Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Är ute här nu igen på forumet med en ny fråga. Jag har monterat nya xenon strålkastare på min s80 2005, men problemet är det att när man startar dom går dom igång men efter typ 3 sekunder så slocknar dom har kollat hos volvo men dom påstår att dom inte har gjort något liknande och kan inget om sånt!
Det vore jätte snällt ifall nån kan hjälpa mig med detta problem.
mvh shazeb

Ändrade rubriken.
mvh
Brainded
Användarvisningsbild
av henka35
Om bilen inte har xenon från fabrik kan man inte lura systemet som kan kunde genom moddad shunt fram till 2005. Vad jag vet så har ingen lyckats med det i alla fall.
De äldre bilarna hade ett felmeddelande men från MY2005 så slocknar halvljuset efter 3 sek eftersom de drar för lite ström = systemet anser att lampan är trasig och släcker ner den.

//Henrik
Användarvisningsbild
av Severin
shazeb skrev:Hej!
Är ute här nu igen på forumet med en ny fråga. Jag har monterat nya xenon strålkastare på min s80 2005, men problemet är det att när man startar dom går dom igång men efter typ 3 sekunder så slocknar dom har kollat hos volvo men dom påstår att dom inte har gjort något liknande och kan inget om sånt!
mvh shazeb
På svxc så har en lyckas med det

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?t=11989
Användarvisningsbild
av henka35
sewe skrev:
shazeb skrev:Hej!
mvh shazeb
På svxc så har en lyckas med det

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?t=11989
Där ser man... Den tråden hade jag missat :-)-)

//Henrik
Det är CEM Styrenheten som känner av att strömförbrukningen är onormal(jämfört med vad som det är med halogen) och bryter ström jag har kommit så lång att man måste ändra i bilen sk carconfig vilket inte kan utföras av någon återförsäljare utan endast av fabriken/volvo folk tänk värt är att om man lyckas så har man samma problem då man skall besiktiga bilen för det är inte bara att byta lampor den måste ändras igen till halogen utförande

Så om någon hittar en lösning för detta så vill jag veta hur man gör

//Goose
JTK skrev:Helt rätt som gooose säger
Carconfig måste ändras på bil, detta kan endast göras från fabrik.
Du måste även göra en omladdning av CEM efteråt.
Om du lämnar in bilen på en verkstad skall de kunna hjälpa dig.

//JTK
Går ej att lämna bilen på Verkstad Volvo Åf dom kan ej ändra detta i carconfig då det ej är möjligt att eftermontera xenonljud med givare och dylikt på verkstad

Har provat så att säga

//Goose
Goose du har rätt
Men de gör att programmera, (konfigurera hela bilen)
Bilia kan inte göra konfigurering, de är bara Volvo kilar (programmerare)
dom programmerar bilens centrala styrenhet
så att bilen är utrustad frön början med xenon lampor
bilar frön 2005-
aha ok, låter mycket krångligt. men låter det inte logiskt att det egentligen bara är något relä som sitter och krånglar till allt. skulle gärna vilja jämföra säkringarna och shuntarna som sitter på CEM i en bil med xenon och en med halogen.
men hur ska man då gå till väga för att göra en carconfig?
det borde finnas ett mycket enklare sätt. eftersom jag läste tidigare någonstans att xenon behöver mer eller mindre motstånd då halogen har 55W behöver xenon ca 35W.
Varierande laddtryck Volvo 940

6uur6u6r.jpg Man slår där pilen peka[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]