Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av abris
Hej!
jag har en V70N-01 som bara stannade. Allting är dött för utom radion och innerbelysningen. batteriet är nytt och testat. Det har varit lite små fel ett tag, ibland har bilen dött i en 0,1 sek och sedan hoppat igång under körning. Då har klockan nollställt sig ibland,och ibland då står det i ins.panelen "vänster bakdörr öppen" och innerbelysningen tänds. Då får man öppna och stänga dörren och sedan kan den gå som klocka i en månad. :???: Hoppas det finns någon som kan veta felet? Mvh Abris.
av CoqRouge
Om du inte får igång bilen kan du kolla startmorot & om startmotorn får ström från batteriet. Att innebelysningen o radion fungerar visar att batteriet är ok.

Om du menar att dina instrument dött är det DIM som lagt av.
Användarvisningsbild
av Funk
Om klockan nollställer sig så är det ett tecken på totalt strömbortfall, strömkabeln till/från batteriet och dess kontakter skulle jag tippa på.

/Thomas
av abris
Tack för tipsen.

Jag ska förklara lite mer.
Det är helt svart i instrument panelen inga lampor tänder sig när man vrider på nyckeln.
Ingen ljuse går, inte p-ljus eller tex. varnings blinkers.
Det enda som låter är ett tjutande ljud som jag tror är tändmodulerna? Det sitter en ansl. på säkrings kortet under huven när man drar loss det då tystnar det.
Har kollat så det är ström vid start-hjälps ansl.
Har kollat 60A huvudsäkringarna under säkrings kortet. Alla hela
Har 12V vid startmotorn
Har jordat x-tra mellan jordpunkten vid vänster f-skärm och motorblocket.
Ansl. vid bat är kollade. har även kopplat på ett nytt med startkablar.
Har pratat med en Mek som sa att det kunde vara fel på t-låsen,men då skulle p-ljuset gå.
Det borde va ett jord fel men var?

Mvh Abris
av abris
CoqRouge skrev:Om du inte får igång bilen kan du kolla startmorot & om startmotorn får ström från batteriet. Att innebelysningen o radion fungerar visar att batteriet är ok.

? Vad är DIM ? Mvh Abris.
av CoqRouge
abris skrev:
CoqRouge skrev:Om du inte får igång bilen kan du kolla startmorot & om startmotorn får ström från batteriet. Att innebelysningen o radion fungerar visar att batteriet är ok.

Driver Information Module. Programvaran för kombiinstrumentet = hastighetsmätare, varvräknare .. hela instrumentet bakom ratten.
av abris
CoqRouge skrev:
abris skrev:

Driver Information Module. Programvaran för kombiinstrumentet = hastighetsmätare, varvräknare .. hela instrumentet bakom ratten.

Hej igen! Tack för informationen!!
Tror du det är det som är felet?
av CoqRouge
Nej, eller kanske den också ihop med något annat. Är DIM trasig går bilen att köra normalt (bara hastmätare, varvmätare, motorvärme, bensinmätare & bältesljud som inte fungera)
Varierande laddtryck Volvo 940

6uur6u6r.jpg Man slår där pilen peka[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]