Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej. Nu behöver jag tips från er.

Jag har fått vibrationer i framvagnen när farten överstiger 70-80km/h och uppått. Det skakar i ratten och det känns även i mittkonsolen.
Det känns som om vägen är lite ojamn helatiden?? Gäller även ny slät asfalt.

Alla fyra däck vinterdäck är balanserade. Jag får samma symtom med sommardäcken som även är ny balanserade.
Bilen är 4-hjuls mätt i våras.

Vad är det för fel på bilen??. Bilen har gått 12000mil. Det blir ingen skillnad om man släpper gasen i högre hastigheter ( Aut)

Kan det vara skivorna fram blir obalanserade? Då tänker jag på rosten i skivorna Eller är det drivaxlarna?

Det är min tredje t5'a och jag kan aldrig varit med om att axlarna tar slut om bilen är normalt kört???

Har ni några tips att ge?
Förövrigt fungerar bilen helt perfekt. Inga konstiga ljud från upphängningen. Jag kan tillägga att även bussningarn fram är bytta.

//Jimjam

Hoppas på support
Tjena ,har en XC70 02 ,hade samma syntom på min ,trodde det var krängningshämmar stagen .
Men på min var det fjäderbenslagerna .

Det var exact som du beskriver det .

Men det behöver ju inte vara samma på din.

MVH

Martin

DTS Development
Tjabba..
Har du kollat så att inte någon av bromsskivorna blir onormalt varma.
Hade samma symtom som dej men det visade sej att jag fick byta ett kärvande bromsok.
Finns utbytes ok och jobbet tar en halvtimma för en normalhändig. Glöm bara inte att ha en 7mm insexnyckel till hands.
Hej.
När man är ute och kör när det är 10 minus skakar det mindre i bilen på barmark.
Annars är det samma gamla skakningar som varierar i styrka.

Angående fjäderbenslagerna så bytte jag stötdämpare förra året och då var lagren helt ok, men dom kanske har blivit slut nu?

Hur kollar man upp det? Behöver man riva dämparen?

Skivorna har jag också varit inne på också om det kan bli obalans idom, fast dom är inte så slitna. Det finns inga vibrationer när man bromsar varken hårt eller lätt.

Angående bromsskivorna hörde jag mig för med både Mekonomen och biltema och deras skivor är balanserade.
Kanske det kan vara problemet?

JAg funderar på att boka tid hos volvo för en genomgång, för detta står jag inte ut med.

//Jimjam
Tjena,du kan känna på fjäderbenet när hjulet är av om det glappar.

Mitt ena var ricktigt slut ,det tom dunkade till när ja körde i hålor och man kunde se att gummit var sprucket uppifrån i motorummet (lite).
Det andra var också slut men inget oljud där inte, dock vibrationer.

Det kan ju vara så att dina är på g ,men vem vet.

MVH

Martin
Hej. Det måsta jag kolla upp när tempen har gått upp mer mot 0 grader.
Annars när jag körde idag så kan vissa körstäckor nästan helt vara vibrationsfria medans nästa gånga så skakar det riktigt bra?
Typ att det fattas 30gram på ett framhjul.

//Jimjam
Varierande laddtryck Volvo 940

Axeln som går ner i avgashuset är det j[…]

Olika typer av växellådor

Till brorsans S60 T5 köpte jag ett kit fr&ari[…]

Volvo 440 Överhettar

Hej min 440 med renault motorn går varmt enl[…]

Värme i kupén laddhybrid

Är det så rakt av att elvärmaren e[…]