Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Det är generellt sett bättre att ha ett mindre batteri om man kör kortare sträckor, för det laddas fortare.. Och det som definitivt dödar ett batteri är att vara tomt eller halvladdat.
Den andra faktorn är CCA (cold cranking amps) eller strömkapacitet (framförallt vid kyla). Så högt som möjligt..
Kör man korta sträckor ofta så tycker jag man skall ha investera i en ctek-laddare och använda den ofta.

/Thomas
av zap18
Tomas88 skrev:zap18, kör du inte mycket kortsträckor så hade i alla fall jag nöjt mig med ett standardbatteri.
I Halmstad blir det väl nästaan aldrig under -5 grader C. :wink:

Det skulle i så fall vara om du av någon anledning skulle vilja använda elektriska prylar på bilen när den är avstängd ofta.
Kör i stort sett enbart kortsträckor
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jo Funk har väl kanske rätt där med att ett mindre batteri laddas fortare.
Väljer du ett större, så visst kan du göra fler starter på raken med kort körsträcka emellan men batterit måste ju likväl laddas upp.

Så en liten underhållsladdare med snabbkoppling som du lätt kopplar in över natten eller när bilen inte används kanske vore bra.
Tror att de nyare laddarna kan kopplas in utan att ta bort batteripolerna.
Användarvisningsbild
av Funk
Tomas88 skrev:Så en liten underhållsladdare med snabbkoppling som du lätt kopplar in över natten eller när bilen inte används kanske vore bra.
Tror att de nyare laddarna kan kopplas in utan att ta bort batteripolerna.
Alla moderna laddare kan anslutas utan att man tar bort polerna utom möjligen riktigt stora snabbladdare. Med ctek är det definitivt inga problem.
Man kan t.om ansluta/montera dem permanent i bilen till värmaruttaget.

/Thomas
av andersuw
Funk skrev:Det är generellt sett bättre att ha ett mindre batteri om man kör kortare sträckor, för det laddas fortare.. Och det som definitivt dödar ett batteri är att vara tomt eller halvladdat.
Den andra faktorn är CCA (cold cranking amps) eller strömkapacitet (framförallt vid kyla). Så högt som möjligt..
Kör man korta sträckor ofta så tycker jag man skall ha investera i en ctek-laddare och använda den ofta.
Tja, mycket är väl rätt här. Dock inte att det är bättre att ha ett mindre batteri för att det laddas fortare. Förutsatt att generatorkapaciteten är tillräcklig (vilket normalt är fallet) laddas ett stort batteri ungefär lika fort som ett litet i procent räknat, det vill säga det tar ungefär lika lång tid att gå från säg 70 % till 80 % av full laddning.

Givet en och samma strömförbrukning blir det stora batteriet inte heller lika urladdat i procent räknat som det lilla. Och att vara urladdat är mycket riktigt inte bra för batteriet.

Ett stort batteri är alltså bättre än ett litet för den som inte regelbundet kör tillräckligt mycket för att hålla batteriet väl laddat. Det gäller särskilt om man inte kan eller vill hålla på och underhållsladda medan bilen står parkerad.
av andersuw
Ja, uppgifterna på den listan är förvisso värda att känna till. Vissa av de problem med som konventionella blysyrabatterier drabbas av, t.ex. den relativt höga självurladdningen och den dåliga cyklingståligheten, kan man dock delvis komma till rätta med genom att välja ett batteri med lite annan teknik. Själv kör jag numera med det här i min V70.
Bild
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw