Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av KentJ
En etablerad fördom är att "alla importare är skruvade". Men jag skulle nog vilja säga att det är minst lika vanligt med ursprungligen svensksålda långmilare. För vart tar annars alla gamla taxibilar vägen??

Eftersom jag står i begrepp att skaffa en kombi så sniffar jag av blocket dagligen efter bra objekt, hittade en V70 till rätt pris som jag tyckte var intressant tills jag begärt ett fax-svar från Vägverket där det stod "Karoseri: Täckt, TAXI".

Gick i torsdags in på Bilprovningen.se och beställde de senaste tre besiktningsprotokollen. Fick dem i mailen för någon timme sedan.

Kunde då konstatera att den som på blocket annonseras med 19-tusen något på mätaren hade 2007-05-15 besiktats med 34196mil på mätaren.. 2006-04-26 hade samma bil besiktats med 30341mil. Plussa på ett år till å den borde ha varit uppe i nästan 40tusen mil..

Det intressanta är att ett Vägverketsregisterutdrag gav bara beskedet "Mätarställning saknas", eftersom efterkontrollen gjorts på en vanlig (men auktoriserad) verkstad. Sista kompletta protokollet visade på 19000 mil från i våras, så mellan förra våren och i våras var någon på dess mätare. ?:-/

Det som gjorde mig misstänksam var att det på Vägverkets fax stod "Täckt, TAXI". Å sund förnuft säger att ingen normalkörd Taxi har bara gått 19000 mil på 6 år.. ;-//

Frågan är då, vad "kostar" en sådan lögn? Ja, enligt bilpriser ska den med 19000 mil stå i från 75000 vid privatköp, men med 35000 mil borde värdet vara nere i 41000. Så någon har mha en trippning försökt blåsa någon (eller har blåst någon) på 34000. Ingen servicebok (den är säkert "borttappad") sänker den ytterligare 4000.- i värde.

Borde vara kriminellt om ni frågar mig. Men det bekräftar min tes om "var alla gamla Taxibilar tar vägen".. Deras historia mörkas åsså dyker de upp som "inkörda långmilare", med relativt mycket mil - men inte så många som den egentligen har. Så gott folk, var misstänksamma när det står "Täckt, Taxi" på faxen från VV å mätarställningen är "för låg".. :idea:
Då är det nog mer ärligt att titta på dessa: http://www.bilauktioner.com/
Det är ju en form av varudeklaration på dessa bilar. Visserligen kan det kanske vara långmilare även där, men det framgår i så fall. Och detta tillsammans med Vägverkets uppgifter måste ju vara mer fakta än en annons på blocket.
Och sedan priset kan ju bli riktigt lyckat, om man har tur.
Användarvisningsbild
av Tomas88
KentJ skrev:Borde vara kriminellt om ni frågar mig.
Det är kriminellt att sälja en bil med backad mätare utan att tala om det. Man har ju alltid skyldighet att tala om kända fel.
Däremot är det fullt lagligt att backa sin mätare hur mycket man vill. Du gör ju vad du vill med din bil.

Det är ju bra att man kan kolla upp detta på bilprovningen. Men på importerade bilar är det väl inte lika lätt.

Har ett minne av att man tog upp detta på uppdrag granskning, Insider eller nått annat tv-program om företag som höll på med sånt här.
Håller med om att det är förjäkligt. Men det är ju svårt att göra nåt åt när det är lagligt.
av 945S
Det är kriminellt att sälja en bil med backad mätare utan att tala om det. Man har ju alltid skyldighet att tala om kända fel.

Vilken lag säger detta? Och har detta prövats? Nu tänker jag på köp av privatperson, där man brukar avtala om befintligt skick.
av Lövet
Att gå på en blåsning på en begagnad svensk taxi kräver ett stort mått av klantighet just för att det är så enkelt att kolla upp. Du kan enkelt maila bilprovningen och få samtliga besiktningsprotokoll där mätarställningen framgår. Om du inte gör det när du köper en svart eller mörkblå V70/E-klass CDI/9-5 Diesel - ja då är man klantig på ren svenska!
Användarvisningsbild
av KentJ
Eller köper en krämvit Mersa diesel eller Audi TDI som importerats och seriöst tror att den bara gått 10-tusen mil.. Krämvita ex-taxis är absolut iskalla i tyskland. :|

Men håll med om att det är bedrägligt beteende att skruva mätare å försöka blåsa folk 30-40 tusen på det?!? Tänk er att den aktuella bilen köps av en icke ont anade ensamstående mor med två barn, sen kommer verkstadsräkningarna haglandes efter ett halvår.. Hon misstänker inte den hygglige grabben som sålde den fina Volvon å som dessutom prutade 5000 för lite skavanker han hade glömt att skriva ut i annonsen.. typ..

Whatever.. tycker att det är trist att bilskojjare alltjämt får hållas som de gör. Det drar ner mitt förtroende för blocket gaanska kraftigt om de inte ingriper. Har skickat över allt material jag har till deras Abuse å de lovar att titta närmare på fallet.
av Lövet
Naturligtvis är det fult, kriminellt, hederslöst!

Men tyvärr är verkligheten som den är och ibland krävs visst kritiskt tänkande. Köper man den billigaste bilen på blocket av en herre som heter "Mercedes" i annonsen, har oreggat kontantkort, och 3 bilar till salu så bör varningsklockorna ringa.

Jag åkte tidigare BMW och då sitter det kritiska synsättet i ryggmärgen. Tyvärr har det importerats så mycket skruvade BMWs från Tyskland och Italien till Sverige av oseriösa importörer att man måste utgå från att en importerad bil är skruvad tills man bevisat motsatsen. Detta måste man göra genom att kolla upp garantireparationer, ringa verkstaden som servat bilen i Tyskland, ringa föregående ägare osv.

Volvosar har varit relativt förskonade från detta i och med att de flesta är svensksålda och därmed så lätta att kolla upp att det inte är värt att skruva dem.
945S skrev: Vilken lag säger detta? Och har detta prövats? Nu tänker jag på köp av privatperson, där man brukar avtala om befintligt skick.
I 9 kap brottsbalken står:

"1 § Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år.

För bedrägeri döms också den som genom att lämna oriktig eller ofullständig uppgift, genom att ändra i program eller upptagning eller på annat sätt olovligen påverkar resultatet av en automatisk informationsbehandling eller någon annan liknande automatisk process, så att det innebär vinning för gärningsmannen och skada för någon annan. Lag (1986:123).

2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till skadans omfattning och övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, skall för bedrägligt beteende dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.

Begagnar sig någon av husrum, förtäring, transport, tillträde till föreställning eller annat dylikt, som tillhandahålles under förutsättning av kontant betalning, och gör han ej rätt för sig, dömes, vare sig han vilseleder någon eller ej, för bedrägligt beteende. Detta gäller dock icke, om gärningen avser värde, som ej är ringa, och om den i övrigt är sådan som sägs i 1 §."

Den här artikeln är hämtad från http://sv.wikipedia.org/wiki/Bedr%C3%A4gligt_beteende

Läs skada för köparen och vinning för säljaren så är det väl ganska klart att det är brottsligt.
Prova att avtala bort ett bedrägeri. :wink: Brukar inte fungera så bra.
av 945S
Jag kan hålla med om att det är bedrägligt att medvetet skruva tillbaks mätaren i syfte att lura köparen.
Men det är en viss skillnad på detta och att alltid ha en skyldighet att tala om kända fel. Om köparna skulle få för sig att faktiskt utnyttja en sådan lag fullt ut skulle det bli nästan omöjligt att sälja en begagnad bil privat.
Full avtalsfrihet borde råda. Dvs befintligt skick bör betyda just befintligt skick.

För mycket lagar avsedda att skydda köparen har till slut motsatt effekt. Köparna litar på att staten kommer skydda dem i alla lägen och slutar därför tänka kritiskt och använda hjärnan.

Kan man inte se tecknen på att en bil är betydligt mer välanvänd än vad mätaren säger bör man inte handla bil utan att specifikt avtala om skicket och/eller garantier. Handla då hos en bilhandlare och se till att få ett kontrakt som skyddar dig - och betala extrakostnaden detta för med sig.

http://en.wikipedia.org/wiki/Caveat_emptor

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]