Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Dinus740
Hejsan min volvo 740 B234F 16v från 88b har fått kamremsras :cry:

jag var ute och körde lugnt och sansat, och helt plötsligt började oljelampan lysa, jag trampade fort ner kopplingen men då dog bilen.. tittade sen under motorhuven och tittade om kamremen var hel, och de var den..

men det dära kugghjulet som sitter ganska långt ner tror de var aggregataxelhjulet med tänder på som har lossat från sitt fäste.. så kamremmen satt ju löst :cry:

de låt inget av bilen när kugghjulet lossna.. bilen bara dog..
blev de ventilsallad nu eller kan de ha gått bra? de låt ju ingenting eller så..
Fan jävla oflyt jämt..

snälla hjälp..
Användarvisningsbild
av Rookkeer
Shit vad tråkigt att höra, har du riktigt otur är det sallad av allt för det jag vet om 16v motorerna så är dom jätte känsliga för kamrems ras mm.

hoppas någon här kan hjälpa dig

/Rookkeer
av Dinus740
Ja de hoppas jag verkligen.. är så ledsen för detta :cry: bilen har gått så fint i motorn och så händer detta.. dagen före julafton och allt..

hur ser jag om ventilerna är skrot nu då?
borde de inte låta, smälla och ha sig om sånt händer?

och om nu alla eller många ventiler är mosade nu då.. så är väl de jävligt dyrt att fixa på verkstad förstår ja..

är jätte tacksam för att råd och synpunkter..
Användarvisningsbild
av siviak
Med världens största jultur man kan ha så kan du ju ha klarat dig... men förmodligen inte. Jag köpte en 745 GLT 16 Valve utan komp, killen hade bytt kamrem på bilen o sen hade den inte startat. Efter lite närmare undersökning upptäckte jag att remmen satt bak o fram, alla markeringar satt på fel ställen, inte ett remhjul stod rätt. Provade att montera allt rätt och mot konstens alla regler startar bilfan o går som en klocka!!! Så därför finns en liten chans att din motor överlevde. Enda sättet att undersöka är väl att montera ny rem o testa, eller lyfta toppen o kolla. Är det sallad så är enda vettiga alternativet att leta begagnad topp, renovera är ekonomiskt oförsvarbart.
Lycka till, och God Jul :roll:
av Dinus740
okej jag brukar ju visserligen ha en jävla massa tur ibland, så jag hoppas på de bästa iaf..
kanske ska se efter om ventilerna lever då,
hur ska jag gå till väga för att ta bort topplocket?
väger inte de en del, har ju inget garage att ha bilen i och ingen lyftanordning.. och sen är jag ganska okunnig :(

men om jag sätter på ny rem.. skaffar ny skruv och sätter fast kugghjulet som de satt, går väl bara att sätta på ett sätt eller? och startar.. och så är de redan skrot, kan de inte bli värre då? mer kostnader och tårar..

hur mycke kan tex. mekonomen eller helmia ta för att titta efter om ventilerna eller annat är skrot?
kan något lager ha skurit eftersom kugghjulet lossna? eller brukar de bero på att skruven är sliten bara?

tack för alla råd :)
Användarvisningsbild
av Maxwell
Du har säker 1 eller 16 krokiga ventiler, omöjligt att säga innan du lyft på toppen och kollat. Att du skulle ha klarat alla ventiler ser jag som otroligt om du var ute och körde, hade du stått på tomgång så kanske, kanske... Det är väl den klassiska bulten till oljedrevet som gått av, de gör det så småningom om någon har spänt remmen lite för hårt vilket leder till att bulten blir utmattad och till slut går av. Eller så är bulten utbytt tidigare mot en annan av sämre kvalitet vilket har fått den att gå av. En beggad topp är nog billigare än en renovering, i synnerhet om du skall göra det på firma. I vilket fall så lider jag med dig, roligare julklapp än en rasad 16v-topp kan man ju önska sig.

//Maxwell
av Dinus740
okej, så om jag skulle leta upp en fungerande topp, sitter ventiler och allt i toppen då så att de bara är i stort sett att sätta på den?..
och skaffa en packning?

de är inget mer jag behöver då?
Användarvisningsbild
av Rookkeer
Dinus740 skrev:okej, så om jag skulle leta upp en fungerande topp, sitter ventiler och allt i toppen då så att de bara är i stort sett att sätta på den?..
och skaffa en packning?

de är inget mer jag behöver då?
Du bör plana dsen nya toppen innan den sättes ditt vilket inte borde kosta så mycket

/Rookkeer

Jag kopplade in kontakt C på CEM och kopplad[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni??

Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag frå[…]

Hej igen! Honat cylindrar bytt kolvringar och vevl[…]