Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av anp
Hur är dessa att köra på?
Hållbarhet/slitage?

Skall sitta på en 245:a, men erfarenheter från andra volvomodeller som är jämförbara önskas.

Har köpt MS100 och Maxi ice tidigare, och har bara goda erfarenheter av dessa dubbfria vinterhjul.

Finns det andra märken med samma goda grepp som michelins dubbfria att sätta på en Volvo?

Någon diskussion om dubbfria VS dubbade vinterdäck är jag inte ute efter, bara erfarenheter kring alpinedäcket.
av BG
anp skrev:Hur är dessa att köra på?
Hållbarhet/slitage?

Skall sitta på en 245:a, men erfarenheter från andra volvomodeller som är jämförbara önskas.

Har köpt MS100 och Maxi ice tidigare, och har bara goda erfarenheter av dessa dubbfria vinterhjul.

Finns det andra märken med samma goda grepp som michelins dubbfria att sätta på en Volvo?

Någon diskussion om dubbfria VS dubbade vinterdäck är jag inte ute efter, bara erfarenheter kring alpinedäcket.
Har erfarenhet av Maxi Ice m.fl. Michelin. Har nu Nokian WR/H 205-55-16 på en S60 2,5 T. Helt klart är dessa Nokian friktionsdäck -05 av bästa kvalitet. Mycket stabila och tystgående med bra komfort. Har redan visat bra egenskaper på is och snö, ja även torr väg. Enligt min mening slår de Maxi Ice på dessa punkter.
Lycka till med DITT val.

MVH/BG
av anp
Enligt däckhandlaren fanns det ju modernare däck än Alpin att välja på, men till en gammal 240 är utbudet tämligen begränsat då nya däck inte finns att få i 175/185/14 dimension.

Frågade faktiskt om andra likvärdiga däck hos däckhandlarna, men fick bara de billigare som alternativ just p.g.a dimensionerna.
av BG
anp skrev:Enligt däckhandlaren fanns det ju modernare däck än Alpin att välja på, men till en gammal 240 är utbudet tämligen begränsat då nya däck inte finns att få i 175/185/14 dimension.

Frågade faktiskt om andra likvärdiga däck hos däckhandlarna, men fick bara de billigare som alternativ just p.g.a dimensionerna.
Okej. Har du kollat på Blocket.se?

BG
av anp
BG skrev:
anp skrev:Enligt däckhandlaren fanns det ju modernare däck än Alpin att välja på, men till en gammal 240 är utbudet tämligen begränsat då nya däck inte finns att få i 175/185/14 dimension.

BG
Nej, inte i.o.m att jag vill ha nya vinterdäck.
Priset är inte problemet som sådant, även om jag naturligtvis vill ha så billigt som möjligt.

Troligtvis köper jag Alpin däcken då jag hitills varit nöjd med Michelin, men jag önskar få lite erfarenheter om de däcken så att jag inte helt och hållet köper grisen i säcken...

EDIT: Alltså nya vinterdäck i dimension 175/185-14" är begränsat, inte utgånget.
De flesta satsar på nya däck i andra dimensioner anpassat till nya bilar, ex,vis 15-16-17" & 245 har ju 14" om man bortser från vad en högröd, tvärilsk polis sade åt mig för några år sedan...
av BG
anp skrev:
BG skrev:

BG
Nej, inte i.o.m att jag vill ha nya vinterdäck.
Priset är inte problemet som sådant, även om jag naturligtvis vill ha så billigt som möjligt.

Troligtvis köper jag Alpin däcken då jag hitills varit nöjd med Michelin, men jag önskar få lite erfarenheter om de däcken så att jag inte helt och hållet köper grisen i säcken...

EDIT: Alltså nya vinterdäck i dimension 175/185-14" är begränsat, inte utgånget.
De flesta satsar på nya däck i andra dimensioner anpassat till nya bilar, ex,vis 15-16-17" & 245 har ju 14" om man bortser från vad en högröd, tvärilsk polis sade åt mig för några år sedan...
Ett sista tips, kolla däckonline. Där kan du få 14" för 600-700 kr! Tror Ultra Grip som är topptestade ligger i den nivån. De har också butiker i några städer.

BG
av Frigge
Min erfarenhet av Michelin är att sidostabiliteten i deras däck är dålig. Bilen blir väldigt känslig i sidled så att säga,själv kör jag på Gislaved odubbade o tycker dom fungerer kanon,visst,dom kanske inte har världens bästa sidostabilitet dom heller men dom är bättre allafall.

/Fredrik
av BG
Frigge skrev:Min erfarenhet av Michelin är att sidostabiliteten i deras däck är dålig. Bilen blir väldigt känslig i sidled så att säga,själv kör jag på Gislaved odubbade o tycker dom fungerer kanon,visst,dom kanske inte har världens bästa sidostabilitet dom heller men dom är bättre allafall.

/Fredrik
Ja Fredrik, du har så rätt så. Jag rekommenderades att välja Gislaved eller Nokian. Valde Nokian för de var 400 kr billigare för fyra st. Och att vi har 205 Nokian istället för 215 bredd som på sommardäcken märks givetvis. Lite sämre sidostabilitet får väl vara "normalt" eftersom däcken är mjukare. Enligt vår däckbutik så är Nokian och Gislaved de tystaste och mest komfortabla. Sen är de ju i topp i övrigt också. Men tydligen är det svårt att få tag på dessa i 14" och då är nog Alpin eller Ultra Grip också ett hyfsat val. Dessa 14" är väl också stabila genom sin relativa litenhet.

BG
av Frigge
I det valet du har mellan Alpin o Ultra Grip skulle nog jag valt Ultra Grip.
Tråkigt när man inte kan välja o vraka bland alla märken :cry: .
Men visst är det skönt med odubbat :lol: .

/Fredrik
av anp
Frigge skrev:Min erfarenhet av Michelin är att sidostabiliteten i deras däck är dålig. Bilen blir väldigt känslig i sidled så att säga,själv kör jag på Gislaved odubbade o tycker dom fungerer kanon,visst,dom kanske inte har världens bästa sidostabilitet dom heller men dom är bättre allafall.

/Fredrik
Monterade på vilken bil?

Min uppfattning gällande MS100 & Maxi Ice är tvärtom, stadiga åt alla håll.
Har i vart fall inte noterat några upplevda problem med stadigheten.

OK, jag hittade ett schema jag kunde ladda ner och[…]

Tvättat! Dock är den nog smutsig vid hem[…]

Som titeln lyder, Köpa v60 "VEA" […]

Har ett problem med min fjärrlåsning me[…]