- sön 07 dec 2008, 12:58
#239964
Litet utdrag från Audis hemsida:
Alla delar som kommer i kontakt med varandra (t.ex. lagerytor, kolvar och kolvringar) måste liksom olika delar i växellådan (t.ex. dreven) "köras in" sedan de monterats i en ny bil. Rekommendationer som rör inkörningen finns att läsa i ägarhandboken. Som en tumregel kan man komma ihåg att bilen ej ska köras på mer än 2/3 av motorns nominella varvtal under de första 1.500 kilometrarna. Efter denna sträcka och upp till 3.000 km, kan motorn tillåtas gå på ett successivt ökat varvtal. När man kört 3.000 km har de olika delarna hunnit justera in sig mot varandra.
Inkörningen är dock kortare än vad som diskuterats, inga 1000 mil
Alla delar som kommer i kontakt med varandra (t.ex. lagerytor, kolvar och kolvringar) måste liksom olika delar i växellådan (t.ex. dreven) "köras in" sedan de monterats i en ny bil. Rekommendationer som rör inkörningen finns att läsa i ägarhandboken. Som en tumregel kan man komma ihåg att bilen ej ska köras på mer än 2/3 av motorns nominella varvtal under de första 1.500 kilometrarna. Efter denna sträcka och upp till 3.000 km, kan motorn tillåtas gå på ett successivt ökat varvtal. När man kört 3.000 km har de olika delarna hunnit justera in sig mot varandra.
Inkörningen är dock kortare än vad som diskuterats, inga 1000 mil
