Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sidhabo
Bytte kontrollampor när jag plockade ner mätartavlan. Bl a nr 16. Tänkte sen att den skulle lysa när jag drog ner från Drive till 3:an. Men den lyser aldrig ... Och lampan är hel nu.
Är det nån som har denna lampa att lysa på en 745 -88A ? Eller nån annan 740 ?
Den lyser inte heller när jag slår på tändningen. Men det gör inte helljuslampan heller, även fast den funkar när jag slår på helljuset (vilket är lite konstigt). Alla kontrollampor borde väl lysa när man har tändningen på ... som koll på att de inte är trasiga.
På min lyser inte 11(helljus) och 14(trasig lampa) med tändningen på. 11 vet jag ju är ok när jag slår på helljus. 14 vet jag bara är ok när jag ohm mätte den.

Bild
Användarvisningsbild
av sidhabo
Maxwell skrev:Nr 16 skall väl bara lysa om du kopplar ur överväxeln. Har du en liten knapp på sidan av växelspaken så prova att trycka in den så skall lampan tändas.

//Maxwell
Oki, jag har ingen sån knapp på min. Så då kanske denna lampa inte är aktuell för min bil.
av Raggo
Lånar tråden ett slag* :)
köpte nytt mätarhus till volvon, var och hämtade den idag på bussgods å kopplade in den, märkte att lampa 6 som på bilden övanför lyser hela tiden.. det gjorde den inte på gamla.. så ska den lysa hela tiden?
Användarvisningsbild
av sidhabo
Raggo skrev:Lånar tråden ett slag* :)
köpte nytt mätarhus till volvon, var och hämtade den idag på bussgods å kopplade in den, märkte att lampa 6 som på bilden övanför lyser hela tiden.. det gjorde den inte på gamla.. så ska den lysa hela tiden?
Den ska nog lysa ja. Var en av de lampor jag fick igång efter lampbyte. Bara visar att du har vredet för lyse draget helt moturs.
av forsen
sidhabo skrev:Bytte kontrollampor när jag plockade ner mätartavlan. Bl a nr 16. Tänkte sen att den skulle lysa när jag drog ner från Drive till 3:an. Men den lyser aldrig ... Och lampan är hel nu.
Är det nån som har denna lampa att lysa på en 745 -88A ? Eller nån annan 740 ?
Den lyser inte heller när jag slår på tändningen. Men det gör inte helljuslampan heller, även fast den funkar när jag slår på helljuset (vilket är lite konstigt). Alla kontrollampor borde väl lysa när man har tändningen på ... som koll på att de inte är trasiga.
På min lyser inte 11(helljus) och 14(trasig lampa) med tändningen på. 11 vet jag ju är ok när jag slår på helljus. 14 vet jag bara är ok när jag ohm mätte den.

Bild

Nu pratar vi om den uppåtpilen som ska lysa när du kopplar ur överväxeln på automatlådan alltså 4an, men du växlar ju ner från Drive till 3an så jag undrar vad du har för växellåda?
Häls Peter
Användarvisningsbild
av MoteX740
Min lampa lyser när jag trycker på knappen :)

Fotat ut Instruktionsboken 740 -92

Bild

Står även såhär, Antar att du har en ZF låda, och att lampan tillhör AW lådan,

Bild
Användarvisningsbild
av sidhabo
Tack för info guys. Har varken ZF eller AW låda då. Min spak ser likadan ut men ingen knapp. Och inget hål efter nån bortsprungen knapp. Om jag fattat rätt så ska den bara lysa ifall man har knapp och kopplar ur överväxeln med knappen. Så min verkar vara utan överväxel då.
Användarvisningsbild
av Maxwell
sidhabo skrev:Tack för info guys. Har varken ZF eller AW låda då. Min spak ser likadan ut men ingen knapp. Och inget hål efter nån bortsprungen knapp. Om jag fattat rätt så ska den bara lysa ifall man har knapp och kopplar ur överväxeln med knappen. Så min verkar vara utan överväxel då.
Om du saknar den lilla knappen kan du antingen ha en ZF eller en AW-låda utan överväxel, antagligen en AW-71. Om du har växellägena PRND123 har du en ZF och har du PRND12 har du en AW. Så med största sannolikhet har du en AW-71 (och hade den haft överväxel hade den hetat AW-71L (L=Lock Up)).

//Maxwell
Användarvisningsbild
av MoteX740
det måste gå väldigt långsamt med bara 3 växlat? vet ju hur det känns som man rusar motorn när man sitter och väntar på att fyran ska hoppa i när man glömmt trycka på knappen ^^ eller är det annan utväxling då ?
Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ari[…]

Jag kopplade in kontakt C på CEM och kopplad[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni??

Hej igen! Honat cylindrar bytt kolvringar och vevl[…]