Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zap18
Hej!

Det börjar bli dags att byta batteri i min V70. Tänkte bara kolla vilken typ (Ah) som man ska välja? Finns det nån risk med att välja ett "för klent" typ 62Ah? Kan tillägga att jag har RTI i den utöver den vanliga utrustningen om detta är något som spelar in?!

Tacksam för lite hjälp, en inte så hajj på detta.. ;)
Användarvisningsbild
av greeeken
zap18 skrev:Hej!

Det börjar bli dags att byta batteri i min V70. Tänkte bara kolla vilken typ (Ah) som man ska välja? Finns det nån risk med att välja ett "för klent" typ 62Ah? Kan tillägga att jag har RTI i den utöver den vanliga utrustningen om detta är något som spelar in?!

Tacksam för lite hjälp, en inte så hajj på detta.. ;)
Jag skulle nog lägga pengarna på ett större batteri
Alltid bättre med bra kräm när man startar bilen
av packas
JA. Satsa på ett större batteri och dom kan kosta också, satte själv till en xc70-01 105ah 1900:-från att ha haft 55ah skall nog inte ha några problem i vinter 8)
Användarvisningsbild
av Tomas88
Vad har du för motor?

Bensin eller disel har ganska stor betydelse.

Bor du långt upp i landet kanske det kan vara värt att lägga lite extra på ett större (pga kylan). Annars hade jag nöjt mig med ett av ungefär samma styrka som orginalet.
av packas
Bensin 2.5t och bor i norrland. fick tipset att sätta större batteri från automobil verkstaden i Haparanda pga att man kör mycke korta sträckor så hinner inte batteriet få nog med ström.
Senast redigerad av 1 packas, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av wissel
Här får du ett art.nr. på ett rktigt bra batteri. (Volvos art.nr.) Ca pris 1300:- men det räcker.....
BI 30772233. Då har du startampere på 800 amp.
:-)-) God Jul förresten. :D
Användarvisningsbild
av Tomas88
zap18, kör du inte mycket kortsträckor så hade i alla fall jag nöjt mig med ett standardbatteri.
I Halmstad blir det väl nästaan aldrig under -5 grader C. :wink:

Det skulle i så fall vara om du av någon anledning skulle vilja använda elektriska prylar på bilen när den är avstängd ofta.
av erikeriksson
Hej, jag skulle sattsa på standardstorlek på batteriet. Dessutom skulle jag sattsa på en bra batteriladdare och koppla in den då och då under vintern om det är korta körsträckor.

Har gjort en anslutning till batteriet på min s80 så att det är enkelt att ansluta laddaren, funkar hur bra som helst, bor själv i norrland.

Följande felkoder SAS-000E Rattvinkelgivare […]

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skale[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja och om den glappar så är det vä[…]

Olika typer av växellådor

Till brorsans S60 T5 köpte jag ett kit fr&ari[…]