Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Huggo
Har en S80 99.I instruktionsboken står det att bensintanken rymmer 80 liter.Stämmer verkligen det.
Reservlampan började lysa.Tankade fullt 60 liter.
Fan trot att man har 20 liter i reserven.
Användarvisningsbild
av CarMan
det finns 70 liters & 80 literstankar. har inte helt koll på vilka årsmodeller & motoralternativ som har vilka tankar...

men troligtvis har de mindre motorerna en mindre tank
av Huggo
Troligtvis så har jag en 70 liters tank,oavsett vad instruktionsboken säger.
Sunda förnuftet säger att ha en reserv på 20 liter,är väldigt korkat.
Får lägga in en reservdunk och köra till bilen stannar.
Då mäter jag bilens förbrukning och hur många liter som går i tanken.

God Jul och ett Gott Nytt År på er .
av Tartryffel
Huggo skrev:Troligtvis så har jag en 70 liters tank,oavsett vad instruktionsboken säger.
Sunda förnuftet säger att ha en reserv på 20 liter,är väldigt korkat.
Får lägga in en reservdunk och köra till bilen stannar.
Då mäter jag bilens förbrukning och hur många liter som går i tanken.

God Jul och ett Gott Nytt År på er .
Det är väl inte särskilt bra för motorn och katalysatorn att köra bensinstopp.
Sen är det ingen riktig reserv heller, inte ens en separat kran eller pump. Bara en elektronisk indikering som tänds när ett visst antal liter bränsle återstår.
Be Volvo kolla i VIDA nästa gång bilen är inne. Där finns exakt information om tankstorlek (70-literstanken är t.ex. 72.5 liter) och du kan även få fram hur bränslet är fördelat just för stunden mellan vänster och höger del av tanken.
av Huggo
Köra bensinstopp tar varken motor eller katalysatorn skada av,vad du nu fått det ifrån.
Fördelen med att köra tills bilen stannar är att jag får reda på bränsleförbrukningen.Kör både stadstrafik och landsväg.
Då först så ser jag om färddatorn stämmer på ett ungefär vintertid.Något snålare på vår/sommar naturligtvis.
Enligt färddatorn så tog inte bilen mer en 0,86 (i sommras)i 130-140 km/tim under ett par timmars körning.
Stämde rätt så bra med mängden soppa jag tankade.
av Tartryffel
Det är nog jag som snurrat till det :)
Men bränsleförbrukningen får du väl fram ändå om du vet hur långt du kört mellan två fulltankningar? Eller snurrar jag till det en gång till nu?
av Huggo
Hej.Det jag vill veta är,hur många liter det exact går i tanken,samtidigt så får jag reda på ett ungefär vad blandad körningen blir på vinterväglag om man nu kan påstå det.Får väl klippa gräsmattan snart här i mellansverige.
God Jul på dig.
Användarvisningsbild
av isak
hej
f-låt att jag lägger mig i. är det lika tank på v70n?
tycker min beter sig lika som trådskaparens med ca-20lres? är det 80 lit tank kunde det stämma? bokens uppgifter verkar vara mellan tummen o pekfingret?
isak
Låg batterinivå Volvo V60

Har precis bytt batteriet, efter någon vecka[…]

Före 2021 när det nya infotainmentsystem[…]

"Limp home mode" ?

/quote] ADM finns, det fylldes på för c[…]

Hej! Har en Volvo V60 -15 som har gått 18 […]