Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Litet utdrag från Audis hemsida:

Alla delar som kommer i kontakt med varandra (t.ex. lagerytor, kolvar och kolvringar) måste liksom olika delar i växellådan (t.ex. dreven) "köras in" sedan de monterats i en ny bil. Rekommendationer som rör inkörningen finns att läsa i ägarhandboken. Som en tumregel kan man komma ihåg att bilen ej ska köras på mer än 2/3 av motorns nominella varvtal under de första 1.500 kilometrarna. Efter denna sträcka och upp till 3.000 km, kan motorn tillåtas gå på ett successivt ökat varvtal. När man kört 3.000 km har de olika delarna hunnit justera in sig mot varandra.

Inkörningen är dock kortare än vad som diskuterats, inga 1000 mil :wink:
Vålvå skrev:Litet utdrag från Audis hemsida:

Alla delar som kommer i kontakt med varandra (t.ex. lagerytor, kolvar och kolvringar) måste liksom olika delar i växellådan (t.ex. dreven) "köras in" sedan de monterats i en ny bil. Rekommendationer som rör inkörningen finns att läsa i ägarhandboken.
Och var i detta kan du utläsa att förbrukningen skulle sjunka märkbart efter inkörningen?
Kan säkert stämma på Audi att de drar mera bränsle i början, kvaliteten verkar ju helt under isen på motorerna som skruvas ihop i gamla öst-blocket.

Känner massor med folk som klagar på att vissa Audi/VW motorer drar mänged med olja under inkörningen (upp till 0.5 l/100 mil och till om med mer ) :*O/ då motorerna är helt otäta.

Den ökade förbrukningen beror väl dock inte på att det går trögt utan på att motorn är så otroligt otät i början att en del bränsle bara far rakt igenom ??:-/ .

Volvo verkar ha en helt annan kvalite på tillverkningen, min D5a behövde ingen olje-påfyllning alls första 3000 milen, då har ju Audin redan slukat dunkvis med olja.
VolvoB20 skrev:Kan säkert stämma på Audi att de drar mera bränsle i början, kvaliteten verkar ju helt under isen på motorerna som skruvas ihop i gamla öst-blocket.

Känner massor med folk som klagar på att vissa Audi/VW motorer drar mänged med olja under inkörningen (upp till 0.5 l/100 mil och till om med mer ) :*O/ då motorerna är helt otäta.

Den ökade förbrukningen beror väl dock inte på att det går trögt utan på att motorn är så otroligt otät i början att en del bränsle bara far rakt igenom ??:-/ .

Volvo verkar ha en helt annan kvalite på tillverkningen, min D5a behövde ingen olje-påfyllning alls första 3000 milen, då har ju Audin redan slukat dunkvis med olja.
Inte många rader av detta som är sant.

Det finns framför allt 1 motor som haft problem med oljeförbrukning och det är 2,4 V6an på 165 hk. Min far har haft en sådan och den drog ungefär 1 liter på 500 mil. Sedan uppdaterades motorn 2001 till 170 hk och då halverades oljeförbrukningen till ungefär 1 liter på 1000 mil. Hur vet jag det? Jo för att han köpte en sådan också.

5 liter på 1000 mil? Vem är det du hör sådana sagor från?
andreas_lofgren skrev:
VolvoB20 skrev:Kan säkert stämma på Audi att de drar mera bränsle i början, kvaliteten verkar ju helt under isen på motorerna som skruvas ihop i gamla öst-blocket.

Inte många rader av detta som är sant.

Det finns framför allt 1 motor som haft problem med oljeförbrukning och det är 2,4 V6an på 165 hk. Min far har haft en sådan och den drog ungefär 1 liter på 500 mil. Sedan uppdaterades motorn 2001 till 170 hk och då halverades oljeförbrukningen till ungefär 1 liter på 1000 mil. Hur vet jag det? Jo för att han köpte en sådan också.

5 liter på 1000 mil? Vem är det du hör sådana sagor från?
Två av grannarna hade en A6 V8a och dels en A4 1,8T 20v, båda två drog ohemult mycket olja, dessutom drabbades de totalt av 3 st motorbyten (en 2.4t 5cyl 20v också ), med det är klart mina grannar är kanske mindre reprenstativa än just nin far vad gäller. audis/vs motorkvalite.

V8an skar pga frässpån som var kvar i oljekanalerna vid leverans :-O) låter inte premium tycker jag i alla fall.
Det finns också en och annan B20 som ryker! :) Jag pratade med en Volvosäljare som jag känner och han sade att enligt Taxichaufförerna så är det först vi 3-4000 mil som man märker någon sänkning på Volvos dieselmotorer. Detta gäller alltså taxikörning.
Intressant, tala om vad är det för metallbitar som tar 4000 mil att slipa ned så de börjar gå lätt?

Efter 4000 mil så börjar spridarna bli lite slitna vilket ger ett högre flöde. Färddatorn mäter dock inte flöde utan bara tiden spridrana är öppna så på färddatorn kommer det se ut som att förbrukningen går ned utan att det gör det i verkligheten.
VolvoB20 skrev: Två av grannarna hade en A6 V8a och dels en A4 1,8T 20v, båda två drog ohemult mycket olja, dessutom drabbades de totalt av 3 st motorbyten (en 2.4t 5cyl 20v också ), med det är klart mina grannar är kanske mindre reprenstativa än just nin far vad gäller. audis/vs motorkvalite.

V8an skar pga frässpån som var kvar i oljekanalerna vid leverans :-O) låter inte premium tycker jag i alla fall.
Intressant. 2,4t 5 cyl 20v är en Audi motor som inte finns. Kanske tyder på hur bra koll grannen har på sina bilar ?:-/
andreas_lofgren skrev:
VolvoB20 skrev: Två av grannarna hade en A6 V8a och dels en A4 1,8T 20v, båda två drog ohemult mycket olja, dessutom drabbades de totalt av 3 st motorbyten (en 2.4t 5cyl 20v också ), med det är klart mina grannar är kanske mindre reprenstativa än just nin far vad gäller. audis/vs motorkvalite.

Intressant. 2,4t 5 cyl 20v är en Audi motor som inte finns. Kanske tyder på hur bra koll grannen har på sina bilar ?:-/
Inte grannes fel utan mitt, om vi ska vara superexakta så var den denna

2226cc I5 DOHC 20v

Dvs 2226 cm2 och inte 2.4 då.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]