- ons 10 dec 2008, 12:51
#240777
DN skrev 29 nov att detta var en nyhet under 2009:
"Nya bensinmotorer med "gasoline turbo direct injection"-teknik (GTDi) lanseras. Det innebär fyrcylindriga motorer med samma effekt som dagens femcylindriga men 20 procents lägre förbrukning."
V70 II 2.5T drar 0,95 l/mil. 20% lägre blir 0,76 l/mil. Om de dessutom passar på att göra andra anpassningar likt de de gjorde på S40/V50 i drivE modellerna borde de kunna pressa ner den 5% till, alltså ca 0,72 l/mil.
En snabb kalkyl visar att vid 2000 mil per år och 2000 kr i skillnad i fordonsskatt (1 kr/mil) får en diesel inte dra mer än ca 0,56 med dagens bränslepriser för att ge motsvarande driftkostnader, utan hänsyn till eventuella kapitalkostnader som ofta är en nackdel för dieseln.
Någon som vet något om dessa och när de kommer?
"Nya bensinmotorer med "gasoline turbo direct injection"-teknik (GTDi) lanseras. Det innebär fyrcylindriga motorer med samma effekt som dagens femcylindriga men 20 procents lägre förbrukning."
V70 II 2.5T drar 0,95 l/mil. 20% lägre blir 0,76 l/mil. Om de dessutom passar på att göra andra anpassningar likt de de gjorde på S40/V50 i drivE modellerna borde de kunna pressa ner den 5% till, alltså ca 0,72 l/mil.
En snabb kalkyl visar att vid 2000 mil per år och 2000 kr i skillnad i fordonsskatt (1 kr/mil) får en diesel inte dra mer än ca 0,56 med dagens bränslepriser för att ge motsvarande driftkostnader, utan hänsyn till eventuella kapitalkostnader som ofta är en nackdel för dieseln.
Någon som vet något om dessa och när de kommer?
En automobil framföres av människor. Grundprincipen för allt konstruktionsarbete är och måste därför vara: Säkerhet. - Gustaf Larsson 1936