Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Snittfart 31 km/h förvisso men det är ändå uselt. Som sagt är drar den 3dl mer per mil än en större, äldre, starkare och tyngre bil. :( Färddatorn visade 1,31 lit/mil.
andreas_lofgren skrev:Snittfart 31 km/h förvisso men det är ändå uselt. Som sagt är drar den 3dl mer per mil än en större, äldre, starkare och tyngre bil. :( Färddatorn visade 1,31 lit/mil.

Hyrde förra sommaren en v70 D5 AWD, då visade den snittförbrukningen 0,66l/milen. Dock mesta dels landsväg o sämre vägar uppe i norge o norra finland. då var det också backar som hette duga...
den skulle jag kunna tänka mig om jag köpte nytt
Kul för dig men det hjälper nog inte mig i så stor utsträckning. Om din färddator visade 0,66 med en felvisning på 1,5 dl ger det 0,8 lit/mil för landsvägskörning. Inte direkt imponerande för en diesel.

Att bilen skulle dra soppa visste jag men 1,45 liter milen är löjligt mycket. Minst 2dl mer än vad jag anser är rimligt.
av *pettson*
andreas_lofgren skrev:Kul för dig men det hjälper nog inte mig i så stor utsträckning. Om din färddator visade 0,66 med en felvisning på 1,5 dl ger det 0,8 lit/mil för landsvägskörning. Inte direkt imponerande för en diesel.

Att bilen skulle dra soppa visste jag men 1,45 liter milen är löjligt mycket. Minst 2dl mer än vad jag anser är rimligt.
Vad står det i bilens handbok att den ska dra i olika hastigheter?
*pettson* skrev:
andreas_lofgren skrev:Kul för dig men det hjälper nog inte mig i så stor utsträckning. Om din färddator visade 0,66 med en felvisning på 1,5 dl ger det 0,8 lit/mil för landsvägskörning. Inte direkt imponerande för en diesel.

Vad står det i bilens handbok att den ska dra i olika hastigheter?
Stad 1,51 lit/mil :!:
Landsväg 0,72 lit/mil
Blandad 1,01 lit/mil

Att bilen ligger runt normen är en sak men nivåerna är galet höga.

Som jag nämnde tidigare ligger jag 2,5 dl högre per mil jämfört med en större, aldre, tyngre och starkare bil (den var förvisso manuell)
OT:

Varför har Volvo varit så taskiga på att få ner bränsleförbrukningen?

Jämför Volvo S80 T6 AWD med 5-serie X-drive

S80 - 285Hk - 1750kg
16,7l/100 km i stad
8l/100km landsväg
11,2l/100km blandad körning.

530 - 272Hk- 1730kg
11,6l/100 km i stad
6l/100km landsväg
8,1l/100km blandad körning

Intressant är att S80'n drar ungefär lika mycket som en ny Bmw 750 ( V8, 4,4 liter, 407Hk, 2000kg)
Varför har de inte fokuserat på det här tidigare? De kan ju säkert om de vill?
Den nya C30 DRIVe verkar ju vara ett steg i helt rätt riktning!
Hmmm...mycket bensin blir det! :)

Att Volvo drar mycket är ju en "vedertagen myt". Men att S80 va SÅ törstig, visste jag inte.... :shock: Likadant med din S40 Andreas. Då är min ganska lugn kan jag konstatera...

Har nu gjort ett "slutgiltigt" test med tanka fullt metoden.

På 13.4 mils stadskörning, samt 8.2 mils landsväg hade den dragit 1.04l/milen.
21.6 mil, 22.47 liter.
Helt ok mao. :)

Enligt handboken skall min motor m automatlåda dra 1.124l/mil i stadskörning. Och då är det väl siffror baserade på när den var ny, sommartid och med sommardäck kan jag tänka... ;)

Så mina ca 1.22 i enbart stadskörning, med vinter däck och kallstarter som jag fick fram efter byte av diverse el delar, luftfiltter samt lagad slang mellan burken och insuget, får väl betecknas som ganska normalt.

Det är så det kommer att vara iaf. Bara att gilla läget helt enkelt... ;)

Fridens...
Hmmm... Gjorde återigen ett tankafullttest nu ikväll.
Tidigare hade det ju hamnat på ca 1.2 l/milen efter byte av diverse delar osv. Ja, de är bara att kolla i tråden.

Men nu är jag nästan tillbaka där det började igen. :???:
Hamnade nämligen nu på 1.42l/milen i stadskörning. :shock:

Har inte ändrat något på mitt körsätt eller så, sen senaste kollen. Ändå har de ökat m 2dl milen...
Känns lite trist måste jag erkänna. Men samtidigt är det väl bara att acceptera att det är så.
För nu finns de inte något kvar att göra.(eller?)
Mer än att byta bil.
Och DET vill jag inte! :)

Fridens...

@fjohan82 , Sett det där med mattorna p&arin[…]

244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]