus på S80:n

Dock kom (inte oväntat) varningen om lampfel i DIM (Kontrollera bromsljus)

Kollade runt lite i Vadis odyl och kom fram till följande..

Gamla bromsljus 21w x 2 = 42w (3.5A)
DIM larmar om strömstyrkan blir under 3.0A

I de nya ljusen sitter det ju endast LED-lampor som bromsljus och de drar långt ifrån 3.0A.

Går det att fixa till detta genom att trixa med motståndsbryggan (shunt) eller kan man fixa till detta mha Vadis?





Bilder på en 99:a med 05:ans bakljus och "kofångarhölje"...
Bild1 ----- Bild2
.
Senast redigerad av 1 zenobia, redigerad totalt 0 gånger.
av EvilEd
#24455
Går säkert att trixa lite med någon shunt eller koppla in motstånd
med lamporna bak och öka belastningen lite.

ed
av Frigge
#24463
Om du vill göra det enkelt för dig kan du ju koppla in en gömd lampa i bak för att jämna ut motståndet. Alternativet är ju att sätta ett motstånd på kabeln.


/Fredrik
av zenobia
#24466
Frigge skrev:Om du vill göra det enkelt för dig kan du ju koppla in en gömd lampa i bak för att jämna ut motståndet. Alternativet är ju att sätta ett motstånd på kabeln.


/Fredrik

Motstånd låter ju mer tilltalande, frågan är om någon bevandrad kan räkna ut vilket motstånd det skall vara?

Problemet är ju inte jättestort för felmeddelandet försvinner av sig självt så fort man släpper bromspedalen. Men vill man ha en "ren" bil utan en massa felmeddelanden är det lite retligt med den texten i displayen.

.
av Knasen
#24473
Kolla först om bromsljusen kommer att tåla så höga strömmar som 3.5 A för koppplar du en ett motstånd så höjer du strömmen i hela kretsen och inte bara vid motståndet, annars blir det varmt i lampan om du håller bromsen länge.

Kolla först i signalbeskrivningen hur mycket volt det skall vara till bromsljuset, kan vara en PWM-signal, då är inte 12 volt självklart, detta beror på årsmodell, jag är inte säker på hur det är.

Om du har 12 volt så är detta en snabb uträkning så behöver du ett motstånd på 3.4 ohm 12V/3.5A=3.4 ohm

Ohm:s lag U/I*R
Användarvisningsbild
av CarMan
#24475
det där styrs ju av schuntarna i remen.
nån som vet om det finns mer än 2 olika sorters schunter? man kan ju isåna fall prova med en annan schunt.
annars får man modifiera schunten, på liknande sätt som vid xenonljus konvetering
av zenobia
#24482
En tanke som slog mig är ju att det måste sitta andra shuntar på 05:orna som hanterar denna mindre "förbrukning" på ett korrekt sätt.
Såg dock att det är en helt annan REM på 05:or så eventuellt har dom snickrat till detta på annat sätt. Hittar inget om shuntar i Vadis om 05:orna.

Kikar man på bilden som visar nya REM:en så finns det ej med 6 st shuntar som på den tidigare REM:en

:(


Ny REM
Senast redigerad av 1 zenobia, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Sparkz
#24496
Knasen skrev:Kolla först om bromsljusen kommer att tåla så höga strömmar som 3.5 A för koppplar du en ett motstånd så höjer du strömmen i hela kretsen och inte bara vid motståndet, annars blir det varmt i lampan om du håller bromsen länge.

Kolla först i signalbeskrivningen hur mycket volt det skall vara till bromsljuset, kan vara en PWM-signal, då är inte 12 volt självklart, detta beror på årsmodell, jag är inte säker på hur det är.

Om du har 12 volt så är detta en snabb uträkning så behöver du ett motstånd på 3.4 ohm 12V/3.5A=3.4 ohm

Ohm:s lag U/I*R
Hur skulle ett motstånd till jord kunna knö in mer ström i lamporna?

Eftersom det var vanliga glödlampor från början är det nog 12V ut från REM. Hur det är på en REM till en -05 vet jag inte, men på schemat (som är till en 05) ser det ut som det sitter lite elektronik i lamporna.

Men ta ett motstånd på 4 Ohm, drar 3 A, resten drar nog lysdioderna.
MEN!!! Vi behöver ha ett effektmotstånd som klarar 36W, och det kommer att bli ganska varmt...
Bild
av Knasen
#24505
Hur skulle ett motstånd till jord kunna knö in mer ström i lamporna?
Självklart så kommer inte det komma in mer A i lampan om man kopplar enligt ditt schema :D
Användarvisningsbild
av CarMan
#24520
JAg ahr inget kopplings schema här, men det du har där är väll knapast till en 99:a

jag skulle testa att ta bort schunten som är för bromsljusen. (måste ha et schema för att kunna tänka)
"Limp home mode" ?

Om den har adm så måste det väl v[…]

Hej! Har en Volvo V60 -15 som har gått 18 […]

Volvo xc60 2012-

Hej Detta är min första gång h&aum[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Vad skulle kunna jävlas med den tror du? K&au[…]