Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av per brand
Hej har en v70classic-08. Idag när jag kollade oljan så var stickan vitkletig och även oljelocket var vit kletigt. Är det normalt? Bilen har gått 2000mil och var på service i juni. Får väl åka till volvo i morgon. Har ni någon ide om orsaken till det? God Jul Per
av bonzo2
Ja, det låter som att du fått vatten i oljan, då blir den vitkletig. Men en så ny bil låter ju det lite otroligt....det kan ju vara kondensfukt också som den vitkletig. Om du torkar av stickan och kollar igen, är den oljan som du får på stickan också vitkletig då ??
Användarvisningsbild
av Anders E
Om du torkar rent stickan är ingen garanti för att du fått bort den vita kondensoljan, det kan sitta en hel del i början av stickröret.
Samma sak på oljelocket, du måste kolla hur själva oljan ser ut, tex tappa ut lite eller byt den om du kan det själv.
Är själva oljan vit har du ett problem och får absolut inte köra mer, vit olja kan göra så motorn skär ihop.
av pålsson
Var likadant på sambons förra bil. jag tänkte kolla oljenivån på den. (för hon gör ju fan inte sånt) & det var vitt å äckligt. Men det visade sig bara vara kondens. Hon kör bara små rundor i byn med sin bil. :-(O) Tog den på en långtur & sen var det borta. :wink:
Varierande laddtryck Volvo 940

6uur6u6r.jpg Man slår där pilen peka[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]