Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Hittade ett irritationsmoment när jag skulle byta mellan halv och helljus på min XC70. Säkert vanligt på Volvo (jag hade Passat innan), men går man från halv till helljus så får man ju dra hanska hårt i spaken. Man skall passera ett mellanläge innan man får permanent helljus och tvärtom. mellanläget är väl till för att man snabbt bara skall kunna blinka med helljuset. Skall man köra längre sträckor med helljus får man alltså dra spaken upp rejält. På Passaten (och andra bilar jag har kört), räcker det med ett litet kort snäpp på spaken för att gå mellan halv och helljus...Om det inte finns någon annan smart lösning som jag har missat? Tycker Volvo kunde gjort detta enklare t.ex. med en knapp på rattet man kunde tryckt på för att byta mellan hel och halvljus. Men kanske bara jag som irriterar mig över detta?
På 240 var det bra, ett lätt tryck med ljustutan växlade stegrelät. Sen blev det omkoppling direkt i spaken med mer kraft och ett tydligt klick. På min 850 håller jag ofta in spaken mot ratten när jag möter en bil runt en kurva eller över ett krön. Då är det bara att släppa för att blända av i precis rätt ögonblick.
Fotomkopplare tycker jag är värdelöst på en manuell iaf, ibland är ju foten upptagen på kopplingen när man kommer fram till en korsning eller så.
god forts-.
håller med sparkz,har haft en tommhylsa i mitt tidigare liv.(vw56)där skiftades mellan hel o halvljus när man växlade om man använde stora skor. tycker personligen dagens volvomod- har en utmärkt lösning.
gott slut.
isak
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skale[…]