Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bonzo2
Plötsligt började motorn gå illa, precis som att den inte gick på alla cylindrar. Sen när jag stängt av motorn, och startade igen, gick den hur fint som helst. Körde den några mil, sen började det igen, att den gick sämre. Då började motorlampan att blinka, och efter en minut ungefär slocknade lampan, och motorn gick som vanligt igen. Testade med att gå ner i hastighet, och gasade på normalt igen, och då började motorlampan att blinka igen och motorn gick "orent" en stund. Även denna gång blinkade lampan i en minut ungefär och inga andra indikeringar eller meddelande kom upp. Nu går motorn som den ska igen, har funkat bra i två dagar nu.

Inser ju att jag måste skaffa mig en felkodsläsare i rappet nu, så det får väl bli ett besök på Biltema.
Min fråga är nu om motorlampan blinkar när det uppstår fel i motorn eller om ska lysa fast ? Lyser den i så fall tills felkoden är raderad, eller kan den slockna "av sig själv" ??
Användarvisningsbild
av Sparkz
Antar att den blinkar när felet är aktivt...
Det är lite olika beroende på vilket system och vilken felkod det är, men lampan lyser till koden är raderad. Sen kan den slockan av sig själv om felet inte kommer tillbaka på ett visst antal körningar.
av bonzo2
Nu har jag skaffat mig en felkodsläsare från Biltema, verkar funka bra. Två felkoder fanns det, och den misständer på treans cylinder emellanåt. Då är ju frågan om det är tändstiftet eller tändspolen som krånglar. Men jag gör nog så att jag byter den tändspolen och alla stiften. Vad jag förstår, så kan tändspolarna krångla ibland. Bilen har ju ändå rullat 19800 mil. Den andra koden Turbo Control Valve. Jag får radera koderna och kolla om dom kommer tillbaks igen.
av jeje
Hej!

Min polare hade samma problem i sin V70 2.4 170hk.

Dessvärra hade bilen gått varm och motorn gick inte att rädda.

Så kolla upp att du inte har samma otur.

Är det något sånt så kan du kontakta mig då jag har en 2.4T motor du kan få för ett otroligt bra pris då den bara ligger hemma och skräpar.

Men kolla iallafall upp det innan du gör något.
av bonzo2
Nejdå, motorn har inte gått varm, men däremot går den lite ojämt ibland bara. Ska byta tändstift i morgon, har även införskaffat en ny tändspole. Lite verkstadsarbete dan före julafton är alltid upplyftande.....
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ett bra sätt är att byta plats på den misstänkta spolen med en annan och se om felet följer med. Oftast är inte spolen kass heller, bara lite dålig kontakt. Jag brukar putsa upp stiften och lägga i lite fett. Vaselin på spray är bra. En pincett, två små bitar dubbelhäftande tejp, och två lika små bitar sandpapper är perfekt till stiften.
av bonzo2
Nu har jag bytt stiften, och bekymret var att det läckt ner vatten i tändstiftsbrunnarna på två cylindrar. Det hände nog sist jag motortvättade den. I treans cylinder hade det nog runnit ner rätt mycket vatten, med överslag som följd. Nu är det rentorkat och torrt, och motorn spinner som en katt.... :D

Kanske nåt att tänka på vid motortvätt, att tändspolarna inte är täta......

God jul på er alla !!!
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw