Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Vi har haft vår V70N sedan den var ny. När vi hämtade bilen i hallen så kunde säljaren inte slå igen dörren utan våld på förarsidan. Jag vart givetvis irriterad och bilen fick lämnas in för justering.
När bilen kom tillbaka så var det lite bättre, jag jämförde givetvis med vår V70 2003 som vi bytte in där kunde man smeka igen dörren.
Hur som helst åren gick och jag vart van att slå igen dörren två-gånger eller ta i.
När garantin gick ut så vart jag lite irriterad på mig själv att jag inte tjatat på volvo om att få det fixat.
Jag bestämde mig för att prova att justera själv.
Jag ritade med en penna runt "honan" som sitter med rejäla torx i karossen märkte på med färg för att se hur jag skulle justera.
Slog igen dörren och konstaterade att det skulle justeras både innåt och i höjdled.
Jag justerade ett flertal timmar och kunde konstatera att det inte gick att justera så att dörren går att stänga utan att det skrapar och går tungt.
Är det någon som vet om man kan justera dörren, det verkar som om dörren skall lyftas upp för när man stänger dörren med handtaget uppe så går det i upptill på justeringen i mitt stolpen.
För att få allt att stämma verkar vara omöjligt.
1.dörren skall ligga i linje (horisontellt) med bakdörren
2. Framdörren skall nog ligga lite utanför bakdörren så det inte blir någon del som sticker ut och blir blästrat av väg sprut.
3.Kan man justera i låskistan, gångjärn eller måste man knäcka upp dörren och sedan justera

Mycket text vart det!
Någon som har råkat ut för detta eller är lite klurig
Skriv och berätta!
//Froggen
på en helt ny bil, eller på en bil med nya lister så går det trökt att stänga dörren.

en dörr ska justeras så den följer kaross linjer & har jämna springor. sen får man justera lås efter deta.
dören har skimsnings möjligheter & man kan knäcka gång järn, samt att det går att flyta i gångjärns sidan
instruktioner?
du får kolla med ögona känna med händera, om dörren följer övriga kaross linjer
vist kan mn behöva haka av dörren, något som tar 30 sek...
Detta är ett klockrent jobb för en plåtslagare! sånt här lär dom få göra så fort en bil varit krockad. Det var säkert en operatör på produktionslinen som inte var erfaren/nogrann nog när din bil tillverkades, eller så kanske karossen inte är helt korrekt, vem vet. Börja bända och knäcka in gångjärn verkar komplicerat att få rätt, jag menar om inte ens lineoperatören eller Volvoverkstaden fick till det bra. Själv har jag svårt att få IKEA-dörrar att hänga rakt med dom få inställningsmöjligheterna...
Olika typer av växellådor

Till brorsans S60 T5 köpte jag ett kit fr&ari[…]

Volvo 440 Överhettar

Hej min 440 med renault motorn går varmt enl[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Wastegateaxel som glappar kanske. Den kan glappa i[…]

Värme i kupén laddhybrid

Är det så rakt av att elvärmaren e[…]